نقدي بر تمجيدهاي رییس سازمان توسعه تجارت از الكامپ هفدهم
5 دليل ذوق زدگي آقاي صافدل
ايتنا - اگر تعریف و تمجید پر آب و تاب رییس سازمان توسعه و تجارت از الکامپهای گذشته و سایر نمایشگاهها مسبوق به سابقه بود، شاید این سخنان طبیعی مینمود.
ايمان بيك - فناوران رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران ابتدای این هفته در اقدامی بدیع، به تشریح دستاوردها و وجوه ممیزه نمایشگاه الکامپ هفدهم پرداخته و اعلام کرده که سازمان توسعه تجارت از الکامپ امسال در راستای رعایت استانداردهای نمایشگاهی الگوبرداری میکند.
الکامپ امسال و هر سال جزو نمایشگاههایی است که معمولا بیبرنامه و بینظم برگزار میشود و مجریاش هم همیشه، کمبود وقت را عامل بیبرنامگی اعلام میکند. صنعت فناوری اطلاعات کشور در سالهای اخیر، به ویژه در بخش خصوصی با مشکلات متعددی همچون تحریم مواجه بوده که این مشکلات، به شکل غیبت شرکتهای نامدار داخلی و پشت کردن خارجیها در الکامپ متبلور شده و نمود یافته است.
اینها تنها بخشی از اشکالات الکامپ در ادوار مختلف است. حال اگر این نمایشگاه الگوی صنعت نمایشگاهی ما شود، لاجرم نتیجه میگیریم که یا سایر نمایشگاههای بینالمللی کشور سطحی پایینتر از الکامپ دارند، یا اگر چنین نیست، با الگوبرداری از الکامپ قرار است آنها را تنزل درجه بدهند وگرنه که الکامپ نمیتواند الگوی نمایشگاه بهتر از خود باشد و به این ترتیب حرف جناب صافدل زمین میماند.
اما ببینیم رییس سازمان توسعه تجارت در تشریح ویژگیهای الکامپ هفدهم به چه مواردی اشاره کرده و هر کدام را جداگانه بررسی کنیم.
۱- صافدل میگوید: «در این نمایشگاه ۵۷ شرکت خارجی از کشورهای چین، تایوان، اندونزی، فرانسه، نروژ، ژاپن، کره جنوبی، هلند، انگلستان، ایتالیا، سنگاپور، آلمان، سوییس، کانادا و روسیه حضور داشتند.» لازم است ایشان یا مجری نمایشگاه خودشان اسامی خارجیها را اعلام کنند تا ما و اهالی صنف فناوری اطلاعات بدانیم مثلا کدام شرکت از روسیه آمده و کدام اهل انگلستان و ایتالیا بوده است. اگر ایشان وقت کرده باشند و به الکامپ سری زده باشند و اگر مناسبات صنعت و تجارت در ایران را بشناسند که حتما میشناسند، میدانند که شرکتهای کشورهای خارجی نام برده، خود در الکامپ نبودهاند و تنها اسامی آنها به واسطه حضور توزیع کنندگان گاه دست دومشان در نمایشگاه
آقای صافدل حتما توجه دارند که از میان تشکلهای بخش خصوصی، دو نهاد فراگیر نظام صنفی رایانهای و اتحادیه فناوران رایانه، هرکدام با چندین هزار عضو رسما حمایت خود از الکامپ را تکذیب کردهاند. حال اگر منظور ایشان از تشکلها، آنهایی است که ۱۰- ۲۰ عضو دارند، حرف ایشان را میپذیریم.
دیده شده است. با این حساب البته آقای صافدل میتوانند ادعا کنند که ۹۰ درصد الکامپ را خارجیها تشکیل میدهند. این طوری، شان بینالمللی الکامپ هم بالا میرود.
۲- به گفته رییس سازمان توسعه تجارت «یکی از اقدامات چشمگیر در هفدهمین نمایشگاه الکامپ برگزاری جلسات شورای سیاستگذاری این نمایشگاه بود که با حضور سازمانها و نهادهای اجرایی کشور و تشکلهای بخش خصوصی صورت گرفت. همچنین کمیته صدور مجوز برای هدایت نمایشگاههای مهم و بزرگ از جمله نمایشگاه الکامپ رویکردی را اتخاذ کرد تا از مشارکت و توانمندیهای دستاندرکاران بخشهای دولتی و غیردولتی در این زمینه استفاده شود.» آقای صافدل حتما توجه دارند که از میان تشکلهای بخش خصوصی، دو نهاد فراگیر نظام صنفی رایانهای و اتحادیه فناوران رایانه، هرکدام با چندین هزار عضو رسما حمایت خود از الکامپ را تکذیب کردهاند. حال اگر منظور ایشان از تشکلها، آنهایی است که ۱۰- ۲۰ عضو دارند، حرف ایشان را میپذیریم. از سوی دیگر برگزاری جلسات شورای سیاستگذاری با حضور سازمانها و نهادهای اجرایی که چیز جدیدی نیست. تورقی در اسناد الکامپ شانزدهم هم میکردند، میدیدند که پارسال هم این جلسات برگزار شده است.
۳- صافدل «از دیگر اقدامات متفاوت نمایشگاه الکامپ امسال نسبت به سال قبل را نامگذاری هر روز نمایشگاه با یکی از موضوعات آن در حوزههای مختلف عنوان کرد و گفت: الکامپ و یادگیری الکترونیکی، الکامپ- نوآوری و توسعه علمی در فناوری در حوزه ICT، الکامپ – زیرساختهای توسعه و جهاد اقتصادی و الکامپ – امنیت عناوین روزهای این نمایشگاه بود.» داریم شک میکنیم نکند آقای صافدل اسناد الکامپ شانزدهم را خوانده و با هفدهم اشتباه گرفتهاند. تا آنجا که در حافظه مکتوب رسانهها ثبت شده، روزهای الکامپ شانزدهم نامگذاری و اعلام شده بود. حال اگر در نسخه هفدهم هم این اتفاق افتاده، لطفا بگویند خبرش را کدام مسئول در کدام رسانه اعلام کرده است. گذشته از این، نامگذاری روزهای نمایشگاه مگر کار مهمی است؟ مگر نه اینکه اگر نامی بر روزی میگذاریم، باید متناسب با آن برنامهای –حال چه تبلیغاتی و چه عملی – تدارک ببینیم؟ در الکامپ امسال (وحتی پارسال) کدام برنامه براساس نامگذاری روزهای نمایشگاه تدارک دیده شد؟ امسال که یک روز الکامپ «الکامپ و یادگیری الکترونیکی» نامگذاری شده بود، کدام رویداد درون یا در کنار نمایشگاه به یادگیری الکترونیکی اختصاص داشت؟
۴- «صافدل با بیان اینکه سالن دولت الکترونیکی نمایشگاه الکامپ تمام دستاوردها و نرمافزارهای مورد استفاده در بخشهای دولتی را در جهت سرویسدهی و خدمات بهتر به متقاضیان به نمایش درآورد، گفت: در الکامپ امسال برای
در مورد همین همایش بزرگ تجارت و بازاریابی الکترونیکی که ایشان به آن بالیدهاند، بد نیست از دستاندرکاران و مجری بپرسند که این همایش «بزرگ» اصلا برگزار شده است یا نه.
نخستین بار از چندین طرح از جمله افتتاح شبکه شباب، شبکه سلامت، رسانههای مجازی سازمان صدا و سیما و نخستین پورتال جاوای ملی و انتخابات الکترونیک رونمایی شد.» آقای صافدل توجه دارند که سال گذشته نیز سالن دولت الکترونیکی (و نه الکترونیک) با حمایت دولت، معاونت ریاست جمهوری و شورای عالی اطلاعرسانی برپا شده بود و این، چیز جدیدی نیست. از سوی دیگر میزان دستاوردهای ارائه شده در شانزدهمین الکامپ، با اذعان مردم، خبرنگاران و خود دولتیها، بیشتر و اشتیاق مردم هم برای بازدید از آنها بیشتر بوده است. مراجعه به عکسهایی که رسانهها از الکامپ ۲۰۱۱ منتشر کردهاند هم فضاهای خالی را در همین سالنهای دولت الکترونیکی به خوبی نشان میدهد.
۵- رییس سازمان توسعه تجارت میگوید: «برگزاری همایش بزرگ تجارت و بازاریابی الکترونیکی با حضور استادان خارجی تراز اول بینالمللی، همایش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نشست کمیته تخصصی علوم و فنون، میزگرد شبکه علمی و اجتماعی و سمینار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران از جمله برنامههای جانبی این نمایشگاه بود.» تدارک برنامههای جانبی برای الکامپ خوب است، به ویژه اگر با برنامه باشد. اما در مورد همین همایش بزرگ تجارت و بازاریابی الکترونیکی که ایشان به آن بالیدهاند، بد نیست از دستاندرکاران و مجری بپرسند که این همایش «بزرگ» اصلا برگزار شده است یا نه.
میبینید که رییس محترم سازمان توسعه تجارت الکامپ امسال را با پنج شاخص و ویژگی، مایه مباهات دانسته و به الگوی نمایشگاههای ایران تبدیل کرده است. در کنار این ویژگیها میتوان شاخصهای کمی و کیفی متعدد دیگری را هم ذکر کرد که الکامپ در رسیدن به حد قابل قبول آنها ناموفق عمل کرده یا بزرگنمایی کرده است.
حال از آقای صافدل میخواهیم اگر دلایل دیگری مبنی بر تمایز و برتری الکامپ هفدهم دارند، مشخصا اعلام کنند یا اینکه شفاف بگویند دلیل این حمایت و ذوقزدگی غریبشان از نسخه هفدهم نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی، اگر در شاخصهای کمی و کیفی نمایشگاه نهفته نیست، پس کجاست؟ اگر تعریف و تمجید پر آب و تاب رییس سازمان توسعه و تجارت از الکامپهای گذشته و سایر نمایشگاهها مسبوق به سابقه بود، شاید این سخنان طبیعی مینمود. اما این گونه عزیز داشتن بیدلیل الکامپ هفدهم، نه تنها به الکامپ عزت نمیدهد، چه بسا که کل صنعت نمایشگاهی ما را خوار میدارد.