۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۱

آیا ویروس دیگری از آزمایشگاه ووهان چین نشت کرده است؟

روزنامه دیلی میل بریتانیا در گزارشی جنجالی ادعا کرده است که آزمایشگاه ووهان چین، که پیش‌تر مظنون به نشت ویروس کووید-۱۹ بود، احتمالاً در سال ۲۰۱۴ نیز سویه‌ای "بسیار پیشرفته" از ویروس فلج اطفال را منتشر کرده است.
آیا ویروس دیگری از آزمایشگاه ووهان چین نشت کرده است؟

بر اساس مطالعه‌ای که توسط محققان انستیتو پاستور فرانسه انجام شده، سویه فلج اطفالی که یک پسر چهار ساله را در استان آنهویی چین مبتلا کرد، ۹۹ درصد با نوعی از ویروس فلج اطفال مطابقت دارد که در همان زمان در فاصله ۳۲۰ کیلومتری، در انستیتو ویروس‌شناسی ووهان نگهداری می‌شد.

محققان دو احتمال را مطرح کرده‌اند:

۱. سویه WIV14 ممکن است در خود آزمایشگاه ووهان ایجاد شده باشد.

۲. این ویروس ممکن است از یک مخزن طبیعی که دهه‌ها در آن پنهان بوده یا از تأسیساتی دیگر نشت کرده باشد.

دکتر ریچارد ابرایت، زیست‌شناس مولکولی تعلیم‌دیده در هاروارد، می‌گوید: "این یافته‌ها بر وضعیت وحشتناک و ناامن تحقیقات ویروس‌شناسی جهانی تأکید می‌کند."

محققان انستیتو پاستور، ژنوم کامل سویه WIV14 را با سویه "Saukett A" که در تولید بسیاری از واکسن‌های فلج اطفال استفاده می‌شود، مقایسه کردند. آنها دریافتند که تنها ۷۰ نوکلئوتید تفاوت بین این دو سویه وجود دارد، در حالی که ژنوم‌ها حاوی بیش از هفت هزار واحد ساختاری DNA هستند.

دکتر مایل بیسود، مدیر مرکز ردیابی ویروس فلج اطفال انستیتو پاستور، هشدار داده است که "ممکن است چندین مورد نشت مستندنشده ویروس فلج اطفال در گذشته از تأسیساتی که با ویروس‌های فلج اطفال کار می‌کنند، رخ داده باشد."

این در حالی است که محققان انستیتو ویروس‌شناسی ووهان در مقاله‌ای در سال ۲۰۱۷ ادعا کرده بودند که این سویه، جهش‌یافته‌ای از واکسن خوراکی فلج اطفال سابین ۳ است. اما تیم انستیتو پاستور به شدت با این نتیجه‌گیری مخالف است و می‌گوید WIV14 از نظر ژنتیکی با سابین ۳ تفاوت زیادی دارد.

دکتر ابرایت تأکید می‌کند که صرف‌نظر از منشأ نهایی این مورد مرموز از سویه فلج اطفال WIV14، نیاز فوری به تقویت نظارت ملی و بین‌المللی بر ایمنی زیستی، امنیت زیستی و مدیریت خطرات زیستی وجود دارد.
کد مطلب: 80676
برچسب ها: ویروس ووهان چین
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام