۰
plusresetminus
شنبه ۳ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۲

چین در حال برنامه‌ریزی ۱۸ میلیارد دلاری برای استخراج منابع معدنی ماه است

ایتنا - دانشمندان چینی می‌گویند قصد دارند یک دستگاه فضایی مغناطیسی به ارزش ۱۸ میلیارد دلار بسازند که هدف آن پرتاب منابع معدنی از ماه به زمین است.
چین در حال برنامه‌ریزی ۱۸ میلیارد دلاری برای استخراج منابع معدنی ماه است

به گفته آن‌ها، این دستگاه که پژوهشگران موسسه مهندسی ماهواره‌ای شانگهای آن را طراحی کرده‌اند، می‌تواند به حل بحران انرژی در زمین کمک کند.

به گزارش نیویورک‌پست به نقل از روزنامه ساوت چاینا‌ مورنینگ‌پست، دانشمندان می‌گویند این یک روش کم‌هزینه برای آوردن منابع معدنی ماه به زمین است. این طرح ممکن است با پروژه فضایی مشترک چین و روسیه مرتبط باشد که بر اساس آن، این دو کشور ساخت یک ایستگاه تحقیقاتی در قطب جنوب ماه تا سال ۲۰۳۵ را پیشنهاد داده‌اند.

برنامه اصلی دانشمندان در این طرح بلندپروازانه بیش از ۱۸ میلیارد دلاری، استخراج هلیوم‌ــ۳، یک ایزوتوپ موجود در سطح ماه، است که به منظور حل بحران انرژی در زمین استفاده خواهد شد.

به باور دانشمندان، هلیوم‌ــ۳ راهکاری امیدوارکننده برای تولید انرژی هسته‌ای از طریق همجوشی هسته‌ای به شمار می‌رود که روشی پاک‌تر برای تولید انرژی هسته‌ای است. به گفته پژوهشگران، تنها ۲۰ تن از این عنصر می‌تواند برای تامین برق چین به مدت یک سال کافی باشد.

این پرتاب‌کننده مواد معدنی برای عملکردش تنها به برق نیاز خواهد داشت که این برق می‌تواند از منابع خورشیدی و هسته‌ای تامین می‌شود و این تجهیزات به هیچ نوع سوختی نیاز ندارد. این دستگاه با استفاده از خلا و جاذبه کم ماه قادر خواهد بود روزی دو بار محموله‌های معدنی استخراج‌شده از ماه را با هزینه‌ای تقریبا ۱۰ درصد هزینه‌های حمل‌و‌نقل کنونی، به زمین پرتاب کند.

این دستگاه ۸۰ تنی می‌تواند با استفاده از موشک لانگ‌مارچ۹ چین به فضا منتقل شود. با این حال، کارشناسان می‌گویند که این دستگاه جاه‌طلبانه برای بهره‌داری عملی با مشکلات فنی متعددی مانند ناهمواری سطح ماه و نوسان‌هایی دمایی مواجه است و تاریخ دقیق ساخت و عملیاتی شدن این پرتاب‌کننده هنوز مشخص نیست، اما به گفته دانشمندان، در طراحی آن برای پایداری و دوام ۲۰ ساله روی سطح ماه برنامه‌ریزی شده است.
کد مطلب: 80456
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام