۰
plusresetminus
شنبه ۲۳ تير ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۴۵

کاهش شمار کاربران شبکه‌های اجتماعی در آلمان پس از چندین سال

ایتنا - برای اولین بار از زمان شیوع کرونا تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی در آلمان کمتر از سال قبل شده است. یک کارشناس این موضوع را "روند معکوس" نامیده که برای بار اول در زمینه شبکه‌های اجتماعی تجربه می‌شود.
کاهش شمار کاربران شبکه‌های اجتماعی در آلمان پس از چندین سال

نتایج نظرسنجی از یک گروه بالای ۱۶ سال در آلمان نشان داده که تعداد کسانی که در این کشور از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، برای اولین از زمان شروع کرونا نسبت به سال قبل کاهش داشته است. برخی افراد حتی این شبکه‌ها را به کل ترک کرده‌اند.

این نظرسنجی همچنین نشان داده که افراد ساعات کمتری را نیز در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند. رولاند هاینتزه کارشناس سیاسی علت این امر را بیش از هرچیز نفرت پراکنی و محتوای یهودستیزانه در شبکه‌های اجتماعی می‌داند که به خصوص پس از حمله تروریستی حماس به اسرائیل و آغاز جنگ در غزه بسیار بیشتر شده است.

دلیل دیگر کم شدن رغبت آلمانی‌ها به شبکه‌های اجتماعی نیز از نظر این کارشناس "سیل عظیم" محتوای نامتناسب در این شبکه‌هاست.

در صورتی که کاهش اهمیت شبکه‌های اجتماعی تایید شود، این برای صنعت تبلیغات نیز معنادار خواهد بود. هاینتزه می‌گوید این موضوع در نهایت به این ختم می‌شود که شعار "هرچه دیجیتال‌تر، بهتر" دیگر بی‌معناست.

اطلس شبکه‌های اجتماعی ۲۰۲۴ که سفارش‌دهنده این نظرسنجی بوده می‌گوید ۸۰ درصد آلمانی‌های بالای ۱۶ سال در شبکه‌هایی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، تیک‌تاک، یوتیوب، ایکس، واتس‌اپ، بلاگ‌ها یا اتاق‌های بحث دیجیتال فعال هستند. این در حالی است که سال گذشته ۸۴ درصد آلمانی‌ها در این شبکه‌ها عضویت داشتند.

از زمان همه‌گیری کرونا تا کنون این اولین بار است که این اطلس یک عقب‌گرد در این زمینه را نشان می‌دهد. بر اساس داده‌های منتشرشده اطلس شبکه‌های اجتماعی، بالاترین درصد استفاده آلمانی‌ها از این شبکه‌ها با ۹۰ درصد در سال ۲۰۱۷ بود. 

نظرسنجی انجام‌شده همچنین نشان داده که نه تنها تعداد کاربران کاهش داشته بلکه فعالیت آنها نیز کمتر شده است. به طور متوسط فعالیت هفتگی بیشتر از دوساعت در این شبکه‌ها ۱۸/۷ درصد کاهش داشته است. این کاهش بیش از همه در رده سنی ۴۰ تا ۴۹ سال رخ داده است.

این نظرسنجی که در فاصله ژانویه تا فوریه سال جاری انجام شده مجموعاَ ۳۵۰۰ نفر  بالای ۱۶ سال را مورد سوال قرار داده است.

اطلس شبکه‌های اجتماعی آلمان از سال ۲۰۱۱ همه ساله در همکاری با چند موسسه دیگر از جمله انستیتو تحقیقات مدیریت و اقتصاد  IMWF این نظرسنجی را سفارش می‌دهد.
کد مطلب: 79781
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام