دعوای بین کاربران Bluesky و Mastodon می تواند نسل بعدی رسانههای اجتماعی را شکل دهد
ایتنا - کاربران دو پلتفرم بلواسکای و ماستودون در حال جدال هستند که چگونه بین دو شبکه اجتماعی غیرمتمرکز پل ارتباطی برقرار کرده و اینکه آیا اصلاً باید پلی وجود داشته باشد یا خیر.
ماستودون معتبرترین شبکه اجتماعی غیرمتمرکز تا به امروز است. سال گذشته، زمانی که کاربران به دنبال جایگزینی برای توییتر بودند، محبوبیت مستودون افزایش یافت و اکنون به 8.7 میلیون کاربر رسیده است.
Bluesky هفته گذشته عمومی شد و همه کاربران قادر به عضویت در آن هستند، در عرض چند روز 1.5 میلیون کاربر جدید داشته و تعداد کاربران خود را به 4.8 میلیون نفر رساند.
بلواسکای حالا در آستانه فدرال کردن پروتکل AT خود است، به این معنی که هر کسی میتواند یک سرور راهاندازی کند و شبکه اجتماعی خود را با استفاده از نرمافزار منبع ایجاد کند. هر سرور قادر به برقراری ارتباط با سایرین خواهد بود و کاربر باید فقط یک حساب در تمام شبکه های اجتماعی مختلف در پروتکل داشته باشد. اما ماستودون از پروتکل متفاوتی به نام ActivityPub استفاده میکند، که باعث میشود کاربران Bluesky و Mastodon نتوانند به صورت بومی با هم تعامل داشته باشند.
یک تصور غلط رایج در مورد پل این است که بلافاصله بلواسکای و ماستودون به طور کامل در هم ادغام شوند. اما این فناوری اینگونه عمل نمی کند.
رایان بارت، توسعه دهنده نرمافزار گفت: «برخی تصور میکنند که وقتی پل فعال شود، بلافاصله همه پستها در Bluesky قابل مشاهده خواهند بود، و بالعکس. پل به طور فعال آنها را در هر دو جهت به اشتراک میگذارد. این تنها زمانی انجام میشود که کسی برای اولین بار از پل درخواست میکند که شخصی را دنبال کند»
با کمک بازخورد سازنده از بحث GitHub، بارت تصمیم گرفت چیزی بسازد که آن را "انتخاب قابل کشف" می نامد. به این ترتیب، کاربران هر دو شبکه اجتماعی، باید درخواست کنند تا حسابها را از سراسر پل دنبال کنند، و سپس کاربر پاپآپی دریافت میکند که از آن میپرسد که آیا میخواهد حسابهایش بین دو شبکه پل شود یا خیر.
طرفداران ماستودون از همان ابتدا نسبت به بلواسکای شک داشتند. جذابیت ماستودون در این است که برخلاف اینستاگرام، توییتر یا یوتیوب، توسط یک شرکت بزرگ کنترل نمیشود که نیاز به راضی کردن سرمایه گذاران خود داشته باشد. اما در مراحل اولیه، بلواسکای پروژهای در توییتر بود که توسط بنیانگذار و مدیر عامل سابق توییتر جک دورسی تامین مالی شد. اما بلواسکای اکنون کاملاً جدا از توییتر است.
جی گرابر، مدیرعامل بلواسکای ماه گذشته در یک پنل گفت: «کل فلسفه بلواسکای داشتن تجربه کاربری خوب است. مردم فقط به خاطر تمرکززدایی و ایدههای انتزاعی در این پلتفرم نیستند. آنها برای خوشگذرانی و گذراندن اوقات خوش در این پلتفرم هستند.»
از طرف دیگر، کاربران ماستودون اغلب به این پلتفرم میپیوندند زیرا به فناوری آن اعتقاد دارند.
بارت همچنین گفت: «من عمیقاً فکر میکنم که با وجود اینکه تعدیل محتوا در هر دو طرف پل کار میکند، باید حداقل به همان اندازه که برای کاربران بومی فدیورس (fediverse) خوب است، باشد و بالعکس.»