۰
plusresetminus
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۱۲

چاپ سه‌بعدی: انقلابی در نحوه تولید و دریافت دارو

تصور کنید که داروها به سرعت و با دقت در مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها تولید شوند! این واحدهای تولید می‌توانند به‌عنوان واحدهای تولید انبوه در کارخانه‌های بزرگ داروسازی نیز عمل کنند.
چاپ سه‌بعدی: انقلابی در نحوه تولید و دریافت دارو

هنر، صنعت خودرو و جواهرسازی از جمله بخش‌هایی هستند که به طرز شگفت‌انگیزی از چاپ سه‌بعدی بهره‌مند شده‌اند، اما به نظر می‌رسد که صنعت بهداشت و درمان نیز در حال ورود به این دنیای نوآورانه است!

به گزارش ایتنا، موسسه ملی فناوری و استانداردها (NIST) به تازگی مقاله‌ای منتشر کرده که درباره مسیر پیشرفت این فناوری و نیاز به مقرراتی برای افزایش دسترسی به داروهای تولید شده با چاپ سه‌بعدی صحبت می‌کند.

این مقاله بر اهمیت تولید توزیع‌شده تأکید دارد و امیدوار است که در مواقع بحرانی مانند اپیدمی‌ها، نقش حیاتی ایفا کند. تصور کنید که داروها به سرعت و با دقت در مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها تولید شوند! این واحدهای تولید می‌توانند به‌عنوان واحدهای تولید انبوه در کارخانه‌های بزرگ داروسازی نیز عمل کنند.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای این چاپگرهای سه‌بعدی این است که درهای جدیدی برای "دوزها و درمان‌های دقیق شخصی برای افراد" باز می‌کند. یعنی نه تنها می‌توانیم انتظار داشته باشیم داروها در دوز مناسب ارائه شوند، بلکه همچنین می‌توانند در شکل و طعم دلخواه نیز موجود باشند!

 

برای بیمارانی که در بلعیدن کپسول یا قرص مشکل دارند، امکان دسترسی به دارو در فرم مایع وجود دارد یا حتی می‌توانند آن را به صورت فیلم‌هایی که در دهان حل می‌شوند دریافت کنند.

برای کودکان نیز ظاهر جذاب داروها می‌تواند تأثیر مثبتی داشته باشد. با چاپ سه‌بعدی، داروها می‌توانند به اشکالی مانند ستاره یا حیوانات تولید شوند و طعم تلخ آن‌ها نیز با سفارشی‌سازی مواد شیمیایی به طعم‌هایی مانند شکلات یا میوه‌ها تغییر یابد.

موسسه ملی فناوری و استانداردها معتقد است که این فناوری می‌تواند در مدیریت پاندمی‌ها کمک کند و سرعت تحویل واکسن‌ها را افزایش دهد.

به گزارش ایتنا، این سازمان بر تمام تحولات کلیدی در زمینه داروهای چاپ‌شده سه‌بعدی نظارت دارد و نقش مهمی در تعیین استانداردهای کیفیت ایفا می‌کند. تأمین مواد اولیه مناسب برای این واحدها بسیار حائز اهمیت است، زیرا عواملی مانند دما و تغییر حالت تعیین‌کننده مؤثر بودن یا تجزیه شدن یک ماده هستند.

در نهایت، افرادی که این مراکز محلی تولید دارو را مدیریت می‌کنند باید به برخی پروتکل‌های ایمنی پایبند باشند تا اطمینان حاصل شود که تنها داروهایی که استانداردهای کیفیت رسمی را رعایت می‌کنند، تولید شوند. با این تحولات شگفت‌انگیز، آینده‌ای روشن و هیجان‌انگیز برای صنعت داروسازی در انتظار ماست!
کد مطلب: 81465
نام شما
آدرس ايميل شما

بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا
افزایش سرعت اینترنت
کاهش تعرفه اینترنت
رفع فیلترینگ