ایتنا - تداوم عرضه اینترنت اشتراکی یک به ۲۰ برخلاف مصوبه قابل بحث رگولاتوری که اعلام کرده باید یک به ۸ باشد.
امید همراه – موبنا - رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در یک نشست و همچون روال همیشگی این نهاد در دوره جدید که با حذف خبرنگاران رسانههای منتقد برگزار میشود، اطلاعاتی از دستاوردهای طرح پایش بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه کرد.
اهم دستاوردهای این طرح ظاهرا از این قرار است که تخلفات حوزه ICT در سال ۹۲ با کاهش حدود ۵۰ درصدی مواجه شده و همچنین ۱۷ میلیارد ریال نیز از بابت این تخلفات به جیب مردم بازگردانده شده است.
اما ضمن تشکر از دستاوردهای طرح مذکور که به تخلفات شرکتهای ICT ارایه کننده خدمات به مردم رسیدگی شد، پرسشهایی نیز از رگولاتوری در خصوص موارد تخلفات کلان و نقض آشکار قانون در همین شهر تهران وجود دارد که مشخص نیست رگولاتوری به آنها رسیدگی میکند یا تنها به تخلفات خرد میپردازد؟
برخی از موارد این تخلفات به این شرح است: ۱- عدم واگذاری سهام اپراتور ایرانی خارجی ام.تی.ان- ایرانسل به بورس بر خلاف نص صریح قانون و کسب میلیاردها تومان سود توسط سایر شرکا در طول سالهایی که سهام این اپراتور به مردم واگذار نشده است.
۲- تداوم عرضه اینترنت اشتراکی یک به ۲۰ برخلاف مصوبه قابل بحث رگولاتوری که اعلام کرده باید یک به ۸ باشد. خود وزیر ارتباطات بارها گفته که این تخلف آشکارا در حال وقوع است و رگولاتوری نیز نظاره گر است.
۳- موضوع تعرفههای شرکتهای ارسالکننده پیامکهای انبوه که سالهاست سودهای میلیاردی به جیب برخی از این شرکتها سرازیر کرده و رگولاتوری در پاسخ به علت عدم پیگیری به یک روزنامه گفته چون شکایتی نداشتیم، اطلاعی هم نداشتیم. در حالیکه عدم وصول شکایت به معنای عدم نظارت نیست. شرکتهای پیمانکار معتقدند که تاکنون تعرفهای قانونی برای پیامک انبوه دیده نشده و مشخص نیست که ملاک عمل پیمانکاران و سازمان تنظیم مقررات برای نظارت بر این بخش چه باید باشد.
۴- موضوع پیامکهای باجگیر و نبود یک رویه مشخص و یکسان برای توقف عرضه این خدمات که روزانه هزاران کاربر تلفنهمراه را به اسارت گرفته و موجب هدر رفت پول زیادی از جیب مردم شده و میشود.
۵- موضوع مسابقات تلفنی تلویزیون که پولهای سنگینی از جیب مردم برداشته بدون آنکه به آنها دقیقا اطلاع دهد چه مبلغی از آنها کاسته خواهد شد.
۶- موضوع اخیر نداشتن تعرفه برای اینترنت بالای ۱۰ گیگ که پولهای میلیاردی از جیب مردم برداشته بدون آنکه رگولاتوری با شناسایی این ضعف سریعا وارد عمل شود. ماجرای این موضوع نیز از این قرار است که حدود یک سال و نیم گذشته شرکتهای اینترنتی با استفاده از سرویس اینترنت داخلی شرکت ارتباطات زیرساخت اقدام به ارایه سرویس با سرعتهای بالا تا ۱۰ مگابیت در ثانیه کردهاند، این در حالی است که این دسته از شرکتها از بخشی از شبکه ملی اطلاعات(بسترهای داخلی و نه خارجی) برای ارائه سرویس به مشترکان خود استفاده کردهاند اما در این سالها پول اینترنت را به ارزش دلاری از کاربران خود گرفتهاند. بر اساس گزارشها ظاهراً نکته جالب اینکه رگولاتوری نیز در جریان این موضوع بوده و به هر علت نا معلومی از برخورد با این موضوع چشم پوشی کرده است.
۷- در ماجرای کاهش ۲۰ درصدی قیمت اینترنت که عملا نتایج آن مشخص نشد، و اظهارات متنوعی نیز از سوی شرکتهای اینترنتی، مخابرات و زیرساخت مطرح شد، رگولاتوری چه کرده است؟ اگرچه از رگولاتوری انتظار پاسخ به پرسشهایی از این دست نمیرود ولی به هر حال این پرسشها به منظور تنویر افکار عمومی و استفاده احتمالی مراجع نظارتی انجام میشود.