۰
plusresetminus
جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۵۲

واتیکان، هشتمین کشور جهان که ۱۰۰ درصد برق مورد نیازش از انرژی سبز تامین می‌شود

ایتنا - پس از آنکه پاپ فرانسیس از برنامه‌هایی برای ساخت نیروگاه خورشیدی خبر داد، واتیکان قرار است هشتمین کشور جهان باشد که ۱۰۰ درصد برق موردنیازش از انرژی تجدیدپذیر تولید می‌شود.
واتیکان، هشتمین کشور جهان که ۱۰۰ درصد برق مورد نیازش از انرژی سبز تامین می‌شود

پاپ در نامه‌‌ای رسولی گفت که این پروژه در ملکی متعلق به واتیکان در خارج از رم احداث خواهد شد که ۴۲۴ هکتار مساحت دارد، و ظرفیت صفحه‌های خورشیدی نصب‌شده در این دولت‌شهر را افزایش خواهد داد.

پاپ فرانسیس در این نامه، با عنوان «فراتلو سوله» یا «برادر خورشید»، نوشت: «ما باید به سمت یک مدل توسعه‌ پایدار حرکت کنیم که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای به جو را کاهش می‌دهد، و هدف خنثی‌سازی آثار اقلیمی را مشخص کند.»

«بشریت ابزارهای فناوری لازم برای مواجهه با این تحول زیست‌محیطی و پیامدهای زیان‌بار اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن را در اختیار دارد و انرژی خورشیدی نقشی اساسی ایفا می‌کند.»

این اقدام کشوری را که کمترین مساحت جهان را دارد از نظر انرژی کاملا مستقل خواهد کرد، و تمام برق مورد نیاز آن از طریق انرژی خورشیدی تامین خواهد شد.

بر اساس داده‌هایی که پروفسور مارک زد جیکوبسون، از دانشگاه استنفورد، جمع‌آوری کرده است، وقتی این پروژه تکمیل شود، واتیکان به آلبانی، بوتان، نپال، پاراگوئه، اتیوپی، ایسلند و کنگو خواهد پیوست که بیش از ۹۹.۷ درصد برقشان را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کنند.

چهل کشور دیگر نیز دست‌کم ۵۰ درصد برقشان را فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر مانند زمین‌گرمایی، آبی، خورشیدی یا بادی تولید می‌کنند.

پروفسور جیکوبسون در آوریل به ایندیپندنت گفت: «ما به فناوری‌های معجزه‌آسا نیاز نداریم. ما باید با برقی کردن همه چیز و تامین برق از باد، آب و خورشید (WWS)، که نسیم دریا، فوتوولتایی خورشید، برق خورشیدی متمرکز، الکتریسیته زمین‌گرمایی، برق‌آبی اندک و برق‌آبی گسترده را شامل می‌شود، انتشار کربن را متوقف کنیم.»

محیط زیست یکی از تمرکزهای اصلی دوره پاپی پاپ فرانسیس بوده است، و او در سال ۲۰۱۵ گفت تغییرات اقلیمی که انسان بانی آن بوده است یکی از نگرانی‌های عمده او در مورد آینده این سیاره است.

واتیکان در سال ۲۰۲۲ به «کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد برای تغییر اقلیم» پیوست، که هدف آن مقابله با «دخالت خطرناک انسان در سیستم اقلیمی» است.

پاپ در ماه مه مدعی شد که بحران اقلیمی «به نقطه بی‌بازگشت رسیده است» و مسیر فعلی آن را «جاده‌ای به سوی مرگ» توصیف کرد.

او در مصاحبه‌ای با سی‌بی‌اس نیوز گفت: «ایجاد آگاهی در مورد این مسئله بسیار دشوار است. [رهبران جهان] نشست برگزار می‌کنند، همه توافق دارند، همه امضا می‌کنند، و بعد خداحافظ. اما ما باید بسیار شفاف باشیم، گرمایش جهانی نگران‌کننده است.»
کد مطلب: 79672
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام