۳
۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۵۱

طنز//این‌ترنت؟ اون‌ترنت؟ پس کی‌ترنت؟!

ايتنا - ظاهرا پس از اینکه کوسه‌ها و لنگرهای کشتی‌ها هم از پذیرفتن این مسئولیت طفره‌رفتند، پاک‌کردن صورت مسئله، تنها چاره‌ای است که می‌توان برای این قبیل امور پیداکرد.


همشهری دانستنیها- عرفان خسروی - از نخستین روزهای دی‌ماه، دسترسی به شبکه اینترنت وضعیت ناراحت‌کننده‌ای (دست کم در شهر تهران)‌برای‌کاربران ایجادکرده‌است، و صدای اعتراض کاربران همه‌جا به‌گوش می‌رسد.

مشکل بزرگ‌تر اما اینجاست که مشخص‌نیست مسئول این وضعیت بغرنج چه نهادی است.
خیلی از شرکت‌های خدمات اینترنتی تقصیر را به گردن شرکت ارتباطات زیرساخت می‌افکنند و شرکت زیرساخت هم ماجرا را به کل تکذیب می‌کند و می‌گوید: «هم‌اکنون ظرفیت پهنای باند زیرساخت ارتباطی کشور، کامل برقرار و اینترنت بدون مشکل در حال کار است.» (منبع: تابناک؛ http://goo.gl/K۲۸tM).
ظاهرا پس از اینکه کوسه‌ها و لنگرهای کشتی‌ها هم از پذیرفتن این مسئولیت طفره‌رفتند، پاک‌کردن صورت مسئله، تنها چاره‌ای است که می‌توان برای این قبیل امور پیداکرد. فتأمل!

به‌هرحال با توجه به اینکه این مسئله حتماً از یک جایی آب می‌خورد و کسی هست که مسئول همه این اتفاقات باشد، برای اطلاع‌رسانی به آن عزیز یا عزیزان گمنام چند نکته را عرض می‌کنم:

۱- مشکل اینترنت در روزهای اخیر مانع دسترسی کاربران اینترنت به خدماتی مانند ایمیل شده است. این پدیده مفید که برای ارسال اطلاعات رمزنگاری‌شده نیازمند نوع خاصی از پروتکل‌های اینترنتی رمزنگاری‌شده است، در چند روز اخیر غیرقابل دسترس بوده، یا با سرعت بسیار کند و تنها با صرف‌نظرکردن از ارتباط امن و رمزنگاری‌شده قابل دسترس بوده ‌است.

۲- مشکل اینترنت در روزهای اخیر مانع عملکرد درست بسیاری از بانک‌ها شده ‌است. شبکه شتاب که مانند ایمیل نیاز جدی به پروتکل‌های رمزنگاری‌شده و امن دارد، در روزهای اخیر چندین‌بار قطع‌شده، و چه هنگام پرداخت آن‌لاین، و چه هنگام خرید با کارت‌های شتاب، خریداران را با مشکل روبرو کرده‌است.
۳- دسترسی به آخرین پیشرفت‌های علمی محققان کشورهای دیگر برای محققان علوم پایه در داخل کشور ضرورتی انکارنشدنی است. در وضعیتی که دسترسی زودتر یا دیرتر به این اطلاعات علمی می‌تواند در روند پیشرفت تحقیقات تأثیرگذار باشد، بر هزینه‌های مادی تحقیقات مؤثر باشد، و در اعتبار و پذیرایی تحقیقات داخلی اثر بگذارد، مشکلات اینترنتی باعث افزایش هزینه‌ها و دردسرهای دانشگاهیان و محققان شده‌است.

۴- دسترسی به اینترنت برای روزنامه‌نگاران به‌ویژه؛ روزنامه‌نگاران حوزه دانش، از نان شب هم واجب‌تر است زیرا برای انتشار اخبار دانش اول از همه نیازمند آگاهی از این اخبار هستیم و متأسفانه بیشینه حجم کارهای علمی در خارج ایران صورت می‌گیرد.
البته نباید منکر فتوحات بی‌نظیر محققان و پژوهشگران داخلی در زمینه‌های چشمگیری مثل انرژی هسته‌ای، بن‌یاخته، فتح فضا، تجهیزات پیشرفته نظامی و جنگ الکترونیک با پهپاد‌های جاسوسی دشمن شد؛ اما هیچ‌کدام از این زمینه‌های تحقیقاتی به دلایلی فراوان به‌ویژه امنیت اکتشافات استراتژیک پژوهشگران داخلی نمی‌تواند خوراک خبری کافی حوزه دانش را تأمین‌کند.
طی روزهای اخیر، وضعیت اینترنت به نحوی نامناسب بوده که حتی دسترسی به سایت‌های علمی که آخرین پیشرفت‌های دانش و فناوری را منتشرمی‌کنند هم مختل شده ‌است.

به‌هرحال همه ما می‌دانیم نیت هر کسی که پشت این اختلالات نشسته، خیر بوده و لابد به فکر ایجاد فرصت‌های جدید از دل تهدیدهاست. ما هم این نیت خیر را مغتنم می‌شماریم، و البته درخواست ما این است که فرصت‌های جدید، بهتر از فرصت‌های قبلی یا فرصت‌های کنونی باشد.
کد مطلب: 20925
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
آقا دست بردارید از این موضوع اختلال دیگه.
یک بار توضیح دادند که به دلایل امنیتی این اختلالات لازم است....:-).
امید
feedback
Iran, Islamic Republic of
این نظردهنده 40ساله که داره گول میخوره.بخور بخور خیلی بخور....حالا آیاآقای وزیر تمام کاربران را اتیکت دار کردند؟؟
پیام
feedback
Canada
نظارت، لازمه امنیت و اقتدار هر کشوری است. در تمام کشورهای توسعه یافته نیز نظارت به صورت نامحسوس در سطوحی بسیار بالا انجام می شود، اما هیچگاه نظارت نباید مانع بهره برداری و ارائه خدمات یا افت کیفیت خدمات شود.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام