۰
plusresetminus
پنجشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۶

آیا استفاده از گوشی خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد؟

یک مطالعه چینی نشان می‌دهد که استفاده از تلفن همراه ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، به ویژه در افراد سیگاری و دیابتی را افزایش دهد.
آیا استفاده از گوشی خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد؟

به گزارش نیویورک پست، نویسندگان این مطالعه بخشی از این ارتباط را به کیفیت خواب ضعیف، استرس روانی، و ویژگی‌های شخصیتی نوروتیک نسبت می‌دهند.

دکتر ژیان‌هویی چین، یکی از محققان این مطالعه که در مجله کانادایی کاردیولوژی منتشر شد، توضیح داد: «الگوی خواب نامناسب و سلامت روانی ضعیف می‌تواند از طریق اختلال در ریتم شبانه‌روزی، اختلالات غدد درون‌ریز و متابولیسم، و افزایش التهاب، تأثیر منفی بر توسعه بیماری‌های قلبی عروقی داشته باشد.»

با این حال، قبل از اینکه به فکر کنار گذاشتن کامل تلفن همراه خود باشید، باید بدانید که این مطالعه بر اساس داده‌هایی است که نزدیک به ۲۰ سال پیش ثبت شده‌اند.

در این تحقیق، ۴۴۴ هزار فرد میانسال بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ گزارش دادند که چقدر از تلفن‌های همراه خود استفاده می‌کنند.

«استفاده منظم» از تلفن همراه به معنای برقراری یا دریافت حداقل یک تماس در هفته تعریف شده بود. حدود ۲۳ درصد از شرکت‌کنندگان گزارش دادند که به‌طور میانگین یک ساعت در هفته از تلفن‌های همراه خود استفاده می‌کنند.

محققان به مدت تقریباً ۱۲ سال این افراد را تحت نظر داشتند و سوابق بیمارستانی را برای بررسی وقوع سکته، بیماری عروق کرونر قلب، فیبریلاسیون دهلیزی و نارسایی قلبی مطالعه کردند.

بیش از ۵۶,۰۰۰ نفر از شرکت‌کنندگان به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا شدند. استفاده‌کنندگان منظم از تلفن همراه، به ویژه افراد سیگاری و مبتلایان به دیابت، خطر «به‌طور قابل توجهی بیشتری» را تجربه کردند.

طبق نتایج این مطالعه، حدود ۱۱.۵ درصد از موارد به استرس روانی، ۵.۱ درصد به خواب ضعیف و ۲.۲۵ درصد به نوروتیسم نسبت داده شد.

در نتایج این مطالعه آمده است: «با توجه به اینکه دوره جمع‌آوری داده‌های این مطالعه (۲۰۰۶-۲۰۱۰) قبل از استفاده گسترده از گوشی‌های هوشمند مدرن بود که اکنون بیشتر برای فعالیت‌های دیگر مانند سرگرمی، پیام‌نویسی، ایمیل، و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شوند، تعمیم‌پذیری و ارتباط فعلی این یافته‌ها نیاز به بررسی دقیق دارد.»
کد مطلب: 80634
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام