۰
plusresetminus
چهارشنبه ۷ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۵:۳۱

گزینه مخفی «حالت ایلان» برای خودرانی کامل تسلا افشا شد + ویدئو

ایتنا - طبق گزارش‌ها در این حالت هنگام استفاده از نرم‌افزار خودرانی کامل تسلا، نیازی به توجه راننده نیست.
گزینه مخفی «حالت ایلان» برای خودرانی کامل تسلا افشا شد + ویدئو

این هکر با شناسه توییتری @greentheonly، به ارزیابی کد نرم‌افزارهای تولیدکنندگان خودرو برقی و افشای ویژگی‌های آن‌ها پیش از اعلام رسمی، معروف است.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، این هکر در تازه‌ترین افشاگری خود پرده از قابلیتی مخفی به نام  «حالت ایلان» برداشت که در آن، هنگام استفاده از نرام‌افزار خودرانی کامل (FSD) تسلا، نیازی به توجه راننده نیست.

حالت «اف‌اس‌دی» تسلا سامانه پیشرفته کمک‌راننده این تولیدکننده خودروهای الکتریکی است که در مرحله آزمون بتا قرار دارد، اما در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که بالغ بر ۱۵ هزار دلار، یا ماهانه ۱۹۹ دلار، بابت این گزینه بپردازند.

«اف‌اس‌دی بتا» جزو طرح‌های در دست تکمیل این شرکت خودروهای الکتریکی است و امکان «رانندگی خودکار در خیابان‌های شهر» به رانندگان می‌دهد.

اخیرا در پی نگرانی از احتمال تصادف، تسلا تعدادی از خودروهایش را فراخواند تا بسته آزمایشی نرم‌افزار اف‌اس‌دی بتا را برایشان رایگان و از طریق اتصال بی‌سیم روزآمد کند.

فوریه گذشته، اداره ملی امنیت عبور‌و‌مرور جاده‌ای آمریکا اطلاعیه فراخوانی انتشار داد و در آن خاطرنشان کرد که سیستم اف‌اس‌دی بتا ممکن است باعث تصادف خودروها شود.

در این اطلاعیه آمده بود که ممکن است بر اثر این مشکل خودروها «در تقاطع‌ها رفتار ناایمن داشته باشند؛ مثلا وقتی در خط مخصوص گردش تقاطع باشند، مستقیم بروند، بدون توقف کامل وارد تقاطعی شوند که علامت ایست دارد، یا هنگامی که چراغ راهنمایی تقاطع کاملا زرد است، بدون احتیاط لازم از تقاطع عبور کنند.»

پس از آن نیز ماه گذشته گزارش داخلی لو رفته‌ای نشان داد که هزاران مورد شکایت کاربر از ترمز کردن و گاز دادن ناگهانی اف‌اس‌دی ثبت شده است.

 


هکر مزبور شنبه با انتشار ویدیویی در توییتر، قابلیت مخفی خودران را پس از پیدا و فعال کردن، آزمایش کرد.

معروف است که سامانه خودران تسلا نیاز دارد به اینکه راننده فرمان را تکان دهد تا سامانه مطمئن شود که او به جلو روی خود توجه دارد.

این سامانه همچنین مدام تصاویر دوربین‌های داخلی خودرو را که بالای آینه دنده عقب است، ارزیابی می‌کند تا راننده را زیر نظر داشته باشد و مطمئن شود که او به جاده نگاه می‌کند. به همین دلیل، برخی از کاربران، این قبیل کنترل‌‌‌های این سامانه را «غر زدن» می‌نامند.

اما @greentheonly با آزمودن «حالت ایلان» در مسافتی «حدود ۹۶۵ کیلومتر» در یکی از خودروهای متعلق به این شرکت، دریافت که «آن‌ها به این غرهای مخوف توجه ندارند».

این هکر خاطرنشان کرد که سامانه هوش مصنوعی در بزرگراه آهسته می‌رانده، و نیز به نظر می‌رسیده که تصادفی خط عوض می‌کند.

این هکر در توییتر نوشت: «این می‌تواند توضیح‌دهنده خیل کسانی باشد که مدعی‌اند این خودرو خیلی خوب کار می‌کند و از آن راضی‌اند-  شاید از آهسته راندن خوششان می‌آید و از خط عوض کردن تصادفی و این‌جور چیزها راضی‌اند.»

هنوز مشخص نیست که «حالت ایلان» در اختیار کاربران عادی این خودرو الکتریکی قرار می‌گیرد یا نه. آقای ماسک دسامبر گذشته به این خبر اشاره کرد که رانندگی بدون غر شنیدن، در راه است. تسلا بلافاصله به درخواست ایندیپندنت برای اظهارنظر در این مورد پاسخ نداد.

 
کد مطلب: 73490
نام شما
آدرس ايميل شما

بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا
افزایش سرعت اینترنت
کاهش تعرفه اینترنت
رفع فیلترینگ