نگرانی سرمایهگذاران بابت هزینههای متا برای هوش مصنوعی
درآمد و سودی که متا (شرکت مادر فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ)، در سه ماهه سوم سال به ثبت رساند بار دیگر از انتظارات بازار فراتر رفت، اما نگرانی سرمایه گذاران در مورد هزینههای هنگفت آن برای هوش مصنوعی همچنان وجود دارد.
دومین شرکت بزرگ جهان در زمینه تبلیغات آنلاین، درآمدی معادل 40.59 میلیارد دلار به ثبت رساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 19 درصد افزایش را نشان میدهد که از آن سود 15.69 میلیارد دلار (35+%)، یعنی 2 میلیارد دلار بیشتر به دست آورده است. بیش از آنچه که تحلیلگران انتظار داشتند.
به گزارش ایتنا، مارک زاکربرگ، رئیس متا، طی تماسی با تحلیلگران، از یک "سه ماهه خوب" صحبت کرد کرد که طی آن "چشم انداز بلند مدت هوش مصنوعی" در مرکز توجه قرار گرفت.
متا استفاده از این فناوری در مقیاس بزرگ برای توصیه محتوا و هدایت تبلیغات به میلیاردها کاربر (3.29 میلیارد کاربر در سپتامبر گذشته) را آغاز کرده است و به گفته دبرا ویلیامسون از Sonata Insights : این یکی از دلایل افزایش حجم فروش آن است.
به گفته زاکربرگ، بیش از یک میلیون تبلیغکننده در طول ماه گذشته از ابزارهای تولید محتوا با استفاده از هوش مصنوعی استفاده کردهاند. به دلیل الگوریتمهای توصیه، زمانی که کاربران صرف مرور برنامههای آن می کنند امسال افزایش یافته است (+8٪ در فیس بوک و +6٪ در اینستاگرام).
دبرا ویلیامسون خاطرنشان کرد: رشد قدرتمند درآمد متا به از بین بردن نگرانیها در مورد سرمایهگذاریهای آن در هوش مصنوعی کمک میکند.
با این حال، پس از بسته شدن بورس وال استریت، سهام این شرکت تقریباً در ساعت 22:30 عصر روز اول نوامبر، در جریان معاملات الکترونیکی 2.60 درصد سقوط کرد.
سرمایه گذاری بیشتر
استقرار ابزارهایی مشابه برنامه ChatGPT که امکان ایجاد محتوا بر اساس یک درخواست ساده به زبان روزمره را فراهم میکنند، غولهای فناوری را مجبور به صرف هزینه برای این ابزار کرده است، چرا که این فناوری به زیرساختهای گران قیمت انرژی و گروههای وسیعی از مهندسین و متخصصین مجرب زیادی نیاز دارد.
چهارشنبه گذشته، متا انتظارات خود را برای سرمایه گذاری تنها برای سال 2024 افزایش داد، در حالی که پیش از این بین 37 تا 40 میلیارد دلار سود داشت.
مارک زاکربرگ بر نیاز به سرمایه گذاری "بیشتر" در برنامههای کاربردی هوش مصنوعی برای تجارت شرکت (تبلیغات و اشتراک گذاری در شبکههای اجتماعی) تاکید کرد، در حالی که انتظار بازده قوی سرمایه گذاری در سال های آینده را دارد.
وی با اشاره به قیمت تمام شده آن افزود: سرمایهگذاریهای ما در زمینه هوش مصنوعی هنوز هم نیازمند زیرساختهای قابل توجهی است و البته بودجه سال 2025 هنوز مشخص نشده است.
جاسمین انبرگ از eMarketer در خبرگزاری فرانسه گفت: سرمایهگذاران انتظار شفافیت بیشتری داشتند.
دو شرکت رقیب متا در زمینه هوش مصنوعی، آلفابت و مایکروسافت، به نتایجی فراتر از انتظار دست یافتند، اما کماکان نتایج مایکروسافت به طور کامل به بازارها آرامش نداد.
دستیارصوتی و عینک هوشمند
متا برای عقب نماندن از رقبا در حوزه «دستیار هوش مصنوعی»، به لطف نسخه جدیدی از "Meta AI" که آوریل گذشته راهاندازی شد، به مکالمات با کاربران برنامههای خود متکی است و دستیار آن که به سوالات کاربران مانند ChatGPT پاسخ میدهد.
زاکربرگ خاطرنشان کرد که بیش از 500 میلیون نفر در ماه از این برنامه استفاده میکنند.
"Meta AI" به لطف "Llama 3"، آخرین نسخه از مدل هوش مصنوعی متا، که میتواند با "ChatGPT 4" متعلق به "Open AI" و "Gemini ساخته گوگل مقایسه شود، در پلتفرمهای این گروه محبوبیت پیدا کرده است.
زاکربرگ گفت که توسعه "Llama 4" "بسیار پیشرفته" است و انتظار میرود که نسخههای سبکتر این مدل اوایل سال آینده در دسترس خواهند بود.
متا همچنین روی توسعه عینکهای متصل به لطف همکاری با Essilor Luxottica، مالک برند Ray-Ban شرط بندی کرده است.
به گفته تحلیلگران، انتظار میرود فروش جدیدترین عینک متصل به ریبن متا در تعطیلات پایان سال افزایش یابد. انتظار میرود در سه ماهه چهارم، بین 45 تا 48 میلیارد دلار فروش داشته باشد.
سپتامبر گذشته، این گروه نمونه اولیه عینک Orion مجهز به دوربین، هدفون، دستیار هوش مصنوعی با کنترل صوتی و پروژکتورهای کوچک را برای نمایش کلیپ های ویدئویی یا حتی افراد در قالب تصاویر سه بعدی به نمایش گذاشت.