۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۵۱

۶ دلیل برای دور نگه‌داشتن گوشی‌های هوشمند از فرزندتان

تاثیر گوشی‌های هوشمند بر سلامت روان کودکان را نمی‌توان نادیده گرفت. زیرا افزایش استفاده از گوشی های هوشمند با افزایش نرخ افسردگی و اضطراب در بین جوانان، به ویژه دختران مرتبط است.
۶ دلیل برای دور نگه‌داشتن گوشی‌های هوشمند از فرزندتان

نگرانی در مورد تأثیر گوشی‌های هوشمند بر روی کودکان، به ویژه با توجه به رشد مغز، در حال افزایش است، دلایل زیادی وجود دارد که قبل از دراختیار گذاشتن گوشی هوشمند به فرزندتان، بهتر است تجدید نظر کنید:

خطر بالای نزدیک بینی
کودکانی که مدت زمان طولانی را مقابل صفحه نمایش، به خصوص گوشی‌های هوشمند می‌گذرانند، در معرض ابتلا به نزدیک‌بینی هستند.

چندین مطالعه نشان داده‌اند که وقتی کودکان عمدتاً بر روی فعالیت‌های نزدیک به چشم تمرکز می‌کنند، مانند استفاده از تلفن‌های همراه، کره چشم آسیب می‌بیند  و باعث می‌شود که تصاویر بصری به شبکیه چشم نرسد.

این نوع تغییر ساختاری در چشم منجر به نزدیک‌بینی می‌شود. وضعیتی که به طور فزاینده‌ای در بین جوانان در سراسر جهان در حال شیوع است.

تاثیر بر رشد مغز
مغز از اوایل کودکی تا نوجوانی دستخوش تغییرات قابل‌توجهی می‌شود. یعنی زمانی که دوره‌های خاصی برای رشد مهارت‌های اجتماعی، عاطفی و شناختی کلیدی به شمار می‌روند. امادسترسی گوشی‌های هوشمند به کودکان خردسال در این دوره‌های حساس می‌تواند در رشد طبیعی مدارهای مغز اختلال ایجاد کند.

مغز کودکان بسیار انعطاف پذیر است، به این معنی که آنها برای ایجاد ارتباطات جدید و یادگیری از تجربیات باز هستند، اما زمانی که این تجربیات تحت سلطه تلفن های همراه از طریق رسانه های اجتماعی، بازی ها یا سایر برنامه ها باشد، ممکن است برای مغز، منجر به مشکلاتی در توجه و تمرکز، کنترل تکانه و تنظیم هیجانی می‌شود.

 


نگرانی در مورد سلامت روان
تاثیر گوشی‌های هوشمند بر سلامت روان کودکان را نمی‌توان نادیده گرفت. زیرا افزایش استفاده از گوشی های هوشمند با افزایش نرخ افسردگی و اضطراب در بین جوانان، به ویژه دختران مرتبط است.

این مشکلات با ایجاد محیط‌هایی که در آن کودکان، به ویژه دختران، در معرض استانداردهای زیبایی غیر واقعی، آزار و اذیت اینترنتی، و فشار روانی برای دریافت لایک و فالوور قرار می‌گیرند، تشدید می‌شود.

افزایش فوری و سریع دوپامین ناشی از تعاملات رسانه‌های اجتماعی می‌تواند رفتارها و افکار مضر را تقویت کند و خروج از این الگوهای رفتاری را برای کودکان دشوار کند. که منجر به مشکلات روانی طولانی مدت می‌شود.

عدم کنترل عاطفی
یکی از عمیق‌ترین تغییرات مغز در دوران بلوغ و رشد قشر جلوی مغز است. ناحیه‌ای از مغز که مسئول کنترل تکانه، تصمیم‌گیری و کنترل رفتار اجتماعی است.

مطالعات تأیید کرده‌اند که استفاده بیش از حد از تلفن‌های هوشمند می‌تواند از طریق پاداش‌های فوری مانند لایک‌ها، پیام‌ها و اعلان‌ها در این پیشرفت اختلال ایجاد کند و در نهایت ممکن است منجر به مشکلاتی در خودتنظیمی و کنترل عاطفی شود زیرا کودکان به جای یادگیری منتظر ماندن و تلاش برای به دست آوردن پاداش، به لذت‌های فوری عادت می‌کنند. 

 

قرار گرفتن در معرض محتوای نامناسب
تلفن‌های هوشمند دسترسی نامحدودی را برای کودکان فراهم می‌کنند که ممکن است برای آنها مناسب نباشد و قرار گرفتن در معرض چنین محتوایی در مراحل اولیه می‌تواند آسیب‌زا باشد که منجر به آسیب‌های روانی دائمی شود و نحوه پردازش مغز کودکان ناشی از ترس، استرس و ضربه را تغییر دهد.

انزوا و وابستگی اجتماعی
تلفن‌های هوشمند می‌توانند باعث انزوای اجتماعی شوند. امروزه کودکان بیشتر با گوشی‌ها و تبلت‌های خود سرگرم می‌شوند و کمتر درگیر دنیای اطراف هستند. از آنجایی که تلفن‌های هوشمند اغلب جایگزین تعاملات رودررو شده‌اند، کودکان نیز بیشتر درگیر مبادلات آنلاین سطحی هستند.

این امر ممکن است منجر به فقدان مهارت‌های اجتماعی در زندگی واقعی و اتکا به اعتبارسنجی‌های مجازی شود و ایجاد روابط سالم و معنادار را برای آنها دشوار کند.
کد مطلب: 81100
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام