جویشگرهای بومی بدون ارائه هیچگونه طرح تجاری حمایت شدهاند!
ایتنا - پس از چند سال فعالیت جویشگرهای ملی، به نظر میرسد این جویشگرها نه تنها فعالیت خود را بدون طرح کسب و کار مشخص و منسجمی آغاز کردهاند، که حتی توانستهاند از وزارت ارتباطات حمایت مادی و معنوی دریافت کنند.
با اعلام شرط جدید از سوی شورای راهبری طرح جویشگر بومی برای ادامه حمایت از این کسب و کارها، اکنون این پرسش ایجاد شده که آیا جویشگرهای بومی بدون ارائه «طرح تجاری» مشخصی به این شورا، از حمایتهای مادی و معنوی برخوردار شدهاند؟ رییس شورای راهبری طرح جویشگر بومی در دوازدهمین نشست این شورا با بیان اینکه ادامه حمایت از جویشگرها از جمله «یوز» منوط به ارائه طرح کسب و کار به شورا است،گفت: پشتیبانی از شرکتهای خصوصی فعال در طرح باید دارای نظم و انسجام مشخصی باشد. خسرو سلجوقی با بیان اینکه فلسفه وجودی این شورا حمایت از جویشگرها و پیشگیری از موازی کاری است، بر لزوم طراحی نقشه راه برای ادامه فعالیت شرکتها تاکید کرد. وی با بیان اینکه ما قصد نداریم قطار در حال حرکت را متوقف کنیم، گفت: توقف حرکت به سود منافع طرح نیست اما خواستار مدیریت صحیح برای رسیدن به اهداف این طرح هستیم.
نکته جالب این جاست که ارائه طرح کسب و کار، یکی از بنیانها و ضروریات راهاندازی هر کسب و کاری است و با اعلام این شرط پس از چند سال فعالیت جویشگرهای ملی، به نظر میرسد این جویشگرها نه تنها فعالیت خود را بدون طرح کسب و کار مشخص و منسجمی آغاز کردهاند، که حتی توانستهاند از وزارت ارتباطات حمایت مادی و معنوی دریافت کنند.
در این نشست همچنین مجری طرح جویشگر(موتور جستوجوی) بومی نیز با اشاره به فراخوان مشارکت در تولید و ارائه محصول و خدمات جویشگر بومی، از آغاز رسیدگی و ارزیابی مشارکت کنندگان در بخش های مختلف این طرح خبر داد. علیرضا یاری گفت: به دنبال تصویب طرح جویشگر(موتور جستوجوی) بومی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، فراخوان برای مشارکت در این طرح منتشر شد. وی گفت: موضوعهای این فراخوان شامل انواع جستوجو، ترجمه، بهبود پرسش کاربر، مرورگر، سکوی اعتماد فارسی، هویتشناسی یکتای خدمات، خدمات قرآن و مباحث دینی، رایانامه، آرشیو و بانک اطلاعاتی است. یاری، تشخیص صفحههای هرز، دایره المعارف، تولید محتوا، توسعه رایانش ابری، خلاصهساز متون، تحلیل کاربران، درایو مجازی، شبکههای اجتماعی، تالار گفتمان، خدمات مبتنی بر تلفن همراه، ابزارها و دادگان زبان فارسی، مراکز داده، بهبود و کارایی و خدمات دیگر (بوک مارکینگ) را از دیگر موضوعهای این فراخوان برشمرد.
مجری طرح جویشگر بومی پیشنهادهای پژوهشی دریافت شده در قالب این فراخوان را ۲۰ درصد و ایجاد محصول را ۲۴ درصد اعلام کرد و ادامه داد: ۱۲ درصد از مشارکت کنندگان به صورت فردی، ۳۷ درصد دانشگاهی/ پژوهشکده و ۵۱ درصد شرکتی بودند.وی بیان کرد: مدل مشارکت آنها ۲۴درصد حمایت از پژوهش، ۲۷درصد سرمایه گذاری مشترک و ۴۹ درصد خرید خدمت/محصول بوده است. به گفته یاری، براساس تصمیم اعضای شورای راهبری طرح جویشگر، مهلت فراخوان این طرح که در هفته جاری به پایان میرسید، همچنان ادامه خواهد یافت.