ایتنا - انتظار میرود تولید انبوه باتریهای نسل آینده از سال بعد با پشتیبانی فولکسواگن آغاز شود.
شرکت چینی گوشن هایتک که تامینکننده فولکسواگن است، در اجلاس فناوری سالانهاش از باتری جدید استروینو الامافپی آل ۶۰۰ خود رونمایی و ادعا کرد تولید انبوه آن از سال ۲۰۲۴ آغاز میشود.
به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، این شرکت اعلام کرد این باتری لیتیوم-منگنز-آهن-فسفات (الامافپی) قبلا تمام آزمایشهای ایمنی لازم را پشت سر گذاشته و دارای طول عمری برابر با چهار هزار بار شارژ- دشارژ است و به همین دلیل برای خودروهای برقی عادی مناسب است.
با توجه به برد هزار کیلومتری هر بار شارژ، این باتری بهطور بالقوه طول عمری برابر با چهار میلیون کیلومتر دارد که بسیار بیشتر از میانگین طول عمر یک خودرو است.
برد تک شارژ این باتری نیز همارز رکوردهای برجامانده از پیشنمونههای (خودروهای) برقی سفارشیساز، مانند ویژن ایکیوایکسایکس (EQXX) مرسدس بنز است که سال گذشته با سفر از آلمان به بریتانیا با یک بار شارژ، رکورد برد (خودروهای برقی) را شکست.
روند تحقیقات داخلی برای مقرون به صرفهسازی تجاری این فناوری، با استفاده از افزودنیهای الکترولیتی جدید و فناوری پیشرفته غلبه بر مشکلات قبلی این نوع باتریها، ۱۰ سال طول کشید.
تا به امروز مواد الامافپی دچار معضل رسانایی کم، چگالی تراکم پایین و تجزیه منگنز در دماهای بالا بودند، یعنی برای استفاده در خودروهای برقی بسیار ناکارآمد و دستوپاگیر بودند.
قابلیت عظیم این فناوری علیرغم این چالشها توجه محققان و ناظران صنعت را به خود جلب کرده است.
دکتر چنگ کیان، رئیس اجرایی واحد تجارت بینالمللی گوشن های-تک، میگوید: «در سالهای اخیر، فناوری لیتیوم آهن فسفات (الافپی) دوباره در بازار جای خود را باز کرد و افزایش سهم آن در بازار ادامه یافت.»
«با این حال، باتریهای الافپی تولید انبوه ازلحاظ رشد چگالی انرژی با محدودیتهایی مواجه شده بود و بهبود بیشتر نیازمند ارتقای سیستم شیمیایی بود، سیستم ما به همین دلیل پدید آمد.»
این شرکت همچنین به پیشرفتهای دیگری در طراحی باتری دست یافت که به کاهش تعداد قطعات ساختاری تا ۴۵ درصد و کاهش وزن باتریها به میزان تقریبا یکسوم منجر شد.
سیمکشی مجموعه باتری نیز به لطف این طراحی نوآورانه از ۳۰۳ متر به ۸۰ متر کاهش یافته است.
هنوز مشخص نیست این باتری برای اولین بار در کدام خودروها به کار خواهد رفت، اما گوشن هایتک در حال برنامهریزی برای راهاندازی یک کارخانه باتریسازی ۲.۳ میلیارد دلاری در ایالات متحده است.