معمولاً اولین سرویسپکی که مایکروسافت برای هر یک از محصولات خود مانند ویندوز عرضه میکند نقش مشوقی را برای کاربران بازی میکند تا به ارتقاء نرمافزار خود به نسخه جدید راغب شوند.
Stephen Kleynhans تحلیلگر گارتنر اخیراً در یادداشتی که در وبلاگ خود آورده خاطر نشان ساخته است که اولین سرویسپک در نزد کاربران نشانه بلوغ و کمال نرمافزار بوده و عرضه آن به معنای آماده بودن آن جهت استفاده سازمانی میباشد.
با این حال ارائه پشتیبانی رایگان برای نصب سرویسپک1 ویستا و همچنین کاهش هزینه مربوط به ابزارهای پیادهسازی نشان از استقبال سرد و بیمیلی کاربران دارد.
سرویسپک1 ویستا شامل راهحلهایی برای برخی باگها و ایرادات مانند ایرادات مربوط به درایورها میباشد که کاربران این سیستمعامل را به ستوه آورده است.
این آپدیت ابتدا بر روی سایت مایکروسافت قرار داده شد و از اواسط ماه آوریل نیز به عنوان بخشی از سرویس Windows Update در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.
اما با آغاز وصول گزارشاتی مبنی بر بروز برخی موارد مانند مشکلاتی مربوط به مدیریت و بکارگیری حافظه درحین نصب سرویسپک، مایکروسافت بسرعت سرویس رایگانی را برای کمک به کاربران درحین نصب برقرار کرد.
کاربران تجاری میتوانند بسته Microsoft Deployment Toolkit 2008 را از سایت این شرکت دانلود کنند.
به گفته مایکروسافت این ابزار میتواند هزینه ارتقاء را برای هر دستگاه PC از 300 دلار به 35 دلار کاهش دهد.
صرفنظر از این تلاشها بسیاری از کاربران نسبت به ارتقاء به ویستا بیمیل نشان دادند.
مطابق بررسیهای انجام شده توسط Alfresco Software که بر روی 35 هزار مشتری این شرکت صورت پذیرفت، درمقابل 63 درصدی که از ویندوز XP استفاده نموده و 28 درصدی که کماکان از ویندوز 2003 استفاده میکنند تنها دو درصد از کاربران به ویستا مهاجرت کردند.
از سویی با این که سرویسپک1 توانست برخی مشکلات مربوط به درایورها را حل کند اما این ویژگی نخواهد توانست مشتریان سازمانی را متقاعد سازد.
Jes Seymour مشاور شرکت خدماتی IT Insight عقیده دارد این مسائل مالی نیستند که شک و تردید سازمانها و شرکتها را موجب میشوند بلکه مواردی همچون پیچیدگی پیادهسازی ویستا در مقیاس بزرگ قویترین مانع بر سر راه حرکت این دسته از مشتریان به سمت ویستا میباشند.