ایتنا - ایرانسل دائما و به هزار بهانه و دلیل و بیبهانه پیامکهای تبلیغاتی سرویسهای خودش را ارسال میکند اما از ارسال یک پیامک ساده اطلاعرسان طفره میرود.
همایون بهزادیان - ایرانسل یکی از بزرگترین شبکههای مخابراتی خاورمیانه است، این را به گواهی تعداد بالای مشترکینش به راحتی می توان حدس زد، افراد زیادی به خاطر قیمت پایین سیمکارتهای ایرانسل جذب این شبکه شده اند و برخی دیگر از افراد نیز نظیر بنده به جهت هزینه پایینتر تماس. اگرچه ایرانسل طیف گوناگونی از خدمات را ارائه میکند، اما عمده مشتریانن این شرکت مشترکین سیمکارتهای ایرانسل هستند. ایرانسل دو نوع مشترک دارد که در بین مردم به مشترکین سیمکارتهای اعتباری(پیشپرداخت) و مشترکین سیمکارتهای دائمی(پسپرداخت) معروف هستند. اگرچه نوشته حاضر قصد ندارد درباره نحوه نامگذاری انواع مشترکین صحبت کند، اما لازم است یک بار دیگر کلماتی را که انواع مشترکین را تعریف میکنند ببینیم، مشترکینی که قبل از برقراری هر گونه تماس، ارسال پیامک و ارتباط اینترنتی، باید حساب خود را شارژ کنند، جزو مشترکین پیشپرداخت هستند و گروهی از مشترکین که هزینه خدمات را با قبض و بعد از استفاده پرداخت میکنند، مشترکین پسپرداخت هستند. بنده جزو مشترکین پسپرداخت ایرانسل هستم و اتفاقی که اخیرا برای من افتاد، باعث شد این مقاله را بنویسم.
من حدود دو ماه قبل تصمیم گرفتم اینترنت موبایلم را فعال کنم. چند روز پس از فعال کردن این گزینه، پیامک رسیدن به حد مصرف ۷۵% برای من ارسال شد(توضیح اینکه حد مصرف سیمکارت من به صورت خودکار از ۲۵ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان افزایش داشته و نیز اینکه به صورت معمولی هزینه هر دوره من در حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان میشد) ۷۵% حد مصرف یعنی چیزی در حد ۳۷.۵۰۰ تومان که رقم خیلی زیادی است. با توجه به این مبلغ بالا، فکر کردم احیانا سیستم ایرانسل دچار مشکل شده وگرنه من هیچ وقت چنین مصرفی ندارم. روز بعد نیز پیامک رسیدن به حد ۸۵% به دست من رسید، ساعتی بعد پیامک رسیدن به حد مصرف ۹۵% و در نهایت نیز خط من یک طرفه شد! بلافاصله با پشتیبانی ایرانسل تماس گرفتم و درخواست زیر هزینهها را کردم. اپراتور مربوطه گفت چون مشترک دائمی(پسپرداخت) هستید ریز هزینههای دو ماه گذشته را میتوانید پایان ماه بعد دریافت کنید(!) در حالی که اگر مشترک اعتباری(پیشپرداخت) میبودید در لحظه می توانستید ریز هزینهها را دریافت کنید! خلاصه بعد از بیان موضوع و اینکه من فقط ۶۰ مگابایت اینترنت مصرف کردم و این مقدار مصرف مگر چقدر هزینه دارد، جناب اپراتور گفت که رقم اصلا عجب نیست و هر کیلوبایت اینترنت موبایل ۵ ریال محاسبه میشود. به عبارت دیگر برای ۶۰ مگابایت اینترنت مصرف شده در طی چند روز بنده باید مبلغی در حدود ۳۰ هزار تومان پرداخت میکردم!
با یک حساب سرانگشتی و در نظر گرفتن هزینه
برداشت من اینست: تمام ساختار ایرانسل برای ضربه زدن به مشترکین پسپرداخت و دائمی طراحی شده است چه سیستم گزارشگیری از حساب (که باید ۲ ماه برای آن صبر کنم) چه هزینه فوقالعاده زیاد اینترنت آزاد! نمیدانم این تبلیغات زیاد ایرانسل برای جذب مشترکینی که در سیستم ایرانسل به راحتی دفع میشوند به چه دلیل صورت میگیرد؟
هر گیگابایت ترافیک ADSL معادل ۳۶۰۰ تومان مشخص میشود تعرفه اینترنت موبایل برای مشترکین پسپرداخت ایرانسل(هر کیلوبایت ۵ ریال در نتیجه هر گیگابایت ۵۲۵ هزار تومان) تقریبا ۱۵۰ برابر تعرفه ADSL میباشد(یا به طور دقیقتر ۱۴۵ برابر) در ادامه اپراتور به بنده استفاده از طرحهای تشویقی را پیشنهاد کرد. بنده نیز ابتدا ۵۰ هزار تومان به حساب ایرانسل واریز کردم و بعد از وصل شدن مجدد موبایلم، طرح ماهانه ۲ گیگابایت با قیمت ۱۰ هزار تومان را فعال کردم و انصافا از سرعت نسل ۳ راضی بودم تا اینکه..... چشمتان روز بد نبیند! یک روز صبح که بیدار شدم، ابتدا پیامک یک طرفه شدن خط، سپس پیامک رسیدن مصرفم به۹۵% حد مجاز و سپس رسیدن به ۷۵% حد استفاده را دریافت کردم! یعنی فاصله بین ۳۷ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان را در کسری از ثانیه طی کردم!!
پیامکهای ارسالی ایرانسل. ابتدا پیامک قطع شدن و سپس رسیدن به حد مجاز ۹۵% و سپس ۷۵% را برای من ارسال کردهاند!! این توالی ارسال که در کمتر از چند ثانبه رخ داد، من را به یاد فیلم "مورد عجیب بنجامین باتن" میاندازد!
بعد از کلی تلاش برای تماس با پشتیبانی ایرانسل(که در صورتی که خط شما یک طرفه شده باشد، وصل نمیشود/گویا برای صحبت کردن با خود ایرانسل هم باید هزینه بپردازیم!) اعلام فرمودند که شما باید همییشه خودتان حسابتان را بررسی کنید تا تعرفهتان تمام نشود، وگرنه ما پیامکی مبنی بر اتمام طرح برای شما نمیفرستیم!!! و هر زمان که طرح شما تمام شود، به صورت خودکار مصرف شما آزاد محاسبه میشود(ایرانسل دائما و به هزار بهانه و دلیل و بیبهانه پیامکهای تبلیغاتی سرویسهای خودش را ارسال میکند اما از ارسال یک پیامک ساده اطلاعرسان طفره میرود). جالب اینست که زمانی که من سادهدل خواب بودم، تعرفه من تمام شده و هزینه وایبر بازی دوستانم در گروههای مختلف را من بیچاره از جیب خودم باید پرداخت کنم!
چرا هزینههای من اینقدر زیاد شد؟ سیمکارت من از نوع پسپرداخت است و تنها در صورتی قطع میشود که به حد پرداخت رسیده باشد، اما اگر سیمکارت من پیشپرداخت و اعتباری میبود، بلافاصله پس از چند کیلو بایت استفاده با تعرفه آزاد از اینترنت، شارژ من تمام میشد و من میفهمیدم و میتوانستم بدون ۴۰ ۵۰ هزار تومان ضرر دوباره طرح را فعال کنم. با این حساب برداشت من اینست: تمام ساختار ایرانسل برای ضربه زدن به مشترکین پسپرداخت و دائمی طراحی شده است چه سیستم گزارشگیری از حساب (که باید ۲ ماه برای آن صبر کنم) چه هزینه فوقالعاده زیاد اینترنت آزاد! نمیدانم این تبلیغات زیاد ایرانسل برای جذب مشترکینی که در سیستم ایرانسل به راحتی دفع میشوند به چه دلیل صورت میگیرد؟
در پایان، میخواهم اعلام کنم از حدود یک هفته قبل بنده در این باره به سیستم مشترکین ایرانسل شکایت کردهام و خواهان بازگرداندن شارژم شدهام، شماره پیگیری نیز به من داده شده، اما طی روزهای گذشته هیچ تماسی(چه تماس تلفنی، چه پیامک، چه ایمیل و ....) تاکید میکنم هیچ نوع تماسی با من گرفته نشده است، نه در تایید و نه در رد شکایت من. امیدوارم هرچه سریعتر مسئولین ایرانسل، ساختار تعرفههای شرکت را مطابق تلاشهایشان برای جذب مشترکین پسپرداخت اصلاح کنند وگرنه هیچ بعید نیست شمارهام را (علیرغم اینکه از ۱۷ آبان ۱۳۸۵، روز تولد ایرانسل داشتهام)، کنار بگذارم و به شماره همراه اول خودم برگردم.
بهتره سیستم هشداری که روی خود موبایل تان است را فعال کنید تا در صورت رسیدن مصرف به حد مشخصی موبایل تان به شما اخطار داده و در سطح بالاتری هم آن را قطع کند. به این صورت هیچ نیازی به پیامک اپراتور نخواهید داشت.
1-بروی موبایل برنامه ای هست که مقدار مصرف را زیر نظر داشته باید ولی برنامه ای تا به حال ندیدم که اینترنت شما را قطع کند اگر میشود معرفی کنید.
2- این دوست نویسنده مقاله در مورد نحوه مصرف خودشون توضیح گنگی داده اند و متوجه نشدم که بدون اطلاع ایشان از سرویس دیتا استفاده شده است یا ایشون خودشون میدونستند دارند چکار میکنند
دوست عزیز شما بهتره از یه سیمکارت اعتباری رایتل استفاده کنید. همان مبلغی را که ماهانه بابت هزینه میپردازید را در ابتدا شارژ کنید مثلا 30هزار تومن. شبکه رایتل بسیار خلوت تر و ارتباط با اپراتور آسانتر است. تعرفه مکالمه و پیامک هم کمی پایین تر از بقیه اپراتور هاست و با رومینگ ملی هم در همه جای کشور آنتن دارید. متاسفانه دو اپراتور دیگر رسما به خای کردن جیب مشترکین خود روی آورده اند و از ناآگاهی و غفلت مشترکین نهایت سوءاستفاده را میکنند و نهادی هم حامی حقوق مصرف کننده نیست
من نمی دونم با این همه دکل از این اپراتورها چرا ما تو شهرمون اینترنت نداریم چند سال پیش حداقل با سرعت کمتر میتونستیم ولی حالا دریغ از یک کیلو بایت سرعت
دقیقا برای منم همین مشکل به وجود اومده بود که قبضم 100 تومن اومده بود! فقط با یه اسپید تست گرفتن 50 هزارتومن برام افتاد!
البته الان اینشالا این مشکل حل شده، فکر کنم قیمت هر کیلوبایت شده 0.5 ریال که تو اخبار میشه جزئیاتشو دید.
والا به خدا شماها خیلی خوش شانس هستین!
من بسته ماهیانه 2 گیگ داشتم، اعتبار سیم کارت دائمی هم منفی بوده (یعنی طلبکار بودم)
شب خوابیدم، صبح که بیدار شدم (یعنی کمتر از 12 ساعت) اعتبار مانده بسته (1.6 گیگ) گه تموم شده بود هیچی !!!! 4 گیگ هم کنتور انداختن برام x_X
حالا هم صورت حساب برام فرسستاده شده، 300 هزار تومن :|
زنگ زدم خدمات (از تلقن ثابت، چون طبق گفته دوستان خطم قطع شده) خیلی راحت میگن مصرف کردید !!!
وقتی گفتم که شبکه منزل ما edge هست و یه هیچ وجه نمیشه 5.5 گیگ رو توی اون مدت زمان مصرف کرد، گفتن بررسی میشه، بعد باهاتون تماس میگیریم.
منم مثل نویسنده مقاله منتظر تماس بودم تا جند روز پیش که خودم تماس گرفتم، گفتم سبم کارت دائمی رو انداختم دور، اعتباری خریدم!! حالا نوبت شماست که متظر تماس من باشین :دی
در کل درسته که کیفیت اینترنت در برخی مناطق کشور واقعا عالیه، ولی کیفیت پشتیبانی و مشتری مداری نسبت به روزهای ابتدایی حضور در ایران فوق العاده نزول داشته :-(
آقا من تموم حرفمامو پس میکیرم. ایرانسل خیلی هم خوبه :دی
[فکر کنم این پست رو دیدن، امروز برام یه اس ام اس جدید اومد، توش نوشته اون 300 تومن رو بی خیال اشتباه شده، شما 300 تومن هم مکالمه داخلی داشتی، حالا بدهی شما 600 تومن هست x_X
حالا موندم چه جوری بهشون بفهمونم که تبلت 10 اینچی من امکان مکالمه نداره !!!
متاسفانه مجبورم بعد از یه مدتی همنشینی با سیم کارت ایرانسل (دقیقا از دیماه 85) الان ترکش کنم، برم با یکی دیگه از اپراتورها، در حالی که سرویس های هیچ کدوم جتی نزدیک ایارانسل هم نیست :-( ]
حرف دل منو زدی...منم دردم مثل تو هست داداش...در عرض 1 هفته 2 دفعه طرح 10 تومنی زدم 12 تومنم ازین که نمیدونستم حجمم تموم شده بیخود اومد رو حسابم...یه مشکلی هم که داره اینه که حجم باقیمونده ای که اعلام میکنه دقیق نیست...واسه 3.4 ساعت پیشه...واسه همین نمیشه کنترل کرد مخصوصا واسه من که با لبتاپم از اینترنت موبایلم استفاده میکنم