تشکیل کنسرسیومی برای جلوگیری از تصاحب مشاغل توسط هوش مصنوعی!
ایتنا - شرکتهای بزرگ فناوری کنسرسیوم جدیدی برای رفع نگرانی های تصاحب مشاغل توسط هوش مصنوعی تشکیل میدهند.
کارول تومه، مدیرعامل شرکت یوپیاس در ماه فوریه گفت: « بزرگترین اخراجهای شغلی کمپانی UPS در تاریخ 116 ساله خود، تا حدی، نتیجه فناوریهای جدید از جمله هوش مصنوعی بود.» در همین حال، آرویند کریشنا، مدیر عامل شرکت بلومبرگ، سال گذشته به بلومبرگ گفت:« این شرکت قصد دارد استخدام برای پستهایی را که فکر میکند به زودی توسط هوش مصنوعی خودکار میشود را متوقف کند.»
کارگران به آینده خوشبین نیستند. در یک نظرسنجی اخیر از مک کینزی، 25 درصد از متخصصان تجارت گفتند که انتظار دارند کارفرمایشان کارکنان خود را در نتیجه پذیرش هوش مصنوعی اخراج کند. و خب، بدبینی آنها بیجا نیست. از ماه می، حدود 4000 کارگر شغل خود را به دلیل هوش مصنوعی از دست دادهاند. در یک نظرسنجی از Beautiful.ai، که نرم افزار ارائه مبتنی بر هوش مصنوعی را تولید میکند، تقریباً نیمی از مدیران گفتند که امیدوارند هوش مصنوعی را جایگزین کارگران کنند.
اما گروهی از فروشندگان و مشاوران فناوری بزرگ به نام کنسرسیوم نیروی کار آیسیتی با قابلیت هوش مصنوعی یا به اختصار ITC با استناد به نیاز به مهارت مجدد و ارتقاء مهارت در اطلاعات و اطلاعات، با این تصور که هوش مصنوعی منجر به از دست دادن شغل میشود، قصد عقب نشینی به خصوص در صعنت فناوری اطلاعات را دارند.
ITC توسط سیسکو با پشتیبانی گوگل، مایکروسافت، آیبیام، اینتل، اسایپی و Accenture هدایت میشود. یکی از سخنگویان این کنسرسیوم گفت: « وظیفه ITC این است که تأثیر هوش مصنوعی بر مشاغل را بررسی کند و در عین حال افراد را قادر میسازد تا برنامههای آموزشی مرتبط با هوش مصنوعی را بیابند و مشاغل را به کارگران ماهر و متصل کنند. ITC تأثیر هوش مصنوعی را بر روی نقشهای شغلی خاص، از جمله مهارتها و وظایف، مورد بررسی و ارزیابی قرار میدهد و آموزش نیروی کار مبتنی بر هوش مصنوعی را توصیه میکند.»
سخنگوی کنسرسیوم گفت: « کنسرسیوم محدوده "فاز 2" خود را در اواسط سال 2024 تعیین خواهد کرد. همانطور که ما به سمت فاز 2 پیش می رویم، کنسرسیوم ممکن است دعوتنامههایی را برای سازمانها و موسسات دیگر برای پیوستن به تلاشهای مشترک ما در حمایت از موفقیت نیروی کار ICT مبتنی بر هوش مصنوعی در نظر بگیرد.»
و مشکل کنسرسیوم های صنعتی مانند این در اینجا نهفته است. اگر هدف از بین بردن ترس از هوش مصنوعی انبوه است که معیشت را تهدید میکند، متصدیان فناوری باید بسیار بیشتر از وعده ها و گزارش های مبهم ارائه کنند. آیبیام متعهد شده است که تا سال 2030 دو میلیون نفر را در زمینه هوش مصنوعی مهارت دهد. اینتل گفته است که در همان بازه زمانی بیش از 30 میلیون نفر را با هوش مصنوعی ارتقا خواهد داد. هنوز مشخص نیست که چه تعداد نقش هوش مصنوعی در آن زمان در دسترس خواهد بود.
طبق تحلیل اخیر یک شرکت تحلیل بازار کار، تقاضا برای نقشهای هوش مصنوعی در حال کاهش است، نه افزایش. در سال 2022، موقعیتهای مرتبط با هوش مصنوعی 2 درصد از تمام آگهیهای شغلی در ایالات متحده را تشکیل میدادند، این رقم در سال 2023 به 1.6 درصد کاهش یافت.
سخنگو گفت:« اعضای کنسرسیوم متعهد به توسعه مسیرهای کارگری به ویژه در بخشهای شغلی هستند که به طور فزایندهای فناوری هوش مصنوعی را ادغام میکند.این یک تلاش داوطلبانه و شفاف در سراسر شرکتها برای ارزیابی تأثیر و شناسایی مسیرهای ارتقاء مهارت و مهارت مجدد نقشهای فناوری است که احتمالاً تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار میگیرد. ما در نظر داریم که این کار توصیههای واقعی و ملموسی را ارائه کند که نیازهای کسبوکار و کارگران را برطرف کند.»