۰
plusresetminus
شنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۳

گردشگری فضایی با کپسول‌‌های مجلل به واقعیت تبدیل می‌شود

کپسول بالنی «نپتون-اکسلسیور‌» مجلل و بسیار گران‌قیمت شرکت فضایی «اسپیس پرسپکتیو» پرواز آزمایشی موفقیت‌آمیزی انجام داده و بدون خدمه تا ارتفاع بیش از ۳۰ کیلومتری بالای زمین صعود کرده است.    
گردشگری فضایی با کپسول‌‌های مجلل به واقعیت تبدیل می‌شود

شرکت اسپیس پرسپکتیو (Space Perspective)، که در فلوریدا مستقر است، روز ۱۵ سپتامبر، این کپسول نپتون (Neptune-Excelsior) را از عرشه یکی از کشتی‌هایش به نام «وُیجر» (Voyager) به فضا پرتاب کرد. این کپسول بعد از شش ساعت به بالای ۹۹ درصد جو زمین رسید و سپس با فرودی کنترل‌شده بر زمین نشست. 

اسپیس پرسپکتیو، بعد از چندین فناوری کلیدی، یک قدم به عرضه پروازهای تجاری نزدیک‌تر شده است. با این حال اگر کسی می‌خواهد وارد این کپسول فضایی شود باید بیش از ۹۴ هزار پوند پرداخت کند تا از نقطه‌ای در فضا به تماشای زمین بنشیند. 

این کپسول حداکثر گنجایش هشت مسافر را دارد و به ارتفاع بیش از ۳۰ کیلومتر بالای زمین صعود می‌‌کند. مسافران این پرواز خاص و مجلل از غذا و نوشیدنی بسیار باکیفیت، صندلی راحت و امکاناتی مانند هدفون سفارشی بهره خواهند برد. اسپیس پرسپکتیو قصد دارد که در سال ۲۰۲۵ پروازهای فضایی انسانی را آغاز کند و پروازهای تجاری‌اش از سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد. این شرکت تا‌کنون بیش از یک هزار و ۸۰۰ بلیط فروخته است. 

تابر مک‌کالوم، بنیان‌گذار و مدیر ارشد فناوری، این آزمایش را موفقیت‌آمیز و «لحظه‌ای تعیین‌کننده» خواند. به گفته او، این پرواز بدون خدمه، نه‌تنها فناوری‌مان را اثبات می‌‌کند، که ما را به دسترسی به فضا نزدیک‌تر می‌کند.

 
 

آیا گردشگری فضایی در راه است؟


با اینکه در حال حاضر گردشگری فضایی ماجراجویی ثروتمندان به شمار می‌رود، ممکن است پس از مدتی کوتاه مقرون‌ به‌صرفه و عمومی‌تر شوند. 

شرکت‌هایی مانند اسپیس‌اکس و ویرجین گالاکتیک (Virgin Galactic) جزو شرکت‌های پیشرویی به شمار می‌روند که گردشگران را به ارتفاع بالایی از جو زمین می‌فرستند، و احتمالا به همان میزان که این سفرها رایج‌تر شود هزینه‌هایش نیز کاهش یابد و ارزان‌تر شود. بنابر گزارش‌ها، بازار گردشگری فضایی تا سال ۲۰۳۰ احتمالا به بیش از سه میلیارد پوند خواهد رسید که نشان می‌دهد مشتریان اصلی آن صرفا میلیاردرهای ماجراجو نخواهند بود. 

به‌رغم گام‌های اخیری که به سوی گردشگری فضایی برداشته شده، تا اجرایی شدن و دسترسی به گردشگری فضایی تجاری هنوز کمی راه باقی مانده است. با این حال شرکت‌هایی مانند اسپیس‌اکس قصد دارند تا سال ۲۰۲۵ گردشگرانی را به اطراف ماه بفرستند و پیش‌بینی می‌شود که سفرهای فضایی منظم و متداول در دهه آینده میسر شود.     
کد مطلب: 80896
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام