ایتنا - چرا اصولا كاربران بايد براي توقف دريافت پيامكهاي تبليغاتي به مخابرات مراجعه كنند؟
علي شميراني - اين روزها مشتركان تهراني همراه اول كه شماره تلفن همراه آنها با عدد ۱ شروع ميشود مورد آماج پيامكهاي تبليغاتي قرار دارند.
ارسال كنندگان اين نوع از پيامكها به تصور اين كه دارندگان اين رنج از شمارهها از اقشار متمول جامعه هستند، انبوهي از پيامهاي تبليغاتي خود را روانه گوشي ايشان ميكنند. بدتر آنكه، تبليغات مذكور بنا به دلايل نامعلوم گاه تا سه بار پشت سر هم تكرار ميشود، از سوي ديگر ارسال اين پيامكها بدون توجه به سن و جنسيت كاربران ارسال ميشود. پيامهاي تبليغاتي بهداشتي كه گفته ميشود از شبكههاي ماهوارهاي به موبايلها در حال سرايت است، نه تنها زحمت پاك كردن آنها را روي دست مشتركان ميگذارد، بلكه موجبات عصبانيت آنها را نيز فراهم ميكند.
اين درحاليست كه تا چندي پيش پيامكهاي تبليغاتي معضل تلقي نميشد، اما رويه اخير حكايت از شكلگيري معضل جديد دارد. اگرچه گفته ميشود ارسال اين پيامكها داراي قواعد خاصي همچون ارسال در بازه زماني و دورهاي خاص دارد و از سوي ديگر شماره ۰۹۹۹۰ به عنوان راهكاري براي توقف اين رويه اعلام شده است، اما برخي كاربران در اين خصوص پرسشي دارند.
از جمله اين كه چرا اصولا كاربران بايد براي توقف دريافت پيامكهاي تبليغاتي به مخابرات مراجعه كنند؟ علي القاعده عده افرادي كه تمايلي به دريافت پيامكهاي نامربوط و تبليغاتي ندارند به مراتب بيشتر از افراديست كه مايل به دريافت اين گونه پيامها هستند. از اين رو شايد بهتر باشد شماره ۰۹۹۹۰ در اختيار كاربراني قرار گيرد كه علاقهمند دريافت پيامكهاي تبليغاتي باشند تا مشخص شود چه تعدادي از كاربران طرفدار اين مسئله هستند.
قابل توجه ذينفعان ارسال پيامكهاي تبليغاتي آن كه در روزهاي اخير افزايش بي رويه حجم پيامكهاي مذكور به سوژه رسانههاي مختلفي تبديل شده كه اين مهم بيانگر شكلگيري موج جديدي از اعتراضاتي است كه ميتواند به پاشنه آشيلي براي مخابرات تبديل شود.
از اين رو و تا زمانيكه امكان باز كردن گره با دست وجود دارد، مجريان و ناظران ارسال پيامكهاي تبليغاتي به خصوص سازمان رگولاتوري ميبايست اقدامات لازم براي تشديد نظارتها را به عمل آورند. چراكه در غير اينصورت خواست اوليه تمام مشتركان و حاميان حقوق آنها يك موضوع خواهد شد كه "لطفاً كساني كه مايل به دريافت پيامكهاي تبليغاتي هستند به مخابرات مراجعه نمايند!"