ایتنا - رانندگان چند شرکت تاکسی و پیک اینترنتی معروف مانند اوبر و لیفت و دوردش در آمریکا روز چهارشنبه، ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن)، همزمان با روز جهانی ولنتاین، برای دریافت مزد و مزایای بیشتر دست به تحصن گسترده زدند.
اعضای ائتلاف «عدالت برای کارگران سامانههای اینترنتی»، که شامل حدود ۱۳۰ هزار راننده خودرو، پیک موتوری، و کارگر در سراسر آمریکا است، روز چهارشنبه از ساعت یازده صبح تا یک بعدازظهر به وقت آمریکا در ده شهر بزرگ آن کشور، از جمله در میامی، شیکاگو، نیوآرک، آستین، و فیلادلفیا، از انجام وظایف شغلی سر باز زدند. اعتراض اعضای این ائتلاف به این است که بهعنوان صاحبان مشاغل موقت و برخلاف کارمندان تماموقت و دائم، از حقوق قانونی، درآمد مناسب، و حمایتهای بیمهای و مرخصی برخوردار نیستند.
کارکنان و رانندگان معترض خواهان مزایای رفاهی و شغلی مناسب و ساعت کار کمتر در هفتهاند، زیرا برخی از آنان گاهی مجبورند بیش از هشتاد ساعت در هفته کار کنند. دامنه این اعتراضها حتی به شهرهایی در اروپا و کانادا نیز کشیده شده است. شماری از معترضان از رفتن به سفرهای طولانی، بهویژه بردن مسافران به ایستگاههای قطار و فرودگاهها، خودداری کردهاند.
از آنجا که کارکنان و رانندگان سامانههای تحویل کالا و غذا یا رانندگان تاکسیهای اینترنتی از حقوق تضمینی، مرخصی درمانی، بیمه درمانی، و مرخصی زایمان برخوردار نیستند و در صورت قطع موقت همکاری، این شغل را هم از دست میدهند، خواهان تغییراتی در فرایند غیرفعالسازی حسابهایشان هستند تا جریمهای به این شرکتها بابت ترک کار نپردازند.
فوربس میگوید در قاره آمریکا و سراسر اروپا بیش از ۶.۵ میلیون شهروند فقط برای شرکت تاکسی اینترنتی اوبر کار میکنند. اوبر و لیفت پیش از این تهدید کرده بودند که در صورت ادامه این اعتراضها و همچنین حمایت دولتها از کارگران معترض، خدماتشان را در برخی از شهرها و کشورها قطع خواهند کرد.
اعضای ائتلاف عدالت برای کارگران سامانههای اینترنتی خواهان تصویب قانونیاند که این شرکتها را ملزم کند که دستکم یک دلار و چهل سنت بهازای هر مایل (۱.۶ کیلومتر) رانندگی و ۳۴ سنت در دقیقه به این رانندگان پرداخت کنند تا میزان درآمدها به اندازه حداقل مزد بقیه کارگران در آمریکا و اروپا باشد.
یکی از اعضای این کارزار اعتراضی به مجله فوربس میگوید: «کارگران بخش حملونقل در این سامانهها برای مدتهای طولانی مجبورند بین شصت تا هشتاد ساعت در هفته کار کنند تا بتوانند از فقر جان سالم به در ببرند، زیرا شرکتهای اینترنتی درصد زیادی از جیب کارگران کسر میکنند، در حالی که همچنان به افزایش نرخ خدماتشان ادامه میدهند.»
اما شرکت جهانی اوبر در پاسخ به این اعتراضها به فوربس گفته است که «این نوع تحصنها در سالهای اخیر بهندرت اثری در سفرها، قیمتها، یا تعداد رانندگان فعال داشته است و ما هم انتظار داریم که از فردا همهچیز دوباره عادی شود». مدیران این شرکت ادعا میکنند که اکثر نزدیک به همه رانندگان از وضع کنونی راضیاند.»
این در حالی است که در مجموعه فایلهای محرمانهای که در ژوییه سال ۲۰۲۲ فاش شد دیده شد که چگونه شرکت اوبر در جایگاه یکی از شناختهشدهترین شرکتهای فناوری اینترنتی قوانین را زیر پا گذاشته، پلیس را فریب داده، علیه رانندگان دست به خشونت زده، و با دولتها مخفیانه لابی کرده است.
نماینده شرکت لیفت نیز به فوربس میگوید: «ما دائم برای بهبود شرایط کاری رانندگان میکوشیم. به همین دلیل است که همین ماه پیشنهادها و تعهدهای جدیدی را با هدف بهبود کیفیت حقوقها و شرایط کاری مطرح کردیم.»
در گزارشی که هفته پیش از وضع شرکت لیفت منتشر شد دیده میشد که رانندگان در این ماه (فوریه) نسبت به ماهها گذشته درآمد بیشتری داشتهاند.