فشار دیجیکالا به تامینکنندگان قانونی و مصرفکنندگان
ایتنا - درحالیکه دیجیکالا شعار حمایت از تولیدات داخلی را میداد، محصولات فراسو از سایت این شرکت حذف شد.
هفته گذشته برخی رسانهها در نشست خبری شرکت دیجیکالا و به نقل از مدیران این شرکت اعلام کردند که دیجیکالا اجناس قاچاق و بدون گارانتی نمیفروشد؛ موضوعی که در هفتهنامه عصر ارتباط نیز به آن پرداختیم.
این مساله اما با یک بازتاب، آنهم از سوی یکی از فعالان شناختهشده بازار IT کشور مواجه شد. احمد علیپور، بنیانگذار شرکت فراسو و رییس هیاتمدیره شرکت اسپیرو که سالها است انبوهی از کالاهای IT را در گروه فراسو در کشور تولید و عرضه میکنند، مدتی است بهعنوان تنها نماینده رسمی و وکیل قانونی شرکت لاجیتک در ایران نیز فعالیت گستردهای را آغاز کردهاند.
علیپور اما مسایلی در خصوص شرکت دیجیکالا پیرامون نحوه عرضه کالاها و تعامل با شرکتهای فراسو و اسپیرو مطرح کرد که در نوع خود جالب توجه و کمسابقه بود.
البته موسس شرکت فراسو و وکیل شرکت لاجیتک تاکید دارد که قصد رسانهای کردن ماجرای شرکتهای خود با دیجیکالا را نداشته و ترجیح میداد مساله از طریق قانونی پیش برود، اما اظهار نظر مدیران دیجیکالا در خصوص تاکید و اصرار بر عدم فروش کالاهای غیرقانونی و بدون گارانتی در رسانهها از یکسو و مسوولیت قانونی او در لزوم حفاظت از منافع و برند لاجیتک و مصرفکنندگان آن در ایران، موجب شد تا این مساله را با ما در میان بگذارد.
احمد علیپور نخست به ذکر تاریخچهای از تعاملات و همکاری مناسب با دیجیکالا پرداخت و برای نخستین بار ماجرای جالبی از دیدار مدیر منطقهای لاجیتک از شرکت دیجیکالا را مطرح کرد.
ماجرای حمایت از دیجیکالا و ...
رییس هیاتمدیره شرکت اسپیرو بهعنوان نماینده و وکیل قانونی لاجیتک در ایران گفت: از حدود شش، هفت سال قبل و آن زمان که هنوز دیجیکالا شناختهشده نبود، همکاری سازندهای
اصرار یکی از پرسنل جوان بخش تامین دیجیکالا به دور زدن اسپیرو و ایجاد ارتباط مستقیم گاه همراه با پیامهای توهینآمیز نسبت به مدیران اسپیرو و لاجیتک همگی از ناپختگی و بیاعتقادی بدنه این شرکت به برخی اصول اخلاقی امر تجارت دارد
با مجموعه دیجیکالا از طریق محصولات تولیدی فراسو و سایر محصولاتی که شرکت اسپیرو نمایندگی آنها را داشت شروع کردیم که با دو هدف کمک به رشد فروشگاههای آنلاین و دیجیکالا از یکسو و ایجاد یک شاخص برای کنترل قیمتها و جلوگیری از افزایش کاذب آنها آغاز کردیم.
وی ادامه داد: در سال 95 که بعد از دو سال رایزنی و مذاکره توانستیم نظر مساعد مدیران شرکت لاجیتک برای ورود و فعالیت کاملا قانونی در ایران را جلب کنیم، در نخستین سفر رسمی مدیر منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقای لاجیتک به ایران، از وی دعوت کردیم تا بازدیدی از شرکت دیجیکالا بهعنوان یک فروشگاه موفق اینترنتی در کشور داشته باشد تا به این ترتیب زمینه افزایش همکاریهای مستقیم از جمله ایجاد یک کانال ویژه با تسهیلات خاص برای فروش محصولات این برند توسط دیجیکالا فراهم شود.
علیپور گفت بهرغم نمایش حسن نیت کامل در همکاری و پشتیبانی همهجانبه و باز از دیجیکالا متاسفانه شاهد برخی حرکات و رفتار کاملا غیرحرفهای از دیجیکالا بودهایم که نشان از عدم شناخت جایگاه واقعی یک فروشگاه اینترنتی و نیز اصول حاکم بر تجارت بینالملل از سوی برخی از مدیران کمتجربه آن دارد. اصرار یکی از پرسنل جوان بخش تامین دیجیکالا به دور زدن اسپیرو و ایجاد ارتباط مستقیم گاه همراه با پیامهای توهینآمیز نسبت به مدیران اسپیرو و لاجیتک همگی از ناپختگی و بیاعتقادی بدنه این شرکت به برخی اصول اخلاقی امر تجارت دارد.
این در حالی است که مدیر منطقهای لاجیتک در این مکاتبات بارها تاکید کرده بود که بر اساس مقررات این شرکت، قراردادها و اصول حرفهای، این مکاتبات باید با نماینده لاجیتک در ایران برقرار شود و وی اصولا امکان پاسخ به درخواستهایی از این جنس را ندارد که البته این موضوع نیز از سوی دیجیکالا به شکلی غیرحرفهای همواره نادیده گرفته شد.
تحریم محصولات فراسو و اسپیرو
علیپور گفت: شرکت دیجیکالا پس از عدم موفقیت در دور زدن و حذف اسپیرو در اقدام نادرست و کاملا غیراخلاقی دیگری، محصولات قانونی لاجیتک با گارانتی اسپیرو را از این فروشگاه حذف کرد، بهعلاوه بهدلیل وارد آوردن فشار به گروه فراسو، تمامی محصولات تولیدایران فراسو و نیز دیگر محصولاتی را که اسپیرو نمایندگی آنها را داشت و بالغ بر 450 مدل کالا میشد از این فروشگاه حذف و عملا این گروه را تحریم کردند.
وی افزود: شرکت دیجیکالا در ادامه به سراغ تامین محصولات لاجیتک از کانالهای
این اتفاقات از جمله حذف محصولات فراسو از روی سایت دیجیکالا، در حالی انجام شد که دیجیکالا شعار حمایت از تولید داخل میداد و در هفته حمایت از تولید داخل این فروشگاه اینترنتی، محصولات ایرانی فراسو را تحریم کردند
غیرقانونی رفت که بهطور عمده شامل این چهار دسته کالا میشد؛ فاقد گارانتی، کالاهای دارای ممنوعیت فروش در ایران، تقلبی یا کالاهایی که از نظر فنی و ساختاری برای ایران توصیه و تجویز نشدهاند.
عضو هیاتمدیره شرکت فراسو گفت: این اتفاقات از جمله حذف محصولات فراسو از روی سایت دیجیکالا، در حالی انجام شد که دیجیکالا شعار حمایت از تولید داخل میداد و در هفته حمایت از تولید داخل این فروشگاه اینترنتی، محصولات ایرانی فراسو را تحریم کردند.
آغاز اقدامات قانونی وکیل لاجیتک در ایران
احمد علیپور با بیان اینکه مسوولیت حفاظت از برند لاجیتک و خریداران محصولات گروه لاجیتک که با سختیهای فراوان و بهمنظور فعالیت قانونی و شفاف در ایران فراهم شده به عهده شرکت اسپیرو است، گفت: به همین منظور اقدامات قانونی از مدتها قبل آغاز شد. از جمله موضوع به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منعکس شد. شکایت از بیپشتوانه بودن گارانتیهای ارایهشده در این سایت نیز به سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ارسال شد. شکایت دیگری نیز مبنی بر عرضه کالا بدون گارانتی، کماظهاری و کالای تقلبی همراه با مستندات مندرج در سایت دیجیکالا به سازمان تعزیرات استان تهران ارسال شد که هر کدام از این موارد در زیرمجموعههای مربوطه در این سازمان در حال بررسی است.
همچنین شکایتی نیز به اتحادیه فناوران رایانه تهران در خصوص عرضه محصولات لاجیتک با گارانتی تقلبی و فاقد پشتوانه ارجاع شد که متعاقب آن شش شخصیت حقیقی و حقوقی که مبادرت به این تخلفات کرده بودند، در اتحادیه حاضر شده و با پذیرش تخطی خود، ثبت شماره سریال محصولاتی که از مبادی غیرقانونی به کشور وارد شده بود و همچنین اخذ تعهدنامه کتبی، فعالیتهای خود در این زمینه را متوقف کردند.
نماینده قانونی لاجیتک گفت: تعجب ما این است که چگونه مدیران دیجیکالا در رسانهها بهروشنی و بارها اعلام کردهاند که این شرکت کالاهای غیرقانونی نمیفروشد، درحالیکه شاهد اقدام کاملا مغایر با این اظهارات هستیم.
علیپور در جمعبندی اظهارات خود در مورد محصولات لاجیتک که روی سایت دیجیکالا در حال عرضه است، گفت: در یک کلام کالاهای لاجیتک که در حال حاضر در دیجیکالا بهفروش میرسد، یا با گارانتی غیرقانونی در حال فروش هستند (شرکت تابا)، یا تقلبی هستند (مانند ماوسپدهای لاجیتک)، یا با نرخهایی گرانتر از نرخهای مصوب نماینده
نماینده قانونی لاجیتک: تعجب ما این است که چگونه مدیران دیجیکالا در رسانهها بهروشنی و بارها اعلام کردهاند که این شرکت کالاهای غیرقانونی نمیفروشد، درحالیکه شاهد اقدام کاملا مغایر با این اظهارات هستیم
قانونی در حال فروش است، یا شامل محصولاتی است که فروش آنها در ایران مورد تایید و تجویز شرکت لاجیتک نیست (نمونه کیبوردهای انگلیسی که فارسی نشدهاند)، یا شامل محصولاتی است که به سفارش و متناسب با امکانات فنی مورد نیاز کاربران ایرانی نیست، اما در ایران دستکاری شدهاند (نمونه کیبوردهایی که در ایران به شکل کاملا غیر استاندارد فارسی شدهاند).
نتیجه بررسیهای عصر ارتباط
خبرنگار عصر ارتباط مستندات متعددی از نماینده شرکت لاجیتک دریافت کرد و خود نیز به بررسی نمونههایی از جمله فروش محصولات با قیمت بالاتر در سایت دیجیکالا و در قیاس با سایر فروشگاههای اینترنتی پرداخت. در خصوص مورد تایید نبودن گارانتیها هم مساله بررسی و تایید شد؛ کما اینکه برخی کالاهای لاجیتک روی سایت دیجیکالا اصولا فاقد گارانتی بودند.
**همچنین برای بررسی مستند یکی از نمونههای مورد اعتراض نماینده قانونی لاجیتک در ایران، اقدام به خرید نمونهای از کیبورد مدل MK270 از سایت دیجیکالا شد که در کمال تعجب متوجه برخی از اقدامات شدیم. از جمله آنکه گارانتی شرکت مورد نظر یک برچسب کوچک شامل یک شماره سریال بود و خبری از سایر الزامات قانونی گارانتی اعم از آدرس و شماره تلفن شرکت گارانتیکننده، شرایط مشمول گارانتی، تاریخ شروع و پایان گارانتی نبود! بماند که شرکت گارانتیکننده نیز در اینترنت نیز وجود خارجی نداشت و اصولا مجوز گارانتی این محصول را هم ندارد. جعبه کیبورد نیز باز بود.
در مورد دیگر متوجه دست بردن شرکت غیرقانونی گارانتیکننده در کیبورد و افزودن زبان فارسی بهشکلی نامناسب به آن شدیم که این موضوع در قیاس با کالای مشابه در شرکت لاجیتک مورد تایید نماینده لاجیتک در ایران نیز قرار گرفت. نکته قابل تامل آنکه رنگ حروف فارسی درج شده روی کیبورد به کاور پلاستیکی روی کاور هم سرایت کرده بود.
ماوس پد خریداری شده از شرکت دیجیکالا هم که دارای لوگوی لاجیتک بود، گذشته از اشکال در چاپ لوگو، مورد تایید شرکت لاجیتک قرار نگرفت و اعلام کردند ماوسپدی با این کیفیت و قیمت متعلق به آن شرکت نیست.**
از اینرو موضوعی برای پیگیری از سوی شرکت دیجیکالا باقی نماند و مستندات و اظهارات نماینده رسمی لاجیتک در ایران و بررسیهای خبرنگار ما به اندازه کافی گویای مساله بود.
با این تفاسیر هفتهنامه عصر ارتباط آمادگی خود را برای درج پاسخ احتمالی شرکت دیجیکالا به گزارش حاضر اعلام میکند.
من خودم ترجیح می دم از فروشگاه هایی مثل شیکسون و زنبیل خرید کنم تا گول اسم یه فروشگاه رو بخورم و گرون تر یه چیزی رو بخرم...کلا این طوریه تو ایران یه فروشگاهی که از یه حد بزرگ تر شد نمی تونیم مدیریتش کنیم