۰
plusresetminus
شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۲۷

کشف یک میدان الکتریکی نامرئی در اطراف زمین

ایتنا - دانشمندان ناسا به تازگی یک لایه جدید در اطراف زمین کشف کرده‌اند که آن را میدان الکتریکی دوقطبی می‌نامند. این میدان مسئول بالا بردن بخشی از اتمسفر ما به فضاست و به گفته محققان، به اندازه جاذبه برای زمین اهمیت دارد.
کشف یک میدان الکتریکی نامرئی در اطراف زمین

از زمانی که آیزاک نیوتن در سال ۱۶۶۶ سیب معروف را روی سرش دید، دانشمندان در تلاش برای درک نیروهایی بوده‌اند که به سیاره ما شکل می‌دهند. در حالی که نیروی جاذبه و میدان مغناطیسی زمین برای ما آشنا هستند، دانشمندان اکنون می‌گویند شواهدی از وجود یک میدان سوم یافته‌اند که «به همان اندازه اساسی» است.

این میدان الکتریکی دوقطبی می‌تواند توضیح دهنده بادهای مرموز ذرات مافوق صوت باشد که دائماً از قطب‌های زمین خارج می‌شوند. محققان ادعا می‌کنند که این کشف حتی می‌تواند توضیح دهد که چرا حیات در زمین شکل گرفته و نه در جای دیگر.

دکتر گلین کالینسون از مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا می‌گوید: «چیزی باید این ذرات را از اتمسفر بیرون می‌کشید.» فناوری لازم برای اندازه‌گیری این میدان تا همین اواخر وجود نداشت.

محققان با پرتاب موشک اندورنس از جزیره دورافتاده سوالبارد در نزدیکی قطب شمال، موفق به اندازه‌گیری این میدان شدند. آنها دریافتند که در ارتفاع ۵۱۸ کیلومتری، اختلاف پتانسیل الکتریکی تنها نیم ولت است. اگرچه ضعیف است، اما دقیقاً همان چیزی است که دانشمندان پیش‌بینی کرده بودند.

این کشف می‌تواند پیامدهای مهمی برای درک ما از تکامل زمین و سایر سیارات داشته باشد. به طور خاص، ممکن است بخشی از دلیل این باشد که چرا زمین هنوز آب دارد در حالی که سیاراتی مانند ونوس و مریخ خشک شده‌اند.

دکتر کالینسون می‌گوید: «هر سیاره‌ای با اتمسفر باید یک میدان دوقطبی داشته باشد. حالا که بالاخره آن را اندازه‌گیری کرده‌ایم، می‌توانیم شروع به یادگیری نحوه شکل‌دهی سیاره ما و سایر سیارات در طول زمان کنیم.»

این کشف مهم می‌تواند درک ما از چگونگی تشکیل و تکامل سیارات را متحول کند و به ما کمک کند تا شرایط لازم برای حیات در جهان را بهتر درک کنیم.
کد مطلب: 80572
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام