ایتنا - در ایران همواره سعی کرده تا با تحریم خودخواسته جیتکس به نمایشگاه رسانههای دیجیتال رونق بخشیده و آن را بهعنوان هاب منطقه مطرح سازد.
حمید ضیایی پرور - اگر تا سالیان گذشته دو نمایشگاه اصلی در حوزه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال در ایران و امارات به فاصله اندکی از یکدیگر در نیمه دوم مهرماه برگزار میشدند، امسال تقویم این دو نمایشگاه دقیقا با یکدیگر همپوشانی دارد.
نمایشگاه رسانههای دیجیتال در ایران از ۱۴ تا ۲۴ مهر در محل مصلای تهران و نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات خاورمیانه موسوم به جیتکس از ۱۷ تا ۲۱ مهر در دبی برگزار میشود.
نمایشگاه رسانههای دیجیتال تلاش فراوان کرده تا وجهه بینالمللی پیدا کند و دعوت از میهمانان خارجی در همین راستا صورت گرفته است اما واقعیت این است که بدون حضور برندهای اصلی فناوری اطلاعات دنیا، یک نمایشگاه در حوزه صنعت دیجیتال نمیتواند عنوان بینالمللی را بر خود اطلاق کند.
دست بر قضا بخش عمدهای از بازدیدکنندگان نمایشگاه جیتکس، ایرانیان هستند؛ در راهروهای جیتکس شما میتوانید به راحتی فارسی صحبت کنید و فارسی بشنوید. با وجود این، در ایران همواره سعی کرده تا با تحریم خودخواسته جیتکس به نمایشگاه رسانههای دیجیتال رونق بخشیده و آن را بهعنوان هاب منطقه مطرح سازد.
واقعیت تلخ دیگر این است که رونق صنعت فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال در هر کشوری ارتباط نزدیک با وضعیت تولیدکنندگان نرمافزار و سختافزار در آن کشور دارد.
در حالی که طی سالیان اخیر به اذعان بسیاری از فعالان آیتی در ایران، صنعت نرمافزار دچار ورشکستگی و بحران شده است و بسیاری از مغزهای آی.تی کشور به خارج کوچ کردهاند. وضعیت کپیرایت در حوزه نرمافزار هنوز مشخص نیست و حتی درون نمایشگاه رسانههای دیجیتال، پررونقترین غرفهها آنهایی هستند که کارتن کارتن نرمافزار قفل شکسته میفروشند!
از سوی دیگر، انرژی و ظرفیتهای موجود در بخش آی.تی در ایران با برگزاری نمایشگاهها و رخدادهای مشابه دیگر هدر میرود.
هنوز نمایشگاه رسانههای دیجیتال جمع نشده، نمایشگاه الکامپ و تلکام برگزار میشود، نمایشگاهها و جشنوارههای مشابه دیگری نیز طی سال در ایران برگزار میشود که با ادغام آنها در یکدیگر میتوان یک رخداد بزرگ آی تی در کشور را رقم زد؛ البته در آن صورت یک معضل بزرگ خودنمایی خواهد کرد: محل مناسبی برای برگزاری نمایشگاهی با این وسعت در اختیار نداریم.