۰
plusresetminus
يکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۷

معرفی انواع سرویس‌های رایانش ابری + مزایا و معایب

IaaS یا همان سرور ابری پراستفاده‌ترین نوع سرویس پردازش ابری است که برای انواع کاربردها از جمله تست و توسعه محصول، پشتیبان‌گیری از داده‌ها و بازیابی فاجعه، تجزیه‌وتحلیل کلان‌داده‌ها، میزبانی وب‌سایت و وب‌اپلیکیشن‌ها، پردازش‌های فوق سریع (HPC) و همچنین هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به کار می‌رود.
معرفی انواع سرویس‌های رایانش ابری + مزایا و معایب
---------------- رپورتاژ آگهی -----------------

استقبال از رایانش ابری به‌دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌های اولیه راه‌اندازی زیرساخت، مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری فضاهای ابری روزبه‌روز در حال افزایش است. سازمان‌های کوچک و بزرگ در حال انتقال کل یا بخشی از زیرساخت فناوری اطلاعات خود به محیط ابری هستند. در مسیر مهاجرت ابری انتخاب بهترین نوع سرویس رایانش ابری متناسب با نیاز و الزامات کسب‌وکار از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.
سرویس‌های رایانش ابری از نظر نوع و مدل استقرار به چندین دسته تقسیم می‌شوند که در این مقاله قرار است به بررسی آن‌ها بپردازیم. انتخاب نوع سرویس رایانش ابری و مدل استقرار آن به سرمایه‌گذاری‌های موجود در فناوری اطلاعات، نیازهای کسب‌وکار و نتایج مورد انتظار بستگی دارد.
با مطالعه مقاله پیش رو ضمن آشنایی با انواع رایانش ابری، می‌توانید بهترین گزینه را برای نیاز یا کسب‌وکار خود انتخاب کنید.
 

انواع سرویس‌های پردازش ابری؛ 4 مدل اصلی


هرکدام از انواع سرویس‌های رایانش ابری سطح متفاوتی از کنترل بر اطلاعات خود و انواع خدماتی را که باید ارائه کنید، در اختیارتان قرار می‌دهند. از انواع سرویس‌های پردازش ابری می‌توانید به‌صورت ترکیبی و هم‌زمان نیز استفاده کنید تا با توجه به نیاز کسب‌وکارتان از مزایای رایانش ابری در همه بخش‌ها بهره ببرید.
 
 

   1- زیرساخت به‌عنوان سرویس (IaaS)


زیرساخت به‌عنوان سرویس (IaaS) اولین نوع رایانش ابری است که برای دسترسی مبتنی‌بر اینترنت به فضای ذخیره‌سازی و قدرت محاسباتی استفاده می‌شود. IaaS که در قالب سرور ابری ارائه می‌شود، به شما اجازه می‌دهد تا زیرساخت فناوری اطلاعات (IT) شامل سرورها و ماشین‌های مجازی، فضای ذخیره‌سازی، شبکه‌ها و سیستم‌عامل‌ها را از یک ارائه‌دهنده ابری مانند ابر دراک به‌صورت پرداخت به‌ازای مصرف (Pay As You Go) اجاره کنید.
 

   2- پلتفرم به‌عنوان سرویس (PaaS)


پلتفرم به‌عنوان سرویس (PaaS) ابزارهایی را برای ساخت و میزبانی برنامه‌های کاربردی وب در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. این نوع سرویس پردازش ابری طراحی شده است تا امکان دسترسی به اجزای مورد نیاز برای توسعه و اجرای سریع برنامه‌های کاربردی موبایل و تحت وب را از طریق اینترنت برای کاربران فراهم کند. به‌این‌ترتیب شما به‌عنوان توسعه‌دهنده برنامه‌های کاربردی هیچ‌گونه نگرانی بابت راه‌اندازی یا مدیریت زیرساخت‌های زیربنایی سرورها، ذخیره‌سازی، شبکه‌ها و پایگاه‌های داده نخواهید داشت.
 

   3- نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS)


نوع سوم رایانش ابری نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS) است که برای برنامه‌های کاربردی مبتنی‌بر وب استفاده می‌شود. SaaS روشی برای ارائه برنامه‌های کاربردی نرم‌افزاری از طریق اینترنت است که در آن ارائه‌دهندگان ابر برنامه‌های نرم‌افزاری را میزبانی و مدیریت می‌کنند. به‌این‌ترتیب شما می‌توانید بدون نیاز به فکر کردن درباره نحوه نگهداری از سرویس یا مدیریت زیرساخت‌های اساسی، از SaaS به‌عنوان اپلیکیشن‌های آماده استفاده کنید.
 

   4- محاسبات بدون سرور (Serverless)


در مدل محاسبات بدون سرور (Serverless)، ارائه‌دهنده سرویس ابری مدیریت زیرساخت‌های Backend شامل تهیه، مقیاس‌بندی، زمان‌بندی و… را بر عهده دارد. توسعه‌دهندگان با استفاده از محاسبات بدون سرور می‌توانند تمام وقت و انرژی خود را به کدنویسی اختصاص دهند. این نوع سرویس پردازش ابری کد اپلیکیشن را فقط به‌ازای هر درخواست اجرا می‌کند و زیرساخت‌های پشتیبانی با توجه به درخواست‌ها، به‌طور خودکار بیشتر یا کمتر می‌شوند.
 

مدل‌های استقرار رایانش ابری برای نیازهای مختلف


هنگام اتخاذ معماری ابری، انتخاب مدل استقرار ابر اهمیت بسیاری دارد که باید در راستای نیازها و الزامات کسب‌وکار باشد. انواع سرویس‌های رایانش ابری از نظر استقرار به شرح زیر هستند:
 
 

   1- ابر عمومی؛ زیرساخت ابری به‌صرفه


ارائه‌دهندگان ابر عمومی (Public cloud) منابع مختلف را از طریق اینترنت در اختیار کاربران قرار می‌دهند؛ از جمله این منابع می‌توان به محاسبات، فضای ذخیره‌سازی، شبکه، محیط‌های توسعه و استقرار و همچنین برنامه‌های کاربردی اشاره کرد. مزایای استفاده از ابر عمومی عبارت‌اند از:
   - راه‌اندازی و استفاده آسان
   - قابلیت اطمینان بالا
   - مقیاس‌پذیری فوق‌العاده
   - قیمت مقرون‌به‌صرفه
علی‌رغم پایین بودن هزینه سرور ابری و سایر سرویس‌ها در این مدل پیاده‌سازی، یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های افراد هنگام استفاده از ابر عمومی، مسائل مربوط به امنیت داده‌ها و حفظ حریم خصوصی است؛ زیرا ارائه‌دهنده ابر عمومی در این مدل استقرار، کنترل ذخیره‌سازی داده‌ها را برعهده دارد.
 

   2- ابر خصوصی؛ امن‌ترین مدل سرویس رایانش ابری


در مدل استقرار ابر خصوصی (Private cloud) تمام منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فقط به یک مشتری یا سازمان اختصاص داده می‌شود. امکان کنترل، سفارشی‌سازی و امنیت داده‌ها در ابر خصوصی به‌طور چشمگیری بالاتر از ابر عمومی است؛ اما هزینه‌ها و محدودیت‌های بیشتری در استفاده از منابع نیز دارد. مزایای استفاده از ابر خصوصی به شرح زیر است:
   - امنیت و حریم خصوصی بالا
   - امکان سفارشی‌سازی
   - قابلیت اطمینان ایده‌آل
راه‌اندازی ابر خصوصی نسبت به سایر مدل‌های استقرار رایانش ابری هزینه اولیه بالاتری دارد. بااین‌حال این مدل استقرار رایانش ابری برای سازمان‌هایی با داده‌ها و بارهای کاری حساس بسیار مناسب است.
 

   3- ابر ترکیبی؛ ترکیب ابر عمومی و خصوصی


در استراتژی ابر ترکیبی (Hybrid cloud) حداقل یک محیط محاسبات خصوصی (مانند زیرساخت IT سنتی یا ابر خصوصی) با یک یا چند ابر عمومی ترکیب می‌شود. ابر ترکیبی به شما اجازه می‌دهد تا با توجه به نوع بار کاری از منابع و سرویس‌های محیط‌های محاسباتی مختلف به بهینه‌ترین شکل ممکن استفاده کنید. در ابر ترکیبی از مزایای ابر عمومی و خصوصی به‌طور هم‌زمان استفاده می‌شود که عبارت‌اند از:
   - امنیت و حریم خصوصی ایده‌آل
   - صرفه‌جویی در هزینه‌ها
   - انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری برتر
پیاده‌سازی ابر ترکیبی علی‌رغم مزایای فوق‌العاده‌ای که دارد، با پیچیدگی‌هایی همراه است. با سپردن استقرار ابر ترکیبی به یک ارائه‌دهنده معتبر و با تجربه بالا مانند ابر دراک می‌توانید تا حد قابل توجهی از پیچیدگی‌های استقرار ابر ترکیبی بکاهید.
 

   4- چندابری؛ رویکردی ایمن برای استفاده از خدمات ابری


رویکرد چندابری (Multicloud) به زیرساخت‌هایی اشاره دارد که برای ایجاد آن‌ها از خدمات چندین ارائه‌دهنده سرویس‌های ابری استفاده شده است. با کمک این رویکرد می‌توانید از راه‌حل‌های ابری ارائه‌دهنده‌های مختلف مطابق با نیازهای خاص کسب‌وکارتان بهره ببرید و از خطر وابستگی به یک ارائه‌دهنده نیز جلوگیری کنید. سایر مزایای اتخاذ رویکرد چند ابری عبارت است از:
   - قابلیت اطمینان
   - افزونگی بالا
   - صرفه‌جویی در هزینه‌ها
با وجود این مزایا، استفاده از مدل استقرار چند ابری با مسائلی مانند پیچیدگی مدیریت محیط‌های ابری و داده‌ها، افزایش تاخیر در پاسخ‌گویی به درخواست‌های کاربران، آسیب‌پذیری بیشتر در برابر حملات سایبری و دشواری تعادل بار در ابرهای مختلف همراه است.
 
 

امنیت و مدیریت زیرساخت کسب‌وکارتان را به ابر دراک بسپارید!


با مطالعه این مقاله انواع سرویس‌های رایانش ابری را شناختیم و با مدل‌های مختلف استقرار محیط ابری آشنا شدیم. IaaS یا همان سرور ابری پراستفاده‌ترین نوع سرویس پردازش ابری است که برای انواع کاربردها از جمله تست و توسعه محصول، پشتیبان‌گیری از داده‌ها و بازیابی فاجعه، تجزیه‌وتحلیل کلان‌داده‌ها، میزبانی وب‌سایت و وب‌اپلیکیشن‌ها، پردازش‌های فوق سریع (HPC) و همچنین هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به کار می‌رود. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت کلیه کسب‌وکارها و افراد مختلف می‌توانند به هر نحوی از سرور ابری متناسب با نیاز خود استفاده کنند.
ابر دراک به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در ارائه محصولات و سرویس‌های ابری، پلن‌های متنوعی برای خرید سرور ابری در نظر گرفته است که عبارت‌اند از:
   - ابر پایه: پلن‌های ابر پایه به‌صورت اقتصادی طراحی شده‌اند و برای افرادی که به منابع محاسباتی پایین نیاز دارند، مناسب هستند.
   - ابر استاندارد: پلن‌های ابر استاندارد با منابع محاسباتی مناسب و قیمت به‌صرفه برای وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی پویا و متوسط و انجام محاسبات نسبتا پیچیده در نظر گرفته شده‌اند.
   - ابر پیشرفته: پلن‌های سرور ابری پیشرفته با منابع محاسباتی قدرتمند پاسخ‌گوی نیازهای وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های بزرگ و پرمخاطب و همچنین محاسبات پیچیده با کارایی بالا هستند.
برای مشاهده جزئیات پلن‌های سرور ابری دراک به وب‌سایت Derak.cloud مراجعه کنید. همچنین در صورت نیاز به خرید سرور ابری با منابع شخصی‌سازی‌شده و دریافت مشاوره رایگان با شماره تلفن 02191014197 تماس بگیرید.
کد مطلب: 80912
برچسب ها: رپورتاژ رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام