۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۷

تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا برای ایرانی‌ها به صرفه است؟

آیا تحصیل در استرالیا گزینه مناسبی است؟ آیا برای ما ایرانی ها تحصیل در دانشگاه های استرالیا به صرفه است؟ آیا کیفیت تحصیل و زندگی در این کشور مطلوب است؟ پاسخ این پرسش ها را در این مطلب بخوانید.
تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا برای ایرانی‌ها به صرفه است؟
---------------- رپورتاژ آگهی -----------------

شاید شما هم که تصمیم به تحصیل در خارج کشور گرفته اید، این سوال برایتان پیش آمده که آیا تحصیل در استرالیا گزینه مناسبی است؟ آیا برای ما ایرانی ها تحصیل در دانشگاه های استرالیا به صرفه است؟ آیا کیفیت تحصیل و زندگی در این کشور مطلوب است؟ پاسخ این پرسش ها بستگی به اهداف و انتظارات شما از تحصیل در استرالیا دارد.
اما باتوجه به امکانات و خدمات خوب این کشور وهمچنین جایگاه جهانی دانشگاه ها و سیستم آموزشی استرالیا، می توان گفت که تحصیل در این کشور به صرفه است. در این مطلب اطلاعات جامع و مفیدی به شما خواهیم داد تا بتوانید در انتخاب استرالیا به عنوان مقصد تحصیلتان راحتتر به جمع‌بندی برسید.
عناوینی که در این مطلب به آنها پرداخته ایم شامل موارد زیر است:
   - مختصری از استرالیا
   - سیستم آموزشی استرالیا
   - چرا دانشجویان این کشور را برای تحصیل انتخاب می کنند؟
   - رنکینگ دانشگاه های استرالیا 2025
   - برای تحصیل در استرالیا چه هزینه هایی داریم؟
   - چه مواردی در هزینه‌های زندگی در استرالیا موثر است؟
   - چه روش‌هایی برای جبران هزینه‌های زندگی ویا کمک هزینه تحصیل در استرالیا وجود دارد؟
   - شهریه کالج و یا دانشگاه در استرالیا چقدر است؟
   - چگونه برای دریافت پذیرش از دانشگاه و ویزای تحصیلی استرالیا اقدام کنیم؟
   - چرا برای اخذ پذیرش دانشگاه و ویزای تحصیلی از موسسات دارای مجوز کمک بگیریم؟
   - آیا تحصیل در دانشگاه های استرالیا برای دانشجویان ایرانی به صرفه است؟
 

مختصری از کشور استرالیا


حتما میدانید که استرالیا کشوری با فرهنگ‌های متعدد، تنوع اقلیمی و طبیعی خاص و بی نظیر است. به دلیل مساحت زیاد این کشور، چندین اقلیم آب و هوایی مختلف را تجربه خواهید کرد. احتمالا می دانید که چون کشور استرالیا و قاره اقیانوسیه در نیمکره جنوبی زمین است، دارای فصول مخالف کشورهای نیمکره شمالی مانند ایران است.
همچنین این قاره در بین اقیانوس آرام و اقیانوس هند قرار داشته و به علت وجود صحراهای پهناوری که در مرکز آن قرار دارد، بیشتر جمعیت آن در سواحل و کرانه ها سکونت دارند.
این کشور مهاجرین زیادی از کشورهای مختلف دنیا دارد به نحوی که تقریبا یک چهارم جمعیت این کشور را مهاجران تشکیل داده اند. اما اکثر مردم در این کشور، خوش‌رو و مهاجرپذیر هستند.
استرالیا اقتصادی قوی داشته که یکی از دلایل مهاجرت زیاد به این کشور همین مساله اقتصاد قوی است. عمده این اقتصاد متکب به تجارت و کشاورزی است و نیشکر، غلات، پنبه و گوشت از محصولات صادراتی این کشور است.
زبان رسمی این کشور انگلیسی است و شهر کانبرا پایتخت این کشور است. بعضا دیده می شود که شهر سیدنی را به عنوان پایتخت استرالیا می دانند که اشتباه است. از دیگر شهرهای بزرگ استرالیا می توان به ملبورن، گلدکوست و بریزبن اشاره کرد.
 

سیستم آموزشی استرالیا


سیستم آموزشی استرالیا یکی از برترین و با کیفیت‌ترین سیستم های آموزشی در دنیا را دارد. دانشگاه ها و مراکز آموزشی دولتی و خصوصی این کشور از سطح کیفی جهانی برخوردار بوده و هر سال پذیرای تعداد قابل توجهی از دانشجویان بین المللی است.
پیش‌بینی می‌شود در سال 2025 حدود 270هزار دانشجوی بین‌المللی در استرالیا مشغول به تحصیل باشند که سهم دانشجویان ایرانی بیش از 4000 نفر خواهد بود.
 

چرا دانشجویان این کشور را برای تحصیل انتخاب می کنند؟


شاید بدانید که استرالیا سومین کشور محبوب برای ادامه تحصیل است و باتوجه به سیستم آموزشی شناخته شده‌ی جهانی، فارغ التحصیلان دانشگاه های این کشور، به سادگی و به سرعت می توانند در هر کشوری مشغول به کار شوند.
البته به علت نیاز مبرم استرالیا به نیروی کار، تعداد فابل توجهی از فارغ‌التحصیلان در این کشور مشغول به کار می شوند.
جمعیت قابل توجه دانشجویان بین‌المللی در استرالیا، زبان انگلیسی، روابط دوستانه اجتماعی، جو سیاسی آرام و سیستم آموزشی پیشرفته و باکیفیت باعث شده ادامه تحصیل در این کشور توجیه‌پذیر باشد.
از دیگر مزیت های تحصیل در استرالیا، ویزای پس از تحصیل است. بدین معنی که شما بعد از اتمام تحصیلات، به واسطه این ویزای فارغ‌التحصیلی (ویزای 485) می توانید برای کار درخواست ویزا داده و در این کشور مشغول به کار شوید.
پس از طی کردن مدت زمان لازم، با ارائه مدارک و درخواست برای اقامت دائم خود اقدام کنید. دریافت این ویزا نیز مانند سایر ویزاها مدارک و شرایط لازمی دارد که برای فارغ‌التحصیلان از دانشگاه ها و مراکز آموزشی استرالیا سخت و دور از دسترس نیست.
 

رنکینگ دانشگاه های استرالیا 2025


همانگونه که گفتیم دانشگاه‌ها و کلا سیستم آکوزش استرالیا از اعتبار بالای در سطح جهانی برخوردار است.
38 دانشگاه از دانشگاه های استرالیا در بین 500 دانشگاه برتر جهان هستند که از این تعداد، 7 دانشگاه بین 120 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. معمولا رفرنس رنکینگ دانشگاه‌ها، موسسات و وبسایت‌هایی مانند QS ویا THE و... هستند که بامعیارهای متفاوتی از یکدیگر دانشگاه ها را رتبه‌بندی می کنند.
به عنوان مثال در رنکینگ QS برای سال 2025 دانشگاه ملبورن گلوبال رنک 13 را دارد و یا دانشگاه سیدنی رتبه 18 جهانی و دانشگاه نیو سات ولز رتبه 19 جهان را داراست.
یا مثلا در رنکینگ THE دانشگاه ملبورن رتبه 37 جهان، دانشگاه موناش رتبه 54 جهان، دانشگاه سیدنی رتبه 60 جهانی و دانشگاه ملی استرالیا رنکینگ 67 جهان را دارد.
 

برای تحصیل در استرالیا چه هزینه هایی داریم؟


یکی از موارد مهم در تصمیم گیری برای انتخاب مقصد تحصیلی، هزینه های تحصیل در آن کشور است. آگاهی از جزئیاتی همچون مخارج تحصیل، میزان شهریه‌ دانشگاه‌ها، هزینه‌های زندگی دانشجویی و هزینه‌های دریافت ویزای تحصیلی، واجب است.
و نیز لازم است بدانید که تمام این هزینه‌ها با واحد پول این کشور یعنی دلار استرالیا (AUD) محاسبه می شود که نسبت به دلار آمریکا ارزش کم‌تری دارد. نرخ دلار استرالیا به ریال ایران را می توانید در اینترنت جستجو کنید.
 

چه مواردی در هزینه‌های زندگی در استرالیا موثر است؟


اینکه بدانیم چه عوامل و مواردی بر هزینه های تحصیل ما در این کشور موثر است، به مدیذیت هزینه ها و همچنین تصمیم‌گیری ما کمک خواهد کرد. در ادامه این عوامل را می خوانید:
   - شهر محل تحصیل
   - دوره یا رشته‌ی تحصیلی
   - مقطع تحصیلی
   - نوع مدرسه/ کالج/ دانشگاهی که انتخاب می کنید
   - تعداد دوره ها و پیش‌نیازهای هر دوره
   - نوع محل اسکان، مانند خوابگاه/ اجاره سوئیت / آپارتمان و...
   - مخارجی مانند خورد و خوراک، پوشاک، حمل و نقل و...
   - هزینه تفریح، ورزش و سرگرمی
 

چه روش‌هایی برای جبران هزینه‌های زندگی ویا کمک هزینه تحصیل در استرالیا وجود دارد؟


شاید شماهم به دنبال راهی برای جبران هزینه های تحصیل باشید و اگر راهی برای جبران تمام یا بخشی از هزینه ها وجود داشته باشد مسیر انتخاب را ساده‌تر کند. در استرالیا دو راه برای جبران هزینه های تحصیل وجود دارد:
   - بورسیه‌های تحصیلی
   - کار دانشجویی حین تحصیل
استرالیا بورسیه های متنوعی به دانشجویان بین المللی ارائه می کند که باتوجه به شرایط تحصیلی و مدرک قبلی، نمره زبان، ... و به طور کلی امتیازی که دارید، می توانید برای دریافت این بورسیه‌ها اقدام کنید. بورسیه ها از دو طریق دانشگاه ها و موسسات آموزشی و برخی نیز از طرف دولت استرالیا اعطا می شود.
 

و اما برای کار دانشجویی این را باید بدانید که در زمان تحصیل نمی توانید به صورت تمام وقت کار کنید. دانشجویان بین‌المللی استرالیا در حین تحصیل می توانند به صورت پاره وقت می توانند به کار مشغول شوند اما درحال حاضر یک دانشجو می تواند 48 ساعت در دوهفته مشغول به کار باشد.
توجه کنید که اگر به درآمد کار دانشجویی نیازی ندارید، بازهم توصیه می شود در زمان دانشجویی کار کنید چرا که علاوه بر کسب تجربه، درآمد و آشنایی با فرهنگ مردم استرالیا، پس از تحصیل، این تجربه کاری در استخدام شما موثر بوده و از طرف کارفرما برای شما امتیاز محسوب می شود.
 

شهریه کالج و یا دانشگاه در استرالیا چقدر است؟


با توجه به شرایط و زمانی که این مطلب را می خوانید؛ اعداد شهریه‌ها می توانند متفاوت باشند اما به طور حدودی می توانید اعداد زیر را در نظر بگیرید:
   - مقطع کارشناسی: ۱۵,۰۰۰ الی ۳۳,۰۰۰ دلار استرالیا
   - مقطع تحصیلات تکمیلی (دکتری و کارشناسی ارشد): ۱۴,۰۰۰ الی ۳۷,۰۰۰ دلار استرالیا
   - مدارس استرالیا: ۷,۸۰۰ الی ۳۰,۰۰۰ دلار استرالیا
و یا برخی از رشته های گران در این کشور موارد زیر هستند:
   - دندانپزشکی: ۷۰,۰۰۰ الی ۱۴۰,۰۰۰ دلار استرالیا
   - پزشکی در استرالیا: ۲۵۵,۲۰۰ الی ۶۳۰,۰۰۰ دلار استرالیا
   - داروسازی: ۳۱,۳۱۲ الی ۵۲,۰۰۰ دلار استرالیا
همانگونه که در بالا گفتیم شهریه ها باتوجه به نوع دانشگاه، شهر، مقطع تحصیلی، رشته و... متفاوت است و بهتر است برای اطلاع دقیق از شهریه ها با موسسات معتبر اعزام دانشجو، مانند موسسه آریا با بیش از 5000 ویزای موفق تماس بگیرید.
 

چگونه برای دریافت پذیرش از دانشگاه و ویزای تحصیلی استرالیا اقدام کنیم؟


این را می دانید که برای تحصیل در خارج از کشور ابتدا به پذیرش از دانشگاه یا کالج مورد نظر دارید. سپس به واسطه پذیرش و سایر مدارک مورد نیاز درخواست ویزای تحصیلی را به سفارت ارائه می کنید.
برای تحصیل در استرالیا هم شرایط به همین منوال است. مدارک تحصیلی، مدارک زبان، GS و SOP و همچنین مدارک اثبات تمکن مالی و سایر مدارک را آماده نموده و برای پذیرش و ویزای تحصیلی اقدام می‌کنید.
اینجا نکته مهمی وجود دارد و آن اینکه دانشگاه های استرالیا درخواست پذیرش را فقط از طریق نمایندگان رسمی خود ( ایجنت ها) می پذیرند، یعنی شما برای دریافت پذیرش باید از طریق نماینده رسمی دانشگاه اقدام کنید. در ایران هم موسسات معتبری مانند گروه اعزام دانشجوی آریا هستند که مجوز فعالیت از وزارت علوم داشته و تحت نظر این وزارتخانه فعالیت می کنند و هم نماینده دانشگاه های استرالیا در ایران هستند.
 

چرا برای اخذ پذیرش دانشگاه و ویزای تحصیلی از موسسات دارای مجوز کمک بگیریم؟


در بالا گفتیم که برای پذیرش حتما از طریق نماینده رسمی دانشگاه باید اقدام کنید و موسسه آریا را به شما پیشنهاد دادیم اما برای ویزای تحصیلی هم توصیه می شود به این موسسات مراجعه کنید، چرا که تجربه و تخصص کارشناسان این موسسه‌ها باعث می شود در رشته دلخواه خود به راحتی پذیرش بگیرید و نیز ریسک ویزای خود را تاحد ممکن به حداقل برسانید.
یکی از دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی عدم تجربه و تخصص در تهیه و ارسال مدارک مورد نیاز به سفارت است.
یادتان باشد که قبل از عقد قرارداد با این موسسه ها ابتدا با دقت تحقیق کرده و مطمئن شوید که مجوز معتبر فعالیت از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را داشته و سپس بررسی کنید که آیا این موسسه نمایندگی دانشگاه موردنظر شما را دارد یا خیر.
از موارد دیگری که لازمست بررسی کنی اینست که موسسه موردنظر شما تجربه و تخصص لازم در زمینه اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی را دارد یا خیر. می توایند تعداد و نوع ویزا و پذیرش های موفق آنها را نیز ملاک تصمیم و عقد قرارداد قرار دهید.
و اما در نهایت...
 

آیا تحصیل در دانشگاه های استرالیا برای دانشجویان ایرانی به صرفه است؟


پس از مواردی که در بالا بیان کردیم، پاسخ این سوال را اینگونه می توان داد که با توجه به دانشگاه های معتبر جهانی و دارای امکانات بالا، همچنین انواع حمایت های این مراکز آموزشی از دانشجویان و شرایط و موقعیت های پس از تحصیل، استرالیا می توانند انتخاب به صرفه ایی برای ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی باشند.
و اضافه کنیم که شرایط اجتماعی و اقتصادی پویا و قوی، رشد اقتصادی و برنامه ریزی های بلند مدت، مهاجرپذیربودن، آب و هوای مطلوب و آینده شغلی روشنی که در این کشور وجود دارد، نیز دلایل دیگری بر به صرفه بودن تحصیل در این کشور است.
پس باتوجه به اهدافی که برای آینده زندگی خود دارید، هزینه های تحصیل و تلاشی که برای دریافت مدرک می کنید می تواند به صرفه و حتی عالی باشد اما یادتان باشد همیشه قبل از هر اقدامی تحقیق، پرسش و بررسی های لازم را انجام داده و از راهنمایی و تخصص مشاوران تحصیلی استرالیا نیز استفاده کنید تا تصمیمی جامعتر بگیرید.
کد مطلب: 81293
برچسب ها: رپورتاژ رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما

بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا
افزایش سرعت اینترنت
کاهش تعرفه اینترنت
رفع فیلترینگ