ایتنا - غول شبکههای اجتماعی از رباتهای گفتگوگری با شخصیتها و ابزارهایی متنوع رونمایی کرد که میتوانند تصاویر و متن خلق کنند و به زبان روزمره با کاربران گفتگو کنند.
اندرو بوسورث، مدیر فناوری متا (فیسبوک، اینستاگرام، واتساپ)، در مراسم رونمایی از این رباتهای گفتگوگر (چتباتها)، به کاربران فضای مجازی در سراسر جهان اطمینان داد که اکثر آنها نخستین تجربه خود از هوش مصنوعی مولد را در مجموعه طراحی شده توسط متا تجربه خواهند کرد چرا که این ابزارها به همه این امکان را میدهد که از فواید هوش مصنوعی به سادگی بهرهمند شوند.
به گزارش ایتنا و به نقل از یورونیوز، شرکت متا که به باور گروهی از کارشناسان، در توسعه ابزارهای نسل جدید هوش مصنوعی (AI) از رقبای خود عقب مانده، با برگزاری این مراسم تلاش کرد تا خود را همچنان به عنوان یک رقیب پرتلاش در عرصه نوآوریهای دیجیتال نشان دهد.
در حال حاضر، گوگل و مایکروسافت با عرضه ابزارهای جدید هوش مصنوعی (AI) مانند چتجیپیتی (ChatGPT) در عرصه کمک به انسان در زمینه انجام تحقیقات آنلاین، آموزش و افزایش بهرهوری مدیران و کارمندان خود را به دو رقیب اصلی در این حوزه معرفی کردهاند.
با این وجود، اندرو بوسورث در گفتگو با خبرگزاری فرانسه با تاکید بر این که متا به هیچ عنوان از رقبای خود عقب نمانده است، گفت که مثلا در بخش تولید عکس بر پایه پیام متنیِ دریافتی، ابزارهای جالب زیادی وجود دارد که استفاده از آنها عموما زمانبر است و به تخصص بالایی هم نیاز دارد ولی ما با صرف قدری زمان تلاش کردیم که ابزاری در این حوزه معرفی کنیم که بهترین نتایج را در کمترین زمان ممکن و حتی بر روی گوشیهای هوشمند تلفن همراه ارائه کند.
مدیر فناوری متا توضیح داد: «با ابزاری که ما برای تولید عکس بر پایه پیام متنی طراحی کردهایم، کاربران میتوانند در هر یک از شبکههای اجتماعی زیر مجموعه متا مثلا با درج پیامِ "جوجه تیغی سوار بر دوچرخه" یا "تولدت مبارکِ یک دونده ماراتن" به سرعت، بهترین تصویرِ ممکن را دریافت کنند.»
متا در نوامبر ۲۰۲۲، از ربات گفتگوگرِ خود با نام «گالاکتیکا» (Galactica) رونمایی کرد؛ رباتی که گفته میشد که قادر به نوشتن هر مقالهای و حل کردن مسایل ریاضی است ولی به دلیل وجود مشکلات و نواقصی اعلام نشده به سرعت پس از عرضه نسخههای چت جی پی تی از سوی گوگل و مایکروسافت، از دسترس خارج شد.
البته متامدعی است که درسهای آموخته شده از «گالاکتیکا» به این شرکت کمک کرد تا Llama 2، نسخه دوم مدل زبان همه منظوره خود را اصلاح کند.
متا همچنین روز چهارشنبه گذشته از هدست جدید ۵۰۰ دلاریِ Quest 3 نیز رونمایی کرد. این هدستِ واقعیت ترکیبی، محتوای دیجیتال و دنیای واقعی را با هم ترکیب میکند. متا مدعی است که این هدست در مقایسه با مدلهای عرضه شده توسط سایر شرکتها عملکرد بهتری دارد، به طوری که انتقال بین محیط فیزیکی و دنیای مجازی را بسیار بهتر انجام میدهد تا مثلا کاربر در حین بازی تنیس به مبلمان منزل برخورد نکند.