۰
plusresetminus
جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۱۸

اولین مورد ابتلا به سویه کشنده آبله میمون در سوئد؛ سازمان جهانی بهداشت وضعیت اضطراری اعلام کرد

ایتنا - دولت سوئد روز پنجشنبه ۱۵ اوت (۲۵ مرداد ۱۴۰۳) اولین مورد ابتلا به سویه کشنده ام‌پاکس یا آبله میمون را در خارج از آفریقا تایید کرد. آبله میمون عفونتی ویروسی است که از طریق تماس نزدیک شیوع می‌یابد.
اولین مورد ابتلا به سویه کشنده آبله میمون در سوئد؛ سازمان جهانی بهداشت وضعیت اضطراری اعلام کرد

سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه، ۲۴ مرداد شیوع بیماری «آبله میمون» را یک «وضعیت اضطراری بهداشت جهانی» اعلام کرد و گفت که سویه جدیدی از ویروس در حال گسترش است. این در حالی است که دزهای اندکی از واکسن در آفریقا موجود است.

این دومین بار در سه سال گذشته است که سازمان بهداشت جهانی اپیدمی «آبله میمون» که اکنون به نام «امِ‌پاکس» شناخته می‌شود را یک وضعیت اضطراری جهانی معرفی می‌کند.

از ابتدای سال جاری میلادی، تنها در جمهوری دموکراتیک کنگو بیش از ۱۴ هزار مورد ابتلا به این بیماری و ۵۲۴ مورد مرگ گزارش شده است.

اوایل این هفته، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا شیوع بیماری « امِ‌پاکس» را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام کرد و خواستار کمک‌های بین‌المللی برای جلوگیری از گسترش بیشتر این ویروس شد.

تدروس آدهانوم ، دبیر کل سازمان بهداشت جهانی احتمال شیوع بیشتر این ویروس در آفریقا و فراتر از آن را «بسیار نگران کننده» خوانده است.

در سال ۲۰۲۲، سازمان بهداشت جهانی پس از شیوع این بیماری در بیش از ۷۰ کشوری که قبلاً موارد ابتلا را گزارش نکرده بودند، این بیماری را یک وضعیت اضطراری جهانی نامید که بیشتر مردان همجنس‌گرا و دوجنس‌گرا را تحت تأثیر قرار می‌داد. در شیوع آن سال، کمتر از یک درصد از افراد مبتلا جان خود را از دست دادند.

در ایران نیز در مرداد سال ۱۴۰۱ نخستین مورد ابتلا به «ام‌پاکس» در زنی ۳۴ ساله در اهواز تأیید شد.

مقامات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا می‌گویند در حال حاضر نزدیک به ۷۰ درصد از موارد ابتلا در کنگو مربوط به کودکان زیر ۱۵ سال است که ۸۵ درصد از مرگ و میرها را نیز شامل می‌شود.

یک اپیدمیولوژیست در کنگو به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که یکی‌ بدترین موارد ابتلا که مشاهده کرده است مربوط به یک نوزاد شش هفته‌ای است که مجبوز شده بود به دلیل ازدحام بیش از حد بیمارستان همراه با مادرش با فرد دیگری که به این ویروس مبتلا بود ولی تشخیص داده نشده بود اتاق مشترکی داشته باشد.

این بیماری که در گذشته عمدتا از طریق مصرف گوشت آلوده یا تماس نزدیک با حیوانات و افراد آلوده گسترش پیدا می‌کرد بیشتر منجر به مرگ و میر در کودکانی می‌شد که دچار سوء تغذیه و یا بیماری‌های عفونی مانند وبا، سرخک و فلج اطفال بودند.

کارشناسان می‌گویند اگر شیوع این بیماری در سطح جهانی گسترش پیدا کند، کودکان کشورهای توسعه‌یافته کمتر در برابر بیماری شدید آسیب‌پذیر خواهند بود.

«اِم‌پاکس» یک بیماری ویروسی است که به راحتی بین افراد و همچنین از حیوانات آلوده منتقل شود. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید این بیماری می‌تواند از طریق تماس نزدیک مانند لمس کردن، بوسیدن یا رابطه جنسی و همچنین از طریق وسایل آلوده مانند ملحفه، لباس و سوزن منتشر شود.

بر خلاف شیوع های قبلی «امِ‌پاکس»، که ضایعات پوستی آن بیشتر در قفسه سینه، دست‌ها و پاها نمایان می‌شد، شکل جدید آن باعث ایجاد علائم و ضایعاتی خفیف‌تر در اندام تناسلی می‌شود. این موضوع تشخیص را سخت‌تر می‌کند و از همین رو افراد ممکن است بدون اینکه بدانند مبتلا هستند دیگران را نیز بیمار کنند.

هرچند اعلام وضعیت اضطراری توسط سازمان جهانی بهداشت به منظور تشویق کشورها به اقدام، آمادگی و به اشتراک گذاشتن واکسن‌های موجود است، اما واکنش جهانی به اعلامیه‌های قبلی از دید بسیاری از کارشناسان کافی نبوده است.
کد مطلب: 80334
نام شما
آدرس ايميل شما