۰
plusresetminus
يکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۰۰

موتور جستجوگر OpenAI رقیب گوگل می‌شود!

ایتنا - شرکت OpenAI، توسعه‌دهنده محبوب‌ترین ربات چت هوشمند جهان، روز پنجشنبه از نمونه اولیه موتور جستجوی خود به نام SearchGPT رونمایی کرد.
موتور جستجوگر OpenAI رقیب گوگل می‌شود!

این حرکت، چالشی جدی برای سلطه گوگل بر بازار جستجوی اینترنتی محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، OpenAI اعلام کرده که قصد دارد در نهایت این موتور جستجوی جدید را که در حال حاضر توسط گروه کوچکی از کاربران آزمایش می‌شود، با ربات چت ChatGPT ادغام کند. این موتور جستجو به کاربران "پاسخ‌های سریع و به موقع با منابع واضح و مرتبط" ارائه می‌دهد، ویژگی‌ای که در سیستم‌های چت هوشمند قبلی OpenAI وجود نداشت.

سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، در پستی نوشت: "ما معتقدیم فضای زیادی برای بهبود جستجو نسبت به وضعیت فعلی وجود دارد." این اعلام باعث کاهش بیش از 3 درصدی سهام Alphabet، شرکت مادر گوگل، شد.

از زمان راه‌اندازی ChatGPT در نوامبر 2022، سرمایه‌گذاران Alphabet نگران بودند که OpenAI ممکن است با ارائه روش‌های جدید جستجوی اطلاعات آنلاین، سهم بازار گوگل را تصاحب کند. با این نمونه اولیه SearchGPT، OpenAI کارایی این ابزار را در انجام وظایف جستجو آزمایش می‌کند و به کاربران نوید جستجویی طبیعی‌تر و بدیهی‌تر می‌دهد.

گوگل در ماه مه گذشته، ویژگی AI Overview را برای مخاطبان محدود راه‌اندازی کرد که به کاربران اجازه می‌دهد خلاصه‌ای از پاسخ‌ها را در بالای نتایج جستجوی گوگل مشاهده کنند. با این حال، این ویژگی با انتقاداتی مواجه شد زیرا کاربران متوجه نتایج نامعقول یا نادرست شدند.

دنیل فاگلا، بنیانگذار و رئیس تحقیقات Emerj Artificial Intelligence Research، اظهار داشت: "گوگل از زمان ظهور هوش مصنوعی مولد کمی می‌لرزید" و افزود "از زمان ظهور هوش مصنوعی مولد، گوگل دچار سردرگمی شده است."

اعلام SearchGPT پس از راه‌اندازی مدل هوش مصنوعی جدید "GPT-4o mini" توسط OpenAI صورت گرفت. این مدل جدید، شاخه‌ای از GPT-4o است که سریع‌ترین و قدرتمندترین مدل این شرکت نوپا تا به امروز محسوب می‌شود.

هر دو مدل هوش مصنوعی کوچک جدید OpenAI و نمونه اولیه SearchGPT بخشی از تلاش‌های این شرکت برای پیشتازی در ارائه "چندرسانه‌ای" است، یعنی توانایی ارائه طیف گسترده‌ای از انواع رسانه‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی مانند متن، تصویر، صدا، ویدیو و اکنون جستجو، در یک ابزار واحد یعنی ChatGPT.
کد مطلب: 80005
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام