---------------- رپرتاژ آگهی -----------------
یک استارتاپ برای اینکه به موفقیت برسد باید راه زیادی را طی کند. اینکه یک ایده جذاب داشته باشید یک امتیاز بسیار خوب برای شروع است اما همه چیز نیست و نمیتواند موفقیت شما را ضمانت کند. عوامل متعددی در خوب عمل کردن و موفقیت استارتاپها تاثیر دارند که ایده ناب و تازه فقط یکی از آنهاست. از میان این عوامل تاثیرگذار میتوان به ریسکپذیری، قدرت کار گروهی، مهارتهای اجتماعی، انگیزه کافی، قابلیت انطباق با تغییرها و... اشاره کرد. اما در این مطلب قصد داریم سه پایه اصلی موفقیت استارتاپها را بررسی کنیم. اگر شما هم علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.
چگونه یک استارتاپ موفق میشود؟
پایه اول، محصول یا خدمت: اولین و مهمترین پایه برای موفق شدن یک استارتاپ محصول یا خدمتی است که میخواهید در استارتاپ خود ارائه دهید. هدفتان از محصول یا خدمتی که ارائه میدهید، باید پاسخ دادن به یکی از نیازهای جامعه باشد. همچنین باید درک درستی از این داشته باشید که این محصول یا خدمت را کجا و با چه آمادگیای ارائه دهید.
شما باید بتوانید به این سوالات پاسخ دهید که آیا ویژگیهای محصول یا خدمتتان با نیاز بازار تطابق دارد؟ زمانبندی درست برای عرضه محصول کی است؟ آیا محصول یا خدمت انتخابی سرمایه بالقوهای برای تبلیغات رایگان دارد؟ اهداف اصلی برای عرضه محصول یا خدمت چیست؟
پایه دوم، تیم:
زمانی که محصول یا خدمت خود را انتخاب کردید، باید یک تیم قابل اعتماد و قوی برای پیشبرد هدفتان جمع کنید. اعضای یک تیم استارتاپی باید مهارتهای بالایی در کار گروهی داشته باشند و دیدگاهشان نسبتا مشترک باشد. در شروع یک استارتاپ، همدلی و داشتن اهداف مشترک میتواند بسیار کمک کننده باشد.
ساختار یک تیم استارتاپی باید به این صورت باشد که اعضا بتوانند همه نیازهای کار را برطرف کنند. یک تیم استارتاپی باید اعضای زیر را داشته باشد:
· جستجوگر منبع
· همه فن حریف
· هماهنگکننده
· ایدهپرداز
· ارزشیاب نظارتی
· متخصص
· شکلدهنده
· پیادهساز
· تمامکننده
پایه سوم، بازار
پایه سوم بازار است. شما باید ابتدا تحقیقات بازار انجام دهید. یعنی مخاطبان هدفتان را بشناسید، اعتبارسنجی کنید و ببینید که آیا محصولتان با بازار تطابق دارد یا نه. شما باید بتوانید به یک درک دقیق از ترجیحات و رفتار مشتریان برسید و نقاط ضعف و قوت آنها را به دست آورید تا بتوانید ایده اولیه استارتاپ خود را بهبود بخشید. زمانی میتوانید در یک استارتاپ موفق باشید که نیازهای مشتریان را برآورده کنید و بتوانید یک ارتباط قوی با بازار هدفتان شکل دهید. مواردی که در قسمت بازار باید دربارهشان فکر کنید به شرح زیر است:
· تحقیق درباره بازار کار
· بررسی عوامل موفقیت و شکست در بازار کار
· چشمانداز روشن از بازار کار
· توانایی رقابت در بازار
به جز این سه مورد که درواقع پایههای اصلی استارتاپ هستند و اگر قصد شروع یک استارتاپ را دارید قبل از هر چیز باید درباره آنها تحقیقات مفصلی انجام دهید، عوامل زیادی دیگر بر روی موفقیت و شکست یک استارتاپ تاثیر دارند که در ادامه به پنج مورد از مهمترینشان اشاره خواهیم کرد:
بودجه کافی: برای شروع قوی یک استارتاپ باید بودجه کافی داشته باشید چراکه تا استارتاپ کمی جان نگیرد برایش اسپانسر پیدا نخواهد شد.
مدل کسب و کار موفق: باید بتوانید برای استارتاپ خود یک مدل کسب و کار موفق تهیه نمایید تا از مسیر خارج نشوید. یک مدل کسب و کار بد میتواند باعث شکست شما شود.
داشتن یک ایده تازه: برای اینکه استارتاپ موفق شود باید ایدهای نو داشته باشید که البته به یکی از نیازهای جامعه بتواند پاسخ دهد.
اجرای پر قدرت: باید بتوانید ایده استارتاپی خود را با قدرت اجرا کنید. برای این کار به یک گروه و تیم قوی نیاز خواهید داشت.
زمانبندی درست: باید برای همه مراحل استارتاپ زمانبندی درست داشته باشید تا هر کاری را در بهترین زمانش انجام دهید.
کمک استارتاپ ها به گرفتن ویزا و اقامت
یکی از امکاناتی که در چند سال گذشته کشورهای پیشرفته اقدام به انجام دادن آن کرده اند این است که با وضع قوانین مختلف صاحبان کسب و کارها و استارتاپ های کشورهای دیگر را نیز حمایت کرده اند ، افرادی که در کشور های خودشان دارای ایده هستند و قصد دارند کسب و کارشان را به خارج از مرزهای خود گسترش دهند می توانند از استارتاپ های خود را در کشور های دیگر راه اندازی کرده تا علاوه بر کمک این کشور ها در جهت کمک های مالی بتوانند از طریق ویزای استارتاپ اقامت خود و خانواده خود را نیز کسب کنند.
در حال حاضر نیز یکی از کشور هایی که امکانات و حمایت های بسیار خوبی از راه اندازی ایده های استارتاپی در کشور خود می کند کانادا است. این کشور هر ساله میزان پذیرش اقامت در این کشور را افزایش داده به نوعی گرفتن اقامت از این طریق در کشور کانادا هم نسبت به دیگر کشور ها راحت تر است و هم این که هزینه کمتری نسبت به آنها دارد.
کلام آخر
در این مطلب درباره سه پایه اصلی برای موفقیت یک استارتاپ حرف زدیم. درحال حاضر بازار استارتاپها داغ است اما باید بدانید که قدم گذاشتن در این راه کار سادهای نیست. یک قدم اشتباه برداشتن ممکن است کل ایده را با شکست رو به رو کند. بنابراین اگر یک ایده جذاب استارتاپی دارید، برای ارائه آن به اندازه کافی فکر و تحقیق کنید تا در بهترین زمان و به بهترین شکل ایده خود را ارائه دهید.
اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.