۰
plusresetminus
پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۵۵

رقابت غول‌های فناوری در استفاده از انرژی هسته‌ای

در حال حاضر، غول‌های فناوری، به منظور یافتن منابع جدید برای تامین انرژی مراکز داده خود، مخصوصا در زمینه هوش مصنوعی، تحت فشار زیادی هستند.
رقابت غول‌های فناوری در استفاده از انرژی هسته‌ای

شرکت‌های بزرگ فناوری به‌وضوح به‌دنبال منابع انرژی جایگزین برق مانند انرژی هسته‌ای می‌گردند تا بتوانند نیازهای روزافزون خود در انرژی مراکز داده را برطرف کنند.
گوگل به‌تازگی اعلام کرد که برای پیشبرد پروژه هوش مصنوعی خود، از یک توسعه دهنده راکتورهای کوچک اتمی، انرژی هسته‌ای خریداری می‌کند.
مایکروسافت نیز ماه گذشته از تصمیم خود برای احیای یک راکتور از کار افتاده در نیروگاهی اتمی در پنسیلوانیا و با همکاری شرکت Constellation خبر داد.

مطابق گزارش‌های رسانه‌ها، این غول‌های بزرگ فناوری به این نوع انرژی روی آورده‌اند تا به‌خصوص بتوانند انرژی مراکز داده پرمصرف برای آموزش و اجرای مدل‌های عظیم هوش مصنوعی را تامین نمایند.

مایکل ترل، یکی از مدیران ارشد گوگل، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «ما به این نوع منابع انرژی پاک نیاز داریم تا بتوانیم فناوری‌های جدید را توسعه دهیم. انرژی هسته‌ای قادر است نقش مهم و موثری برای برآورده کردن تقاضای روزافزون به انرژی را ایفا کند.»
بر طبق اعلام رسمی گوگل، اولین رآکتور هسته‌ای این شرکت تا سال 2030 وارد مدار خواهد شد و سپس، راکتورهای بیشتری تا سال 2035 فعال خواهند شد.
 

چرا شرکت‌های بزرگ فناوری به انرژی هسته‌ای روی می‌آورند؟


در حالی که بسیاری از توسعه‌دهندگان برای فعالیت خود، به جای مالکیت سرورهای مجهز به GPU(واحدهای پردازش گرافیکی) که بسیار گران‌قیمت هستند، باید آنها را از غول‌های بزرگی چون آمازون، مایکروسافت و گوگل اجاره نمایند.
این افزایش علاقه به برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی مانند ChatGPT OpenAI هر چند امتیاز مثبتی برای غول‌های فناوری است، ولی پیامد ناخواسته‌ای نیز برای آنها دارد: جهش شدید در انرژی مورد نیاز.
در حال حاضر، غول‌های فناوری، به منظور یافتن منابع جدید برای تامین انرژی مراکز داده خود، مخصوصا در زمینه هوش مصنوعی، تحت فشار زیادی هستند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، سال گذشته نتایج مطالعه‌ای را ارائه دادند که نشان می‌داد ChatGPT برای پاسخ به هر 10 تا 50 درخواست، حدود 500 میلی‌لیتر آب مصرف می‌کند، یعنی تقریباً معادل یک بطری استاندارد آب.
همچنین شرکت OpenAI در گزارشی اعلام کرد از ماه آگوست، هر هفته بیش از 200 میلیون نفر در ChatGPT سؤال می‌پرسیدند، که دو برابر کاربران فعال هفتگی در نوامبر گذشته است.

بر اساس یک گزارش رسمی از سوی آژانس جهانی انرژی ، انتظار می‌رود مصرف جهانی برق مراکز داده، هوش مصنوعی و نیز ارزهای دیجیتال از 460 تراوات ساعت در سال 2022 به بیش از 1000 تراوات ساعت در سال 2026 یعنی بیش از دو برابر شود.
 
انرژی هسته ای مایکروسافت
 

مخالفت طرفداران محیط زیست


در همین حال، استفاده از انرژی هسته‌ای از سوی طرفداران محیط زیست با مقاومت روبرو شده است.
بسیاری از فعالان آب و هوا به این مسئله اشاره می‌کنند که خطرات زیست محیطی و همچنین ایمنی این منابع بسیار بالاست،‌ ضمن اینکه به شکل واقعی، انرژی تجدیدپذیر را ارائه نمی‌دهند.

سازمان خیریه صلح سبز در مخالفت با این منابع جدید اعلام کرده: «انرژی هسته‌ای گرانقیمت و خطرناک است، و بسیار کند هم تولید می‌شود.»
به گفته این سازمان، هر چند از این منابع به عنوان «انرژی پاک» نام برده می‌شود، اما در واقع نمی‌تواند جایگزین قابل قبولی برای منابع انرژی تجدیدپذیر به شمار رود.

در مقابل، طرفداران استفاده از انرژی هسته‌ای، معتقدند که این انرژی در واقع برق تقریباً بدون کربن ارائه می‌دهد و حتی از منابع تجدیدپذیر مانند آفتاب و باد قابل اعتمادتر است.
یک کارشناس در زمینه ارائه مرکز داده جهانی، در یک کنفرانس فناوری در لندن به رسانه‌ها گفت: «من فکر می‌کنم آینده متعلق به انرژی هسته‌ای است.»
به گفته وی: «هر چند به دلیل وقایع و بلایای گذشته، مردم از انرژهی هسته‌ای هراس دارند، اما شبکه‌های سنتی نمی‌توانند منبع پایداری برای کاربرد در توسعه فناوری، مخصوصا هوش مصنوعی باشد.»
کد مطلب: 81341
نام شما
آدرس ايميل شما

بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا
افزایش سرعت اینترنت
کاهش تعرفه اینترنت
رفع فیلترینگ