هوش مصنوعی یا عمر باتری؛ کدام ویژگی هنگام خرید گوشی مهمتر است؟
با وجود پیشرفت و ارتقای هرروزه فناوریها و قابلیتها، این سوال پیش میآید، مصرف کنندگان در هنگام خرید گوشی چه نکاتی را باید در نظر بگیرند؛ قابلیتهای جدید، هوش مصنوعی یا عمر طولانی باتری؟
سازندگان تلفن ممکن است هوش مصنوعی را به عنوان دلیل اصلی ارتقاء گوشیهای جدید معرفی کنند. اما به نظر میرسد که اکثر خریداران گوشیهای هوشمند، هنوز هم بیشتر به فاکتورهای اولیهای مانند عمر باتری توجه دارند.
با وجود پیشرفت و ارتقای هرروزه فناوریها و قابلیتها، این سوال پیش میآید، مصرف کنندگان در هنگام خرید گوشی چه نکاتی را باید در نظر بگیرند؛ قابلیتهای جدید، هوش مصنوعی یا عمر طولانی باتری؟
استدلال جذابی نیست
سازندگان گوشیهای هوشمند جدید در سال 2024 به شدت بر روی هوش مصنوعی تمرکز کردهاند و تقریباً همه جاها درباره این موضوع صحبت کردهاند.
به همین دلیل، به نظر میرسید که نوجوانان مجهز بودن گوشی به هوش مصنوعی را قانعکننده میدانستند و 30 درصد میگفتند که «به دلیل هوش مصنوعی مدل گوشی را ارتقا میدهند.
اما یک نظرسنجی جدید تأیید کرد که اکثر بزرگسالان هوش مصنوعی را بهانه جذابی برای ارتقاء یک گوشی نمیدانند. درواقع تعداد نسبتاً کمی از مصرفکنندگان در حال حاضر از ویژگیهای هوش مصنوعی در تلفنهای هوشمند خود استفاده میکنند و به نظر نمیرسد انگیزهای برای خرید گوشی مجهز به این فناوری داشته باشند.
این نظرسنجی همچنین نشان داد که تنها 10 درصد از کاربران گوشیهای هوشمند در حال حاضر از هوش مصنوعی برای کارهایی مانند ویرایش عکس استفاده میکنند و تنها 12 درصد از آنها از سرویسهای هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT استفاده میکنند.
14 درصد نیز اعلام کردند که "در مورد ویژگیهای آینده هوش مصنوعی هیجان زده هستند."
از سوی دیگر، نتایج بسیاری از نظرسنجیها نشان میدهد که اکثر کاربران همچنان عمر باتری را مهمترین عامل در انتخاب یک گوشی جدید در نظر میگیرند.
اشتراکهای پرهزینه
وقتی صحبت از دلایل ارتقاء گوشی به میان میآید، برخی شرکتها امیدوارند که در آینده نزدیک، با اشتراک در برخی خدمات، مستقیماً از ویژگیهای هوش مصنوعی درآمدزایی کنند.
با توجه به نتایج نظرسنجیها، مشخص شد که مصرف کنندگان برای اشتراکهای مختلف مبالغ زیادی میپردازند و تمایلی به هزینه بیشتر ندارند.
این نتایج تعجب آور نیستند. در حالی که امروزه شرکتها در مورد هوش مصنوعی صحبت میکنند، و با توجه به اینکه این فناوری پدیدهای نسبتا نوظهور است، دارندگان گوشیهای هوشمند فرصت کمی برای تجربه و پی بردن به کارایی هوش مصنوعی در گوشیها داشتهاند. حتی شاید بسیاری اطلاع نداشته باشند که مثلا نرمافزارهای ویرایش تصاویر از هوش مصنوعی استفاده میکنند.
به همین ترتیب در مورد سرویسهای پولی، ما باید بدانیم که ویژگیهای هوش مصنوعی چقدر مفید هستند و آیا واقعاً دلیل خوبی برای ارتقاء به نسخههای پولی که سازندگان گوشیها در آینده ارائه میدهند، خواهند بود.