۰
plusresetminus
پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۱۳

آزمایش خون جدید عود دوباره سرطان پستان را پیش‌بینی می‌کند

ایتنا - نتایج پژوهش مرکز تحقیقات سرطان در لندن حاکی از آن است که که یک آزمایش خون جدید می‌تواند احتمال بازگشت سرطان پستان را سال‌ها پیش‌ از عود مجدد بیماری، پیش‌بینی کند.
آزمایش خون جدید عود دوباره سرطان پستان را پیش‌بینی می‌کند

به گزارش اسکای‌نیوز، این آزمایش فوق حساس می‌تواند نشانه‌هایی از وجود سلول‌های سرطانی را که پس از درمان در بدن باقی می‌مانند، شناسایی کند و حتی تعداد بسیار کم از این سلو‌ل‌ها را که برای نمایش در اسکن‌های پیگیری بعد از درمان بسیار کوچک‌اند، تشخیص دهد. 

نویسندگان این پژوهش از مرکز تحقیقات سرطان در لندن می‌گویند که این تشخیص زودهنگام به معنی‌ آن است که می‌توان مبتلایان را قبل از آنکه بیماری آن‌ها به مراحل پیشرفته و علاج‌ناپذیر و مشهود در اسکن برسد، تحت درمان قرار داد. 

پروفسور کریستین هلین، مدیر اجرایی این مرکز تحقیقاتی، می‌گوید: «سرطان پستان پیش از سرایت به دیگر اعضای بدن درمان‌پذیر است. بنابراین بسیار مهم است که بتوانیم علائم عود بیماری را در اسرع وقت تشخیص بدهیم تا به بیمار شانس زندگی بیشتر ببخشیم.»

به گزارش اسکای‌نیوز، آزمایش‌ خون برای تشخیص سرطان از قبل وجود داشت اما محققان می‌گویند که این آزمایش جدید می‌تواند طیف وسیع‌تری از سلول‌های سرطانی را زودتر از آزمایش‌های خون فعلی شناسایی کند. دلیلش این است که این آزمایش به جای تمرکز بر بخش‌هایی از سلول‌های سرطانی که مستقیم با بیماری مرتبط‌ند، کل ژنوم سرطان را اسکن می‌کند. 

 

دکتر ایزاک گارسیا موریلاس، از مرکز تحقیقات سرطان، می‌گوید: «آزمایش حساس‌تر به‌ویژه برای گرو‌هایی که در مراحل اولیه سرطان‌اند، اهمیت بیشتری دارد، زیرا این افراد معمولا در بدنشان دی‌ان‌ای سرطانی کمتری دارند.»

در این تحقیق ۷۸ زن مبتلا به انواع مختلف سرطان پستان تحت آزمایش قرار گرفتند که سرطان ۱۱ زن پس از درمان اولیه مجدد عود کرد. این آزمایش خون جدید سلول‌های سرطانی را قبل از بازگشت مجدد سرطان در این ۱۱ زن شناسایی کرد و متخصصان بازگشت احتمالی سرطان را تقریبا سه ماه زودتر از آزمایش‌های فعلی موجود تشخیص دادند. این آزمایش همچنین توانست سلول‌های سرطانی یک بیمار را ۱۴ ماه قبل از عود مجدد بیماری شناسایی کند. 

به گزارش مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا سالانه ۵۶ هزار نفر در این کشور به سرطان پستان مبتلا می‌شوند. بدین ترتیب این آزمایش زمینه نظارت بر دوره پس از درمان سرطان را فراهم می‌کند و روش‌های درمانی را که شانس زندگی را بالا می‌برند، گسترش می‌دهد.  
کد مطلب: 79232
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام