اپل امکان دسترسی به قطعات آیفون را برای تعمیر میدهد
ایتنا - اپل اعلام کرد که فرآیند تعمیر آیفون خود را باز کرده است. از پاییز امسال، مشتریان و تعمیرگاههای مستقل میتوانند گوشی را با استفاده از قطعات سازگار تعمیر کنند.
اجزایی که نیازی به پیکربندی ندارند (مانند دکمههای صدا) قبلاً میتوانستند از دستگاههای استفاده شده (دست دوم) جدا شوند. اما امروز اپل همه اجزا را اضافه میکند - از جمله باتری، نمایشگر و دوربین - که اپل برای عملکرد کامل به پیکربندی آنها نیاز دارد.
این ویژگی در ابتدا تنها برای آیفون 15 در دسترس خواهد بود. این محدودیت تا حدی به دلیل عدم قابلیت کافی همکاری بین مدلهای آیفون است. در بسیاری از موارد، اندازه قطعات گوشیهای قدیمی بزرگتر یا کوچکتر از گوشیهای جدیدتر است و احتمالا در این گوشیها جا نمیشوند.
محدودیت گستردهتری که استفاده از اجزای آیفونهای استفادهشده را ممنوع میکند، به فرآیندی مرتبط است که معمولاً به عنوان جفتسازی قطعات شناخته میشود. اپل از این فرآیند دفاع کرده و بیان کرده است که استفاده از اجزای اصلی یک جنبه مهم برای حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربر است.
جان ترنوس، معاون ارشد مهندسی سختافزار اپل میگوید: « فکر میکنم مردم به اشتباه فکر میکنند که ما مانع از کار کردن قطعات شخص ثالث میشویم، اما اینطور نیست. نگاه ما این است که به چند دلیل باید بدانیم چه قسمتی در دستگاه است. در رجه اول باید احراز هویت کنیم که این یک دستگاه بیومتریک واقعی اپل است و جعل نشده است.»
طرفداران حق تعمیر، اپل را متهم کردهاند که پشت «جفت قطعات» پنهان شده است تا بهانهای برای حذف کردن قابلیت تعمیر توسط کاربر باشد.
ترنوس می گوید: «جفت شدن قطعات، صرف نظر از اینکه شما آن را چه مینامید، بد نیست. درواقع اگر بدانیم چه ماژولی در آن قطعه وجود دارد، میتوانیم مطمئن شویم که وقتی ماژول مورد نظر را در یک تلفن جدید قرار میدهید، بهترین کیفیت را خواهید داشت.».
فناوری بیومتریک (اسکن اثر انگشت و صورت) همچنان یک ملاک مهم برای این شرکت است. ترنوس میگوید: «شما به Touch ID و Face ID و اهمیت امنیت آنها فکر میکنید. تمام زندگی ما در ژوشیهای هوشمندمان جای گرفتهاست. ما هیچ راهی برای تأیید عملکرد بیومتریک شخص ثالث نداریم. این منطقه ای است که ما استفاده از ماژولهای شخص ثالث را برای عملکردهای کلیدی امنیتی فعال نمیکنیم.»
ترنوس اضافه میکند که اپل علاوه بر برداشت آیفونهای مستعمل برای قطعات، «به طور اساسی از حق استفاده افراد از قطعات شخص ثالث نیز حمایت میکند». با این حال، بخشی از آن، ایجاد شفافیت است.
او توضیح میدهد: «ما صدها میلیون آیفون در حال استفاده داریم که دستگاههای دست دوم یا دست سوم هستند. آنها راه بسیار خوبی برای کاربران هستند تا با قیمت پایینتری وارد تجربه استفاده از آیفون شوند. ما فکر میکنیم برای آنها مهم است که بدانند: آیا تعمیری در این دستگاه انجام شده است؟ از چه قسمتی استفاده شده؟»
زمانی که iOS 15.2 در نوامبر 2021 عرضه شد، ویژگی جدیدی به نام «قطعات و تاریخچه خدمات آیفون» را معرفی کرد. اگر گوشی شما نو است و هرگز تعمیر نشده است، به سادگی آن را نخواهید دید. اگر یکی از این دو صلاحیت برای دستگاه شما صدق کند، شرکت فهرستی از قطعات تعویض شده و تعمیرات را در تنظیمات ارائه میکند.
ترنوس میگوید: «ما استفاده از باتریهای شخص ثالث را مسدود نمیکنیم. اما مهم است که بتوانیم به مشتری اطلاع دهیم که این باتری معتبر اپل است یا نه، و امیدواریم که این امر باعث ایجاد انگیزه برخی از این اشخاص ثالث برای بهبود کیفیت شود.»
در حالی که بهروزرسانی پاییز، برداشت تعداد زیادی از قطعات را باز میکند، اپل هیچ برنامهای برای فروش قطعات بازسازیشده برای تعمیرات کاربر ندارد.