۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۳۰

۹ شکایت جدید علیه ماسک به دلیل استفاده از داده‌های خصوصی کاربران برای آموزش هوش مصنوعی

ایتنا - یک سازمان مردم‌نهاد اتریشی به نام «نویب» (NOYB) ۹ شکایت علیه شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک به دلیل نقض قوانین اتحادیه اروپا درباره حفظ حریم داده‌های خصوصی ثبت کرده است.
۹ شکایت جدید علیه ماسک به دلیل استفاده از داده‌های خصوصی کاربران برای آموزش هوش مصنوعی

این شکایات کمتر از یک هفته پس از آن مطرح می‌شود که مقامات ایرلند چالش قانونی مشابهی را علیه ماسک به دلیل تغییر تنظیمات داده‌ها مطرح کردند.

در ماه ژوئیه، کاربران در ایکس، شبکه رسانه اجتماعی ماسک، متوجه شدند که اخیراً تنظیمات داده‌ها به گونه‌ای تغییر کرده که از پست‌های عمومی برای آموزش گراک ای‌آی استفاده می‌شود. ایلان ماسک گراک ای‌آی را در برابر اوپن‌ای‌آی ساخته که خودش از بنیانگذاران آن بود.

مرکز اتریشی حقوق دیجیتال اروپا موسوم به «نویب» NOYB ادعا می‌کند که ایکس این تغییر را به طور «غیرقانونی» برای جمع‌آوری داده‌های بیش از ۶۰ میلیون کاربر ایکس در اتحادیه اروپا انجام داده است.

نام نویب برگرفته از حروف اول جمله انگلیسی None Of Your Business به معنی «به شما ربطی ندارد» است.

نویب در بیانیه‌ای گفت: «توئیتر (ایکس) یک شرکت دیگر آمریکایی است که فقط می‌خواهد داده‌های کاربران اتحادیه اروپا را برای آموزش هوش مصنوعی جذب کند. توئیتر در ماه می ۲۰۲۴ شروع به بارگذاری برگشت‌ناپذیر داده‌های کاربران اروپایی به فناوری هوش مصنوعی خود، گراک کرد، بدون اینکه آنها را مطلع کرده یا از آنها رضایت خواسته باشد.»

این سازمان غیرانتفاعی شکایت خود را بر اساس مقررات حفاظت از داده‌های عمومی اتحادیه اروپا در اتریش، بلژیک، فرانسه، یونان، ایرلند، ایتالیا، هلند، اسپانیا و لهستان تنظیم کرده است.


نویب از جمله در شکایت خود استدلال می‌کند که گردانندگان ایکس در فرانسه ۱۶ ماده از مقررات حریم خصوصی اروپا را نقض کرده‌اند، زیرا نمی‌توانند ثابت کنند که چنین حجم زیادی از داده‌های شخصی را برای «انتفاع مشروع» دریافت می‌کنند.

رسانه اجتماعی ایکس مورد استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده را مشخص نکرده که نویب همین موضوع را هم ناقض قوانین می‌داند.

کاربران ایکس اکنون در زیر بخش اشتراک‌گذاری داده‌ها، حریم خصوصی و اشتراک‌گذاری خود نمایه جدیدی را می‌بینند که به نام «گراک»، مدل هوش مصنوعی اختراع ایلان ماسک، نامگذاری شده است.

ایکس از کاربران می‌پرسد که آیا می‌خواهند از اشتراک‌گذاری پست‌ها و تعاملات، ورودی‌ها و نتایج با گراک خودداری کنند تا از آن برای آموزش و تنظیم دقیق استفاده شود.

در شکایت‌نامه نویب آمده است که احتمالا ایکس حق اشتباه یا انصراف را نادیده گرفته، حقی که به کاربران این امکان را می‌دهد تا با پلتفرم‌ها تماس بگیرند و درخواست کنند داده‌هایشان از پلتفرم‌های آنلاین حذف و پاک شود. نویب در شکایت خود می‌گوید: «درمان با داده‌های شخصی به احتمال زیاد برگشت‌ناپذیر است.

در این شکوائیه از کمیسیون ملی حفاظت از داده‌های فرانسه (CNIL) درخواست شده تا تصمیم قانونی فوری گرفته و تحقیقاتی گسترده درباره تصمیمات حفظ حریم خصوصی داده‌ها در ایکس انجام دهد و استفاده از داده‌های شخصی برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی بدون اجازه کاربر را غیرقانونی اعلام کند.

ماکس شرمس، رئیس نویب، در بیانیه‌ای گفت: «شرکت‌هایی که به طور مستقیم با کاربران تعامل دارند، باید قبل از استفاده از داده‌هایشان، یک درخواست آری/نه ساده به آن‌ها نشان دهند. آن‌ها این کار را به طور مرتب برای بسیاری از موارد دیگر انجام می‌دهند، بنابراین برای آموزش هوش مصنوعی نیز به وضوح امکان‌پذیر خواهد بود.»

حدود یک هفته پیش کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند از ایکس خواسته بود که بهره‌گیری از داده‌های شخصی کاربران برای استافاه در برنامه‌های آموزشی هوش مصنوعی را متوقف کند. ایکس در واکنش، در ۸ اوت اعلام کرد که استفاده از داده‌ها برای آموزش هوش مصنوعی خود در اتحادیه اروپا را متوقف خواهد کرد اما افزود که دستور کمیسیون حفاظت از داده‌های شخصی ایرلند «بدون توجیه، بیش از حد و بدون هیچ دلیل خاصی» ایکس را هدف قرار داده است.
کد مطلب: 80307
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام