۲
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۱۶

چرا خمیازه می‌کشیم؟

ایتنا - علی‌رغم شیوع گسترده پدیده خمیازه در میان انسان‌ها و حیوانات، همچنان ابهامات بسیاری در مورد دلایل بروز آن وجود دارد.
چرا خمیازه می‌کشیم؟

خمیازه یک الگوی رفتاری غیرارادی است که در اکثر گونه‌ها از جمله انسان، موش، پرنده و حتی جنین‌های درون رحم مشاهده می‌شود. اما دانشمندان همچنان نسبت به دلایل بروز این پدیده در حیرت هستند.

در طول سالیان، فرضیه‌های متعددی درباره علت خمیازه مطرح شده است. از جمله اینکه خمیازه برای تنظیم میزان اکسیژن و دی‌اکسیدکربن بدن اتفاق می‌افتد. اما آزمایش‌ها نشان داده‌اند که تغییر غلظت این گازها تاثیر چندانی بر بروز خمیازه ندارد.

در حال حاضر، شایع‌ترین فرضیه‌ها عبارتند از: الف) خمیازه برای خنک کردن مغز صورت می‌گیرد، ب) خمیازه باعث تحریک مغز و افزایش هوشیاری می‌شود.

همچنین هنوز دلیل مسری بودن خمیازه به درستی شناخته نشده و فرضیه‌هایی در این باره مطرح است. از جمله اینکه خمیازه کشیدن در پاسخ به دیگران، نشانه‌ای از همدلی و تعامل اجتماعی است.

به نظر می‌رسد هنوز پژوهش‌های بیشتری برای درک دقیق مکانیسم خمیازه و نقش آن در بدن مورد نیاز است. اما حفظ این الگوی رفتاری در طول تکامل، حاکی از اهمیت آن برای موجودات زنده است.
کد مطلب: 77616
نام شما
آدرس ايميل شما


حاج علی محمد آیین
feedback
Iran, Islamic Republic of
به نظر من خمیازه یک نوع ریست مغز هست ...
feedback
Iran, Islamic Republic of
ایده جالبیه:)
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام