۰
plusresetminus
چهارشنبه ۶ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۰

چگونه در سجام ثبت‌نام و احراز هویت کنیم؟

سجام، مخفف عبارت «سامانه جامع اطلاعات مشتریان»، یک سامانه‌ زیرساختی و یکپارچه است برای ثبت اطلاعات و ارائه خدمات فراگیر به افرادی که قصد دارند در بازار سرمایه ایران فعالیت داشته باشند. فعالان بازار سرمایه می‌توانند در سامانه سجام، کلیه دارایی‌های خود در بازار سرمایه از جمله سهام را مشاهده کنند.
چگونه در سجام ثبت‌نام و احراز هویت کنیم؟
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------
 

سجام چیست؟


سجام، مخفف عبارت «سامانه جامع اطلاعات مشتریان»، یک سامانه‌ زیرساختی و یکپارچه است برای ثبت اطلاعات و ارائه خدمات فراگیر به افرادی که قصد دارند در بازار سرمایه ایران فعالیت داشته باشند. فعالان بازار سرمایه می‌توانند در سامانه سجام، کلیه دارایی‌های خود در بازار سرمایه از جمله سهام را مشاهده کنند.
یکی از خدمات سجام این است که سهامداران برای دریافت سود تقسیمی تعلق گرفته دیگر نیازی نیست که مانند گذشته به شرکت مربوطه یا بانکی که معرفی شده مراجعه کنند، بلکه سود تقسیمی در تاریخی که تعیین می‌شود از سوی شرکت مربوطه به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز می‌شود و این شرکت نیز وجوه مذکور را به حساب بانکی ثبت شده سهامداران در سامانه سجام واریز می‌کند.
کسانی که قصد فعالیت در بازار سرمایه را دارند، علاوه بر افتتاح حساب در یکی از کارگزاری‌های بورس، نیاز است که در سامانه سجام نیز ثبت نام و احراز هویت کنند.
 

ثبت نام در سامانه سجام


افراد می‌توانند ثبت نام سجام را مستقیما از طریق سایت سجام انجام دهند یا ثبت نام رایگان سجام را از طریق سایت کارگزاری مفید انجام دهند. ثبت نام برای اشخاص حقیقی به شرح زیر است.
برای ثبت نام مستقیم در سامانه سجام، فرد باید ابتدا وارد سایت سجام شده و در بخش ثبت نام، شماره موبایل تحت مالکیت خود را در آن ثبت کند. پس از دریافت کد تایید و درج آن در سایت، در بخش نوع مشتری باید مشخص کند که وی شخص حقیقی است یا حقوقی.
در مرحله بعد با وارد کردن کد ملی و عبارت امنیتی که در صفحه موجود است، فرد می‌تواند وارد مرحله بعد شود.
مرحله بعد شامل پرداخت مبلغی به عنوان کارمزد ثبت نام در سامانه است که برای همه افراد، الزامی است. فرد می‌تواند یکی از درگاه های موجود بر روی صفحه سایت را انتخاب و مبلغ مورد نیاز را پرداخت نماید.
در گام بعدی، فرد باید اطلاعات هویتی خود را وارد نماید؛ مانند اطلاعات شناسنامه‌ای که باید کاملا مطابق با شناسنامه باشد. علاوه بر این، سایر اطلاعات فردی شامل اطلاعات تماس، شغلی، بانکی و سطح دانش مالی فرد باید در فرم‌های مربوطه در سامانه ثبت شود. در نهایت پس از ورود کلیه اطلاعات مورد نیاز، فرد باید تیک گزینه "اطلاعات مورد تایید است" را فعال کرده و روی گزینه مرحله بعد کلیک کند.
ممکن است فردی قصد داشته باشد به جای شخص دیگری که شرایط خاصی دارد در سجام ثبت نام نماید. به عنوان مثال برای افراد زیر 18 سال، ثبت نام در سجام باید از طریق قیم یا همان نماینده قانونی انجام شود و برای این کار نیاز است که ابتدا فرد قیم، خود در سجام ثبت نام و احراز هویت کرده باشد.
با انجام مراحل بالا، ثبت نام در سجام به پایان می‌رسد و نتیجه آن از طریق پیامک به متقاضی اعلام می‌شود. پس از تایید ثبت نام و دریافت یک کد 10 رقمی، فرد متقاضی می‌تواند احراز هویت خود در سجام را انجام دهد.
 

احراز هویت سجام


استفاده از خدمات بازار سرمایه و فعالیت در این بازار بدون ثبت نام و احراز هویت در سجام برای هیچ شخص حقیقی یا حقوقی امکان پذیر نیست. مراحل احراز هویت سجام می‌تواند هم از طریق مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت و هم به صورت غیرحضوری و از طریق سایت کارگزاری‌ها انجام شود.
قابل ذکر است که شرکت‌ها که شخص حقوقی به شمار می‌روند، بعد از ثبت نام در سجام برای دریافت کد بورسی باید به شعب کارگزاری مراجعه کنند و ادامه روند را از کارگزاری پیگیری نمایند.
همانطور که گفته شد، هدف از ثبت نام در سامانه سجام، دسترسی به خدمات بازار سرمایه است و ثبت نام در این سامانه برای فعالیت‌هایی مانند خرید و فروش سهام، صدور و ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری و استعلام سهام عدالت و … الزامی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازار سرمایه، علاقمندان می‌توانند به سایت https://learning.emofid.com مراجعه نمایند.
کد مطلب: 79573
برچسب ها: رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام