ایتنا - ویندوز، سیستم عاملی است که بر روی اکثر رایانههای شخصی در سراسر جهان اجرا میشود و دهههاست که این طور بوده است اما به نظر میرسد که به تدریج، در حال از دست دادن سهم بازارش به رقیب قدیمی خود است.
طبق آمار استاتیستا، سیستم عامل ویندوز مایکروسافت در پایان سال ۲۰۲۳، سهم ۷۲ درصدی از بازار جهانی سیستم عامل دسکتاپ داشت و سیستم عامل OS X اپل، با ۱۶ درصد سهم، با فاصله زیادی در رتبه دوم قرار گرفت.
به گزارش ایتنا از ایسنا، در حالی که ویندوز، پرنفوذترین سیستم عامل است، اما با گذشت زمان، ویندوز بخشی از نفوذش را از دست داده است. طبق آمار استاتیستا، سهم بازار ویندوز از سال ۲۰۰۹، بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است. محبوبیت روزافزون رایانههای مک اپل، عمده این کاهش را توضیح میدهد اما نه همه آن.
سیستم عامل لینوکس در همه نوع خود، در ۱۵ سال گذشته، فراگیرتر شده است. لینوکس در سال ۲۰۰۹، تنها ۰.۶۸ درصد سهم بازار داشت اما در سال ۲۰۲۳، این سهم به ۳.۸۲ درصد افزایش یافت. هر چند این سهم در قیاس با ویندوز، همچنان ناچیز شمرده میشود، اما با این وجود، افزایش پنج برابری، قابل توجه است.
اگرچه لینوکس همواره در نبرد برای برتری سیستم عامل، ناکام ماند اما یک پیشرفت نسبتا اخیر، میتواند راه را برای کاهش بیشتر سهم بازار مایکروسافت هموار کند. در حالی که نسخههای لینوکس به مرور زمان، کاربرپسندتر شدهاند و حتی شماری از آنها عملکرد بسیار خوبی در کپی برداری از تجربه ویندوز انجام میدهند، اما همچنان به سطح دانش فنی فراتر از کاربر معمولی رایانه شخصی نیاز دارند.
لینوکس در بین توسعه دهندگان نرم افزار بسیار محبوب است، به طوری که حدود ۴۵ درصد از طراحان برنامه، لینوکس را به عنوان سیستم عامل ترجیحی خود عنوان کردهاند اما اکثر کاربران رایانه شخصی، کد نمینویسند یا کاری فنیتر انجام نمیدهند.
برای کاربرانی که به اندازه کافی با فناوری آشنا هستند و از لینوکس استفاده نمیکنند، یکی از دلایل ماندن در محیط ویندوز، وضعیت صنعت بازی رایانه شخصی است. از آنجا که ویندوز از نظر سهم بازار غالب است، بازیهای رایانه شخصی، اغلب منحصرا برای ویندوز طراحی میشوند. با توجه به سهم ناچیز لینوکس در بازار، دشواری انتقال یک بازی به لینوکس، به ندرت منطقی به نظر میرسد.
تقریبا هیچ شانسی وجود ندارد که توسعهدهندگان بزرگ بازیها برای عرضه بازیهایشان در لینوکس، خود را به زحمت بیاندازند. شرکت Valve که توسعه دهنده سرویس توزیع دیجیتالی بازی ویدئویی Steam است، اوضاع را به دست گرفته است. این شرکت به دلیل نیاز به موفقیت آمیز کردن دستگاه Steam Deck دستی خود که توسط لینوکس پشتیبانی میشود، روی یک لایه سازگاری به نام Proton کار میکند.
پروتون علاوه بر کارهای انجام شده توسط دیگران در طول سالیان گذشته، بیتهای خاص ویندوز را ترجمه میکند و بازیهای ساخته شده برای ویندوز را قادر میسازد تا روی سیستمهای مبتنی بر لینوکس اجرا شوند.
پروتون بیعیب و نقص نیست و بعضی از بازیها، هنوز مشکلات اساسی دارند اما با توجه به اطلاعات وبسایت ProtonDB که سازگاری را دنبال میکند، تائید شده است که بیش از ۴۳۰۰ بازی روی Steam Deck مبتنی بر لینوکس به خوبی کار میکنند، در حالی که بیش از ۱۳ هزار بازی، قابل اجرا هستند. این یک تغییر بزرگ نسبت به چند سال قبل است.
ویندوز همچنان یک کسب و کار مهم برای مایکروسافت است و منبع ۲۱.۵ میلیارد دلار درآمد این شرکت در سال مالی ۲۰۲۳ بوده است. نفوذ ویندوز همچنین به سلطه مجموعه آفیس مایکروسافت و همچنین محصولات بهره وری این شرکت و محصولاتی نظیر ذخیره سازی ابری وان کلود کمک میکند. ویندوز همچنین در تلاشهای مایکروسافت برای کسب درآمد از سرمایهگذاریهای گسترده خود در هوش مصنوعی، حائز اهمیت خواهد بود.
ویندوز برای یک آینده قابل پیش بینی، سیستم عامل پرنفوذ خواهد بود اما پیشرفت در آوردن بازیهای رایانهای به سیستمهای مبتنی بر لینوکس، احتمالا برخی از کاربران متخصص را از ویندوز دور خواهد کرد.
ویندوز تنها ۱۰ درصد از درآمد مایکروسافت را در سال مالی ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده است، اما سلطه این سیستم عامل، به درآمد این شرکت در سایر بخشها، کمک کرده است.
بر اساس گزارش شبکه ام اس ان، ویندوز در قلب تلاش مایکروسافت برای تبدیل هوش مصنوعی به یک کسب و کار واقعی قرار دارد و هرگونه کاهش سهم بازار، به عنوان یک مانع عمل میکند.