کامیونها و اتوبوسهای دیزلی از جادههای اروپا محو میشوند
ایتنا - کامیونها و اتوبوسها در حال حاضر یک چهارم کل آلایندههای کربنی حوزه حمل و نقل را در هوای اروپا پراکنده میکنند، امری که باعث شده تا قانونگذاران اروپایی به فکر حذف آنها تا سال ۲۰۳۵ باشند.
نمایندگان پارلمان اروپا این هفته به پیشنویس طرحی رای میدهند که در صورت تصویب باعث خواهد شد وسایل نقلیه باری سنگین و اتوبوسهای دیزلی تا حدود ۱۵ سال دیگر تقریبا به طور کامل از جادههای این قاره محو شوند.
کامیونها و اتوبوسها در حال حاضر بیش از ۶ درصد از گازهای گلخانهای اتحادیه اروپا، شامل یک چهارم مجموع آلایندههای حاصل از حملونقل جادهای در قاره سبز، را تولید میکنند.
پیشتر در ماه فوریه کمیسیون اروپا پیشنویس این قانون را تصویب کرده بود که به فروش خودروهای جدید با موتورهای گازوئیلی و بنزینی تا سال ۲۰۳۵ در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا پایان میداد.
بر اساس پروژه قانونگذاری بروکسل، انتشار گازهای گلخانه ای خودروهای سنگین از سال ۲۰۳۰ باید حداقل ۴۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش داشته باشد، این عدد باید در سال ۲۰۳۵ تا ۶۵ درصد برسد و در سال ۲۰۴۰ تا ۹۰ درصد کاهش یابد.
حالا نمایندگان پارلمان اروپا در استراسبورگ تصمیم گرفتهاند با کمی اصلاح، هدف بلندپروازانه تری را برای سال ۲۰۳۵ تعیین کنند تا انتشار گازهای گلخانهای را تا آن سال تا ۷۰ درصد کاهش دهند.
برای وسایل نقلیه سنگین که با گازوئیل یا بنزین کار میکنند، تغییر به سمت موتورهای الکتریکی یا هیدروژنی (با پیلهای سوختی یا موتورهای احتراقی اصلاحشده) اجتنابناپذیر به نظر میرسد.
دو شرکت تولید وسائل نقلیه سنگین «دایملر» آلمان و «ولوو» سوئد گفتهاند از سال ۲۰۲۵ پیل سوختی هیدروژنی را برای کامیونها تولید خواهند کرد. این در حالی است که مرسدس بنز، تولید کننده شماره یک کامیون در جهان، به تازگی اولین مدل کامیون برقی خود را برای مسافتهای طولانی ارائه کرده است.
بروکسل البته میداند که این «انقلاب صنعتی» با چالش بزرگ تولید برق یا هیدروژن سبز برای تامین انرژی این ناوگان عاری از کربن روبرو است.
همزمان در آن سو انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) از «جاه طلبیهای غیرقابل تحقق» بدون زیرساخت کافی و انگیزههای خرید قوی ابراز نگرانی کرده است.
به گفته این نهاد، هدفگذاری ۲۰۳۰ نیازمند تولید ۴۰۰ هزار کامیون غیرآلاینده در جادهها است که ۷۰۰ ایستگاه شارژ هیدروژن و ۵۰ هزار نقطه شارژ برق عمومی مناسب نیاز دارد. این در شرایطی است که چنین زیرساختی در حال حاضر تقریباً به طور کامل وجود ندارد.
از سوی دیگر مسئولان انجمن خودروسازان اروپا میگویند کربنزدایی از وسائل نقلیه امری یکطرفه نیست و مشتریان نیز باید برای خرید چنین خودروهایی اعتماد داشته باشند.
نمایندگان پارلمان اروپا برای پیشرفت سریع طرح قصد دارند معافیتهایی را برای وسایل نقلیه دولتی در نظر بگیرند. آنها میگویند خودروهای پلیس یا آتشنشانی، آمبولانسها، ماشینآلات کشاورزی و یا جنگلداری میتوانند معاف بمانند و قوانین بر برخی از وسایل نقلیه حرفهای (نظیر ماشین حمل زباله، میکسر بتن و غیره) که به راحتی کربنزدایی میشوند، اعمال شوند.
این در شرایطی است که شرکتهای اروپایی تولیدکننده خودرو از طرف رقیبهای آمریکایی و چینی تحت فشار هستند. خودروسازان آمریکایی تسلا و نیکولا و یا ویندروز چین در کمین هستند که با یارانههای عظیم تخصیص داده شده از سوی واشنگتن و پکن بازار خودروهای سنگین اروپا را به تصرف درآورند.
کمیسیون اروپا در طرح اولیه خود پیشنهاد میکند تمام اتوبوسهای جدیدی که از سال ۲۰۳۰ در شهرهای اروپایی راهاندازی میشوند مشمول طرح «آلاینده صفر» باشند. اما بنابر یک برآورد انجام گرفته و با سیاست «کربن صفر» برای خودروهای سنگین تا سال ۲۰۳۰، تولیدکنندگان اروپایی ممکن است تا ۳۰ درصد از بازار را به شرکتهای رقیب واگذار کنند.
حالا کشورها میخواهند این مهلت را تا سال ۲۰۳۵ عقب بیاندازند و هدف میانی را رسیدن به ۸۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ تعیین کنند.
اگنس پنیه-روناشه، وزیر انتقال انرژی فرانسه، پیشتر در این خصوص گفته بود: «مقامهای محلی نواحی به تازگی سرمایهگذاری هنگفتی را در فناوریهای انتقالی نظیر اتوبوسهای هیبریدی یا بیومتان انجام دادهاند و ما باید به آنها زمان دهیم تا سازگار شوند.»
او اضافه کرد: «ما همچنین باید اطمینان حاصل کنیم که یک پیشنهاد صنعتی مناسب در سطح اروپا داریم، چرا که این یک مسئله حاکمیتی است.»