۰
plusresetminus
سه شنبه ۸ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۵

فرمت "JPG" به خاطره‌ها می‌پیوندد؛ بهترین‌ جایگزین‌ها کدامند؟

JPG درواقع نمادی از شروع اینترنت و عکاسی دیجیتال است. اما پس از گذشت سال‌ها، فناوری از این فرمت قدیمی پیشی گرفته است و جایگزین‌های قدرتمندتری وارد بازار شده‌اند.
فرمت "JPG" به خاطره‌ها می‌پیوندد؛ بهترین‌ جایگزین‌ها کدامند؟

 بیش از سی سال است که "JPG" فرمت شناخته شده‌ای است که بسیار پرکاربرد است و از آن استفاده می‌کنیم، که درواقع نمادی از شروع اینترنت و عکاسی دیجیتال است. اما پس از گذشت سال‌ها، فناوری از این فرمت قدیمی پیشی گرفته است و جایگزین‌های قدرتمندتری وارد بازار شده‌اند. اما کدام فرمت ممکن است به زودی جایگزین آن شود؟

به گزارش ایتنا، فرمت "JPG" برای مدت طولانی در خدمت ما بوده است، اما واضح است که این فرمت دیگر نیازهای دنیای دیجیتالی مدرن را برآورده نمی‌کند. فرمت‌های جدیدی ظهور کرده‌اند که فشرده سازی بهتری را ارائه می‌دهند فرمت‌ها از نظر فنی پیشرفته‌تر هستند و با نیازهای عکاسان، طراحان و توسعه‌دهندگان تصاویر سازگاری بیشتری دارند.
 

نمای کلی


فرمت JPG برای فشرده سازی تصاویر و کاهش اندازه آنها توسعه داده شد. این ویژگی که در روزهای اولیه اینترنت، زمانی که فضای ذخیره سازی و پهنای باند هنوز کمیاب بود، بسیار مهم بود.

 

JPG تا به امروز، یکی از پرکاربردترین فرمت‌های تصویری است که تقریباً همه دستگاه‌ها و برنامه‌ها از آن پشتیبانی می‌کنند، با این حال، این فرمت نکات منفی خود را نیز دارد: فشرده‌سازی اغلب منجر کاهش کیفیت تصویر می‌شود.

با پیشرفت‌های روزافزون در حوزه فناوری و نرم‌افزارهای کامپیوتری، امکانات فشرده سازی تصویر بدون به خطر انداختن کیفیت تصویر بیشتر شده است که نیازهای بیشتری را برآورده می کنند، رنگ، وضوح و فشرده سازی بسیار بهتر است.
 

رقبای جدید


با پیشرفت تکنولوژی، فرمت‌های جدید بسیاری پدید آمده اند که جایگزین "JPG" شده‌اند. مهمترین آنها عبارتند از:
 

فرمت AVIF


این فرمت یکی از امیدوارکننده‌ترین فرمت‌هایی است که می‌تواند جایگزین «JPG» شود. توانایی آن در نمایش انیمیشن‌ها که آن را به جایگزینی مدرن و کارآمدتر برای فرمت GIF قدیمی نبدیل می‌کند. 
 

فرمت JPEG XL


این فرمت به گونه‌ای طراحی شده است که جانشین مستقیم "JPG" باشد. استفاده از JPEG XL آسان است و امکان فشرده سازی کارآمدتر را فراهم می‌کند. با "JPEG XL" کاربران می‌توانند به راحتی 50 تا 75 درصد فضای ذخیره سازی را بدون کاهش کیفیت تصویر ذخیره کنند. این فرمت از عمق رنگ تا 32 بیت و وضوح بالا پشتیبانی می‌کند که آن را به ویژه برای برنامه‌های حرفه ای جذاب می‌کند.

 
 

فرمت WebP


WebP قالبی است که توسط گوگل ایجاد شده است و برای وب بسیار مهم است، زیرا مزایای فرمت‌های JPG و PNG را با پشتیبانی از فشرده سازی بدون از دست دادن کیفیت ترکیب می‌کند.

WebP مخصوصاً برای تصاویر با پس‌زمینه شفاف کار می‌کند و در حال حاضر در بسیاری از برنامه‌های کاربردی وب استفاده می‌شود.
 

فرمت HEIC/HEIF


اپل فرمت تصویر خود را با نام HEIC/HEIF معرفی کرد که عمدتاً در آیفون‌ها و برخی دوربین‌های پیشرفته استفاده می‌شود. "HEIC/HEIF" در درازمدت جایگزین فرمت "JPG" خواهد شد، اما یک ایراد بزرگ دارد و آن هزینه‌های مجوز برای رمزگذاری است.
کد مطلب: 81543
نام شما
آدرس ايميل شما

بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا
افزایش سرعت اینترنت
کاهش تعرفه اینترنت
رفع فیلترینگ