۵
۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۰۵
توافق شرکت‌های اینترنتی و مخابرات بر سر رانژه خطوط ADSL

اینترنت باز هم گران می‌شود

ایتنا- مجموع درامد ماهیانه اپراتورهای اینترنت پرسرعت کمتر از 20 میلیارد تومان است و هنوز نیاز به باندپهن در بازار احساس می‌شود.
اینترنت باز هم گران می‌شود


توافق شرکت مخابرات ایران و شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت بر سر چگونگی ارائه و دریافت خدمات هم نتوانست پایان بخش سریال چالش‌های همیشگی میان این دو طیف برای عرضه بی‌درد سر اینترنت پرسرعت سیمی در کشور باشد.

 به گزارش ایتنا از عصر ارتباط، درحالی که شرکت مخابرات ایران و نمایندگان شرکت‌های PAP پیش از پایان سال ۹۰ طی جلساتی با استناد به مصوبه ۹۷ کمیسیون تنظیم مقررات منتسب به آئین‌نامه تعاملی با یکدیگر بر سر رانژه خطوط تلفن ثابت، دریافت و ارائه تجهیزات پسیو و اکتیو و لینک‌های انتقال توافق کردند اما این توافقات به مرحله اجرا و این چالش‌ها درحالی است که مجموع درآمد ماهیانه اپراتورهای عرضه‌کننده خدمات اینترنت پرسرعت از یک و نیم میلیون مشترک ADSL در کشور کمتر از ۲۰ میلیارد تومان است و هنوز بازار بزرگ باند پهن در ایران تشنه سرویس‌دهی است.
به تازگی شرکت‌های PAP نسبت به مصوبه جدید مجمع مخابرات برای دریافت هزینه از این شرکت‌ها بابت رانژه خطوط تلفن برای واگذاری اینترنت پرسرعت معترض شده‌اند و آن را با jوجه به افزایش هزینه تمام شده سرویس و در نتیجه گران شدن ADSL بدون مجوز کمیسیون تنظیم مقررات غیرقانونی می‌دانند.

در عین حال شرکت مخابرات ایران که با توافق این شرکت‌ها نسبت دریافت این هزینه اقدام کرده، تفسیر آن را برعهده مراجع ذی‌صلاح می‌داند و لزوم اجرای آن را براساس موافقت شرکت‌های اینترنتی می‌داند.

در توافق میان شرکت مخابرات ایران و شرکت‌های اینترنتی مقرر شده برای رانژه خطوط برای برقراری سرویس اینترنت پرسرعت در ظرف مدت ۲۴ ساعت مبلغ ۶۵۰۰ تومان، طی ۴۸ساعت مبلغ ۵۵۰۰ تومان و طی ۷۲ ساعت مبلغ ۴ هزار تومان و برای تخلیه خطوط ظرف مدت ۲۴ ساعت ۴۵۰۰ تومان و در مدت ۷۲ساعت مبلغ ۳ هزار تومان از شرکت‌های اینترنتی اخذ شود.

این تعرفه موجب افزایش هزینه تمام شده سرویس و گران شدن سرویس ADSL خواهد شد اما طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات هزینه سرویس‌های اینترنت پرسرعت نباید بیش از سقف تعرفه تعیین شده باشد و پرداخت این هزینه از سوی PAPها بدون لحاظ در صورتحساب مشترکین و دریافت از مشترکین بدون مصوبه رگولاتوری به چالشی جدی مبدل شده است.

مخابرات: مقرر شد سیستم مکانیزه راه‌اندازی کنیم

علیرضا صیدی رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران با اشاره به اینکه توافقات با حضور نمایندگان تام‌الاختیار PAPها امضا شده، گفت: «مقرر شد با راه‌اندازی سیستم مکانیزه ارسال درخواست و دریافت پاسخ علاوه بر قابلیت پیگیری درخواست شرکت‌ها، توافقنامه سطح سرویس نیز با آنها امضا شود و در صورت دیرکرد مخابرات و عدم ارائه سرویس طبق توافق جریمه نیز پرداخت شود.»
او افزود: «در صورتجلسه جلسه‌ای که در سازمان تنظیم مقررات برگزار شد، آمده چنانچه مخابرات نسبت به راه‌اندازی این سیستم مکانیزه اقدام کند، تعرفه سرویس را نیز دریافت کند و درغیر این صورت کمافی‌السابق مانند گذشته خدمات ارائه خواهند شد.»

صیدی با اشاره به اینکه ایجاد سیستم مکانیزه هزینه دارد و نمی‌توان به صورت رایگان آن را راه‌اندازی کرد، راه‌اندازی این سامانه را در راستای آئین‌نامه تعاملی رگولاتوری موجب جلوگیری از فرافکنی و کارشنکی توصیف کرد.

نماینده PAPها: برای دریافت زنجیره خدمات توافق کردیم
سید ایمان میری عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و نماینده تام‌الاختیار PAPها در مذاکرات با مخابرات گفت: «ما با مخابرات برای دریافت زنجیره‌ای از خدمات و نه تنها رانژه خطوط توافقنامه امضا کردیم اما مخابرات تنها به بحث تعرفه رانژه خطوط استناد کرده است.»

او افزود: «توافقنامه را تنها در یک بند رانژه امضا نکردیم بلکه زنجیره خدمات اکتیو، پسیو و انتقال نیز از جمله آنها است و در صورت ارائه زنجیره خدمات، این توافقنامه مورد قبول است اما مخابرات از این زنجیره فقط بخش مربوط به رانژه را اجرا می‌کند.»
میری با اشاره به اینکه در این شرایط این توافقنامه قابلیت اجرا ندارد، گفت: «البته باید این توافقنامه به تائید مراجع ذیصلاح همچون شورای رقابت و سازمان تنظیم مقررات نیز برسد چرا که شرکت‌ها نمی‌توانند خارج از مسیر قانونی از مردم هزینه‌ای را مطالبه کنند.»

او افزود: «به دنبال مطالبه مخابرات از PAPها برای دریافت تعرفه، این هزینه باید در هزینه‌های انجام شده نیز لحاظ شود و در قیمت سرویس شرکت‌ها نیز لحاظ شود و از آیتم‌های هزینه سرویس محسوب می‌شود که شرکت‌های مختلف می‌توانند در بسته‌های سرویس خود آن را ارائه کنند.»

رگولاتوری: توافقات موجب افزایش هزینه سرویس نشود
علیرضا اصغریان مدیرکل نظارت بر سرویس‌های فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز گفت: «توافقات میان مخابرات و PAPها خارج از مصوبات رگولاتوری اشکالی ندارد مگر اینکه تاثیر منفی روی بازار بگذارد.»
او افزود: «توافق میان طرفین سرویس‌دهنده در صورتی که موجب افزایش هزینه سرویس بیش از مصوبه سقف تعرفه خدمات از سوی کمیسیون تنظیم مقررات نشود، اشکالی ندارد و نباید این توافقات موجب افزایش قیمت سرویس بشود.»

پارس آنلاین: توافق نکردیم
درحالی که مخابرات و رگولاتوری مدعی هستند نمایندگان تام‌الاختیار شرکت‌های PAP نسبت به پذیرش و امضای این توافقنامه اقدام کرده‌اند اما شرکت‌های PAP آن را قبول ندارند.
زهرا خسروی معاون حقوقی پارس آنلاین در این باره گفت: «در جلسه‌ای که ۱۸ تیر ماه با رگولاتوری برگزار شد، صراحتا اعلام کردیم که ما این تفاهم‌نامه را امضا نکرده‌ایم و باتوجه به اینکه مخابرات این هزینه را نمی‌پردازد و از مشتریان خود نیز دریافت نمی‌کند، قیمت تمام شده آن را کاهش می‌دهد که موجب دامپینگ در بازار می‌شود.»

او هرگونه تعرفه‌گذاری را طبق پروانه شرکت مخابرات ایران توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قانونی می‌داند و عدم اعمال آن روی هزینه‌های سرویس اینترنت را غیرممکن می‌داند.

شاتل: هزینه سرویس افزایش می‌یابد
محمدحسن شانه‌ساززاده رئیس هیات مدیره شاتل نیز گفت: «نمایندگان PAPها برای بررسی مشکلات انتخاب شده‌اند و در این باره توافقی نشده و طرح‌های توافق شده و هر المان هزینه در حوزه ارتباطات باید در رگولاتوری و شورای رقابت پیگیری شوند.»
او با اشاره به اینکه تعرفه تعیین شده برای رانژه خطوط روی ساختار قیمت‌گذاری موثر خواهد بود و موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود، آن را نپذیرفت و گفت: «این درحالی است که مشخص نیست باید چگونه تعرفه تعیین شده برای رانژه را از مشترک اخذ کنیم درحالی که تعرفه‌های وصولی از مشترکان باید طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات باشد.»
 
کد مطلب: 22861
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
چی تو این مملکت گرون نشده؟!

بالاخره باید عدالت رعایت بشود: همه چیز گرون بشه ولی اینترنت گرون نشه؟ خدا رو خوش می یاد؟!
حسین پور
feedback
با سلام
بنده بعنوان متخصص و شاغل درحوزه اینترنت وبه عنوان نماینده رسمی فروش یکی از شرکتهای pap در جریان این شبه توافق جدید مخابرات با فقط و فقط یکی از نماینده های ظاهرا دلسوز شرکت pap هستم ولازمه بدانید که منظور ازتوافق بخشنامه جدید مخابرات درخصوص اخذ هزینه رانژه کشی از شرکتهای pap با شرکتهای pap توافق یکی از نمایندگان شرکتهای pap بوده و 11 شرکت pap دیگز دراین خصوص اظهار بیاطلاعی نموده اند
فقط بنده برحسب وظیفه از شما مسولین دلسوز و زحمت کش ان رسانی خبری انتظار دارم تا دراین خصوص اطلاع رسانی دقیق نموده و دراین خصوص از شرکتهای pap حمایت نمایید چرا که این شرکتها با سرمایه گذاری زیادی که دراین بخش نموده اند توانسته اند اشتغال زایی بسیاری را بوجود اورمد واجازه ندهید که شرکت مخابرات به اهداف خود درحذف این شرکتها با سیساستهای انحصار طلبانه ای که دارد برسد البته بنده مطمین هستم که کارکنان محترم و باوجدان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات اجازه این گونه انحصار طلبی ها را به مخابراتی ها نخواهند داد
با احترام
BEاHJATI
feedback
من نمیدونم چرا همه چی 10 برابر میره بالا ولی این سرویس دهنده ها باید با قیمت رو بالا نبرن
مرتضی
feedback
United Kingdom
پس انتظار داشتین ارزانتر بشه مگه چند بار ارزون شده تا ایندفعه هم ارزون بشه نگه چی روز به روز داره ارزونتر میشه تا اینترنت هم ارزون بشه اونچه که هرروز دیده میشه گرانی هست و بی کیفیتی و سخت تر شدن زندگی .هیچ چیز و هیچکسی سر جای خودش نیست.
فرزاد
feedback
Iran, Islamic Republic of
خدایا یک لطفی نسبت به مردم از همه جا محروم استان ایلام بکنه.
این 520 گیگ جناب وزیر ارتباطات نمی دونیم کجاست.
بخدا این چندساله داریم به عنوان نماینده
PAP کار می کنیم . با هزار التماس و مکاتبه با هر مسئول فقط 2 مگابیت پهنای باند اینترانت برای یک شهر با بیش از 13000 هزار شماره تلفن و 200 پورت اجازه نصب گرفتیم.
هیچکس هم که طرف مخابرات که نمی تونه بشه.
متاسفانه هیچکس طرف مخابرات ایلام نمی تونه بشه. نمی دونم گناه شرکت های اینترنتی و کاربران این استان چیه ؟
بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا
افزایش سرعت اینترنت
کاهش تعرفه اینترنت
رفع فیلترینگ