ایتنا - با وجود تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران و ممنوعیت ورود کالاهای آمریکایی به کشور اخیرا برخی ادعاها مبنی بر تاسیس نمایندگی رسمی شرکت اپل در تهران از گوشه و کنار به گوش میرسد.
در حالی برخی رسانهها از راهاندازی نمایندگی رسمی شرکت اپل در ایران خبر دادهاند که سایت این شرکت هیچ اشارهای به ایجاد نمایندگی خود در کشور نکرده و استناد رسانههای داخلی به تغییرات علامت ثبت این برند در ایران برمیگردد.
به گزارش ایتنا از ایرنا، با وجود تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران و ممنوعیت ورود کالاهای آمریکایی به کشور اخیرا برخی ادعاها مبنی بر تاسیس نمایندگی رسمی شرکت اپل در تهران از گوشه و کنار به گوش میرسد. برخی از اخبار رسانهها در استنادات خود به آگهی روزنامه رسمی کشور رجوع کردهاند اما این آگهی در واقع به تغییر علامت ثبتی مربوط میشود. از سوی دیگر، طی روزهای اخیر پیامکهایی با این مضمون که «از نمایندگیهای رسمی اپل خرید کنید» به تلفن همراه شمار زیادی از شهروندان ایرانی ارسال شده است.
علامت اپل در سال ۶۹ در ایران به ثبت رسیده است مدیرکل اداره مالکیت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این باره گفت: ایران عضو کنوانسیونهای بینالمللی در ارتباط با مالکیت صنعتی از جمله ثبت بینالمللی علائم تجاری و اختراعات است و ثبت علامت تجاری خارجی نیز به موجب قانون ملی و کنوانسیونهای مربوط انجام میپذیرد. محمدحسن کیانی افزود: ایران از سال ۱۳۳۷ به عضویت اتحادیه پاریس برای حمایت از مالیکت صنعتی درآمده که به موجب این معاهده شرکتها و به طور کلی تجار اتباع این اتحادیه میتوانند درخواست ثبت علایم تجاری خود را در دیگر کشورهای عضو انجام دهند تا پس از بررسیهای قانونی به ثبت برسد.
وی یادآور شد: تجار و شرکتهای ایرانی نیز میتوانند متقابلا این درخواست را در کشورهای مورد نظر خود داشته باشند که البته تعداد قابل توجهی از شرکتهای داخلی از این ظرفیت در کشورهای هدف تجارتی خود استفاده کردهاند. کیانی تاکید کرد: هدف از ثبت علامت صرفا عرضه کالا و ارائه خدمات نیست بلکه میتواند علاوه بر آثار اثباتی موجب شود تا دیگران نتوانند از علامت تجاری وی سوءاستفاده کنند.
وی با بیان اینکه علامت اپل در سال ۶۹ تقاضای ثبت کرده و از همان سال نیز به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: اما آنچه که در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی آگهی شده، تغییرات مربوط به به علامت ثبت شده قبلی است چراکه هرگونه تغییر درباره نشانه علامت تجاری از جمله تغییر در صاحب علامت و یا اضافه کالا و خدمات باید به ثبت برسد. مدیرکل اداره مالکیت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره مزیت ثبت علامت تجاری گفت: اساسا علامت تجاری، نشان مشخص کننده و ممیزه کالا یا خدمات ارائه شده از سوی یک بنگاه یا تاجر از کالا و خدمات بنگاه دیگر است و نقش محوری در رقابت تجاری دارد.
وی افزود: علامت تجاری، بنگاههای تجارتی را قادر میکند در تبلیغات و استراتژی بازاریابی در شناساندن و شهرت محصولات از نظر مصرف کنندگان با دیگر رقبای تجاری رقابت کنند تا موجب ایجاد انگیزه لازم برای سرمایهگذاری و حفظ و بهبود کیفیت کالا و خدمات مربوط شود و عملا با ثبت علامت تجاری، حق استفاده انحصاری از علامت تجارتی ثبت شده را نخواهد داشت. کیانی ادامه داد: حمایت از علایم تجارتی علاوه بر نفع تولیدکننده به منفعت مصرف کننده نیز است چرا که امکان انتخاب بهتر و اطمینان لازم نسبت به کالا و خدمات عرضه شده با علامت تجارتی مورد اقبال خود را با توجه به کیفیت مورد انتظار از طریق علامت تجارتی پیدا می کند. وی تصریح کرد: با توجه به ضمانتهای اجرایی قانونی، در صورت هرگونه تقلب و جعل و سوءاستفاده، امکان برخورد حقوقی و قضایی با ناقضان این حقوق وجود دارد.
ثبت علامتهای تجاری در کشور به معنای ارائه خدمات آنها نیست وی خاطرنشان کرد: بسیاری از علامتهای تجاری در داخل کشورمان به ثبت رسیده است اما هرگز در بازار کالا خدماتی را ارائه نکردهاند و ممکن است کشورمان بازار هدف آینده آنها باشد یا حتی صرفا برای جلوگیری از سوءاستفاده و لطمه به شهرت تجارتی شرکت مربوط در کشور ما و کشورهای دیگر به ثبت برسند. کیانی به شرکتهای ایرانی توصیه کرد قبل از ورود محصولات خود به بازارهای هدف سایر کشورها اعم از اینکه این بازار بالفعل یا بالقوه باشند، از ظرفیتهای قانونی مربوط به تسهیلات معاهدات ثبتی بینالمللی که ایران در اکثر آنها عضویت دارد استفاده کنند و علائم تجاری خود را در کشورهای مربوط به ثبت برسانند. رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران نیز با بیان اینکه شرکت اپل بیشترین فروش خود را در آسیا دارد به خبرنگار علمی ایرنا خاطرنشان کرد: در صورت از بین رفتن تحریمها برندهایی که از قبل در ایران دارای نمایندگی رسمی بودهاند تقویت میشوند.
هیچکدام از برندهای بینالمللی تولید کننده تلفن، در ایران نمایندگی رسمی ندارند سید مهدی میرمهدی تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل تحریمها هیچکدام از برندهای تولید کننده گوشی تلفن همراه و لوازم الکترونیکی در ایران دارای نمایندگی رسمی نیستند ولی همگی ادعا میکنند که نمایندگی رسمی دارند. وی درخصوص ادعای بسیاری از شرکتها بر نمایندگی برندها گفت: صاحبان محصولات حوزه فناوری اطلاعات معمولا کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند که محصولات آنها عمدتا در کشورهای آسیای شرقی تولید میشود.
میرمهدی افزود: اما بسیاری از شرکتهای ارائه کننده خدمات پس از فروش، نمایندگی دست دوم یا سوم از نمایندگی برندها از امارات متحده عربی(دوبی) دریافت میکنند و ادعای داشتن نمایندگی رسمی از شرکت های تولیدکننده میکنند. به اعتقاد وی، ورود نمایندگی رسمی برندهای معتبر به ایران در نهایت به نفع مصرف کنندگان خواهد بود چرا که با این اتفاق، رقابت سالم در بازار ایجاد خواهد شد.
یک فعال عرصه فعالیتهای این شرکت در بازار ایران گفت: توسعه جغرافیایی اپل در عرصه بینالمللی، بر اساس ضوابط ، مکانیزمها و چارچوبهای سیستماتیک و سختگیرانهای است که تحقق آن به سادگی میسر نمیشود. وی که خواست نامش ذکر نشود، افزود: ورود اپل به ایران به شکل نمایندگی رسمی نیز تابع همان ضوابط و شرایط سختگیرانه، متعهدانه، یکپارچه و هدفمندی است و در صورت تحقق، قالب یکسان جهانی خود داشته و آن را به طور رسمی، آشکارا و شفاف اطلاعرسانی میکنند.
این فعال این عرصه سایت اپل را به عنوان اصلیترین پایگاه اطلاعرسانی رسمی اپل عنوان کرد و گفت: تا به امروز در سایت اپل اشارهای به ایجاد نمایندگی رسمی در ایران نشده است و درصورت صحت آن باید سایت اپل، آن را تایید میکرد.