۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۰۳

هشدار بیل گیتس درباره احتمال بروز یک همه‌گیری جهانی دیگر طی ۲۵ سال آینده

بیل گیتس تاکید کرد: «نا‌آرامی‌ها در عصر امروز می‌تواند جرقه یک جنگ بزرگ باشد که شاید بتوان از آن اجتناب کرد، اما به عقیده من، بروز بیماری همه‌گیر بعدی جدی است.»
هشدار بیل گیتس درباره احتمال بروز یک همه‌گیری جهانی دیگر طی ۲۵ سال آینده

بیل گیتس، موسس مایکروسافت، درباره وقوع یک جنگ بزرگ یا یک بیماری همه‌گیر جهانی دیگر هشدار داد و تاکید کرد که اگر حتی جهان موفق شود از وقوع جنگ عظیم جلوگیری کند، در ۲۵ سال آینده بیماری همه‌گیر با «احتمال بسیار زیاد» شیوع خواهد یافت.

بیل گیتس که در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌بی‌سی حضور داشت، تاکید کرد: «نا‌آرامی‌ها در عصر امروز می‌تواند جرقه یک جنگ بزرگ باشد که شاید بتوان از آن اجتناب کرد، اما به عقیده من، بروز بیماری همه‌گیر بعدی جدی است.»

به گزارش فاکس نیوز، بیل گیتس پس از مشاهده آمادگی نامناسب کشورهای جهان در برابر همه‌گیری کووید‌ــ۱۹، به چهره‌های علمی پیوست که بارها درباره لزوم اتخاذ تدابیر پیشگیرانه هشدار داده‌اند. او و بسیاری از کارشناسان دیگر به بهانه‌های مختلف اعلام کرده‌اند که می‌ترسند اگر یک وضعیت اضطراری بهداشتی جهانی دیگر جهان را فرا بگیرد، آیا ممکن است آن را کنترل کرد؟

گیتس که اکنون بر اقدام‌های بشردوستانه در حوزه‌هایی همچون بهداشت جهانی، آموزش و پرورش و تغییرات آب‌وهوایی تمرکز کرده است، در سال ۲۰۲۲ کتابی با عنوان «چگونه از همه‌گیری بعدی جلوگیری کنیم» نوشت. او در این کتاب به کمبود آمادگی‌ها برای مقابله با آثار بیماری‌های گسترده از جمله تکنیک‌های قرنطینه پیشرفته و سرمایه‌گذاری در تحقیقات واکسن پرداخت.

بیل گیتس در این کتاب از ایالات متحده نیز انتقاد کرد و نوشت: «کشوری که جهان انتظار داشت رهبر و الگو باشد، در مواجهه با کووید‌ــ۱۹ نتوانست انتظارها را براورده کند.»

اگرچه برخی مراکز تحقیقاتی اعلام کرده‌اند که ساخت واکسن‌های کووید‌ــ۱۹ در کمترین زمان ممکن محقق شد، درمان‌ها و اقدام‌های پیشگیرانه به اندازه کافی نبود و کمبود تجهیزات بیمارستانی و توزیع نامناسب واکسن‌ هم سبب شد میلیون‌ها نفر در جهان جانشان را بر اثر این ویروس از دست بدهند.

از آن زمان به بعد، کارشناسان بیماری‌های عفونی احتمال ظهور یک بیماری همه‌گیر دیگر را در آینده نزدیک مطرح کرده‌اند.

اگرچه منشاء ویروس کرونا هنوز موردبحث است، کارشناسان اصرار دارند که یک پاتوژن در نهایت می‌تواند از حیوان به انسان‌ منتقل شود و یک بیماری جدید ایجاد کند. بیماری‌هایی چون آبله ام (ام‌پاکس) و آنفلوانزای پرندگان در حال حاضر به‌عنوان تهدید‌های ‌بالقوه شناخته می‌شوند.

مدیرکل سازمان بهداشت جهانی در ماه اوت اعلام کرد آبله ام از طریق تماس نزدیک یا اشتراک‌گذاری وسایلی مانند حوله و تخت پخش می‌شود و یک «وضعیت اورژانسی بهداشت عمومی با نگرانی جهانی» است.

بیل گیتس پیش‌تر نیز هشدار داده بود که رهبران سیاسی باید اختلاف‌هایشان را فراموش کنند و به منظور آماده شدن برای مقابله با ویروس بعدی با یکدیگر همکاری کنند.

او با اشاره به داشتن آمادگی، تمرین و ظرفیت جهانی برای مقابله با بلایای طبیعی مثل آتش‌سوزی و زلزله، نداشتن ابزار لازم برای مقابله با همه‌گیری را احمقانه دانست و تاکید کرد که نظم بین‌المللی پایدار می‌تواند به بشر برای عبور از همه‌گیری‌های آینده کمک کند.
کد مطلب: 80803
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام