۰
plusresetminus
دوشنبه ۵ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۵۱

نشر اطلاعات نادرست در مورد «آبله میمونی» همزمان با اعلام وضعیت اضطراری

ایتنا - با شیوع سویه جدید و بسیار مسری ویروس «ام‌پاکس» (آبله میمون)، اخبار نادرست زیادی در فضای مجازی منتشر شده است. سازمان بهداشت جهانی برای دومین بار در سه سال گذشته اعلام «وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با اهمیت بین‌المللی» کرده است.
نشر اطلاعات نادرست در مورد «آبله میمونی» همزمان با اعلام وضعیت اضطراری

در واکنش به اعلامیه سازمان بهداشت جهانی، اریک آمونگا، که با نام «آمریکس» در شبکه «ایکس» شناخته می‌شود، این نهاد بهداشتی را «سازمانی جنایتکار» خواند و از ۱.۹ دنبال‌کننده خود خواست تا از دستورالعمل‌های صادرشده در مورد این بیماری سرپیچی کنند.

به گزارش ایتنا و به نقل از VOA، این کاربر که خود را متخصص در زمینه «سلامت باروری» معرفی کرده نوشت: «آبله میمون یک کلاهبرداری است. رعایت نکنید امتناع کنید. فایزر می‌خواهد از ذخایر واکسن کووید-۱۹ خود پس از اینکه مردم حاضر به تزریقش نشدند، خلاص شود.»

او همچنین گفت که «تشکیلات فاسد سیاسی آفریقا» قصد دارد ذهن نسل موسوم به «زِد» را از شورش منحرف کند.

پست او حدود شش هزار بار به اشتراک گذاشته شده است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آفریقا گزارش داد که «اِم‌پاکس» تنها در سال جاری ۵۱۷ نفر را کشته و ۱۷ هزار نفر را مبتلا کرده و با جهش‌های جدید و تهاجمی‌تر، تبدیل به یک بحران بهداشت جهانی شده است.

واکسن‌های کووید-۱۹ برای پیشگیری از «اِم‌پاکس» هیچ کاربردی ندارند. شرکت بیوتکنولوژی دانمارکی «باوارین نوردیک»، یکی از معدود شرکت‌های دارویی است که واکسن «اِم‌پاکس» را تولید کرده است و روز شنبه، ۲۷ مرداد اعلام کرد که قصد دارد تولید این واکسن را افزایش دهد و با سازمان‌های بهداشتی بین‌المللی همکاری کند تا از دسترسی منصفانه تمامی کشورها به آن اطمینان حاصل شود.

کاربر اریک آمونگا با نزدیک به ۲ میلیون دنبال‌کننده خود در شبکه «ایکس» به این موضوع اشاره نکرد که «اِم‌پاکس» بیماری جدیدی نیست. این ویروس در سال ۱۹۵۸ در جمعیتی از میمون‌ها کشف شد و اولین مورد ابتلای انسانی آن در سال ۱۹۷۰ در جمهوری دموکراتیک کنگو ثبت شد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا می‌گوید این ویروس در جنگل‌های بارانی استوایی غرب و مرکز آفریقا شایع است و هر ساله هزاران مورد در این مناطق گزارش می‌شود.

ادعای نادرست این کاربر تنها یک نمونه از موارد بسیاری است که تلاش در ‌پخش اطلاعات نا‌درست در مورد بیماری‌ها و واکسن‌ها، اظهارات ضد واکسن، و برچسب «کلاهبرداری» زدن به درخواست‌های نهادهای بهداشتی برای پیشگیری از شیوع گسترده‌تر ویروس‌هایی است که مردم جهان را تهدید می‌کنند.

این ادعاها میان کاربرانی که به‌ زبان فارسی در فضای مجازی فعال هستند نیز مشاهده می‌شود؛ از کاربری که خبرهای «اِم‌پاکس» را «جنگ رسانه‌ای علیه اربعین» خوانده تا مرتبط دانستن آن با آبله مرغان و شایعات دیگری که عدم اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی و سابقه پنهان‌کاری مقامات نیز هر چه بیشتر به پخش آنها دامن می‌زند.
کد مطلب: 80487
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام