۰
plusresetminus
جمعه ۹ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۰۲

هشدار برای عشاق قهوه؛ صبحانه را حذف نکنید

ایتنا - این که صبحانه را نادیده بگیرید و به جای آن یک فنجان قهوه بنوشید، در میان بسیاری از افراد رایج است، در واقع، از هر پنج نفر یک نفر معمولاً تا زمان ناهار تنها به مصرف کافئین بسنده می‌کند.
هشدار برای عشاق قهوه؛ صبحانه را حذف نکنید

کارشناسان هشدار می‌دهند که این عادت ممکن است باعث مشکلات ناخوشایند سلامتی شود.

قهوه علاوه بر اینکه باعث کاهش خستگی و افزایش هوشیاری می‌شود، تعادل سطح اسید معده را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نتیجه این است که نوشیدن قهوه بدون مصرف غذا می‌تواند منجر به سوزش معده و ناراحتی‌های شدید گوارشی شود.

کارشناسان می‌گویند برای حل این مشکل نیاز به خودداری از مصرف کافئین به طور کامل نیست، بلکه با مصرف مقداری غذا همراه با قهوه صبحگاهی این کار به راحتی انجام می‌گیرد.

قهوه به طور طبیعی یک نوشیدنی اسیدی است که می‌تواند باعث تحریک پوشش معده شما شود. به خصوص اگر آن را با معده خالی بنوشید.

راب هابسون، متخصص تغذیه ثبت‌شده در Healthspan و نویسنده کتاب Unprocess Your Life، به MailOnline گفت: «بدون غذا برای کاهش اثر اسید، معده ممکن است با تولید بیشتر اسید پاسخ دهد و این باعث سوزش معده می‌شود.»

چندین مؤلفه در قهوه وجود دارد که می‌تواند سطح اسیدیته معده را افزایش دهد.

دکتر سوپریا رائو، متخصص گوارش در بوستون، به Huffington Post گفت: کافئین تولید هورمون گاسترین را تحریک می‌کند که مسئول تولید اسید معده است.

اگرچه این امر به شروع فرآیند هضم کمک می‌کند، اما منجر به افزایش اسیدیته در معده نیز می‌شود.

ترکیبات گیاهی به نام فنول‌ها که در قهوه هم فراوان هستند، نیز به سطح اسیدیته روده کمک می‌کنند.

دکتر رائو افزود: «قهوه دارای سطح pH حدود ۵ است، در حالی که اسید معده ما دارای pH حدود ۲ است که دومی اسیدی‌تر است.» در نتیجه، معده‌های ما باید بتوانند اسیدیته‌ای که با نوشیدن قهوه ایجاد می‌شود را مدیریت کنند.

اما فقط افزایش سطح اسیدیته نیست که باعث درد در ناحیه بالای شکم و حالت تهوع می‌شود.

آقای هابسون توضیح می‌دهد که کافئین موجود در قهوه می‌تواند باعث شل شدن اسفنکتر تحتانی مری شود، دریچه‌ای که معده را از مری جدا می‌کند.

او می‌گوید: «وقتی این دریچه شل می‌شود، اجازه می‌دهد که اسید معده به راحتی به مری بازگردد و باعث ایجاد سوزش شود که معمولاً با سوزش سر دل مرتبط است.»

او افزود: «قهوه همچنین تولید اسید معده را تحریک می‌کند که این تأثیر در صورت مصرف با معده خالی بیشتر است.»

این نظریه توسط چندین مطالعه، از جمله یکی که در سال ۲۰۲۲ در کتابخانه ملی پزشکی منتشر شده، تأیید شده است.

طبق این نظرسنجی، قهوه ممکن است به شل شدن اسفنکتر تحتانی مری کمک کند و اجازه دهد غذا به مری بازگردد و باعث سوزش سر دل شود.

تأثیرات آن می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برای برخی از افراد، افزایش سطح اسید معده ناشی از نوشیدن قهوه بدون غذا ممکن است مشکلی ایجاد نکند، اما برای دیگران منجر به ناراحتی می‌شود.

اگر شما از سوزش سر دل رنج می‌برید، هابسون پیشنهاد می‌کند که از مصرف قهوه و دیگر محرک‌ها مانند مرکبات، شکلات و نعناع خودداری کنید، زیرا اگرچه خوردن غذا با قهوه می‌تواند کمک کند، اما این به نوع غذا بستگی دارد.

او می‌گوید: «انتخاب وعده‌های غذایی سبک‌تر نیز می‌تواند به کاهش اسید معده و کاهش خطر سوزش سر دل کمک کند، زیرا غذاهای سنگین و چرب زمان بیشتری برای هضم نیاز دارند و این به معنای تولید اسید بیشتر است.»

او پیشنهاد می‌کند که نان تست، موز، آجیل، کیک برنجی یا کراکرهای غلات کامل که انتخاب‌های بهتری برای همراهی با قهوه هستند را مصرف کنید.

او افزود: «همچنین مهم است که توجه داشته باشید نوشیدن قهوه با غذا، مشابه چای، می‌تواند با جذب برخی از مواد مغذی مانند آهن تداخل داشته باشد.»

«من پیشنهاد می‌کنم که اگر به طور منظم دچار سوزش سر دل می‌شوید، از مصرف قهوه خودداری کنید، اما اگر این مشکل گهگاه پیش می‌آید، بهتر است قهوه خود را با یک میان‌وعده سبک و نه یک وعده کامل مصرف کنید، به خصوص اگر بین وعده‌های غذایی مصرف شود.»
کد مطلب: 80558
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام