۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۲۲
عضو هيئت رييسه كميسيون صنايع و معادن مجلس

بيش از 70 درصد تجهيزات مخابراتي از شركت‌هاي خارجي خريداري مي‌شود

ايتنا - دستغيب: وضعيت بدتر اين است كه ورود تجهيزات مخابراتي به داخل كشور بدون احتساب دانش فني انجام مي‌گيرد.


به گزارش خبرنگار ایتنا،  عضو هيئت رييسه كميسيون صنايع و معادن مجلس روز دوشنبه در حاشيه مراسم افتتاح دوازدهمين نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی (ايران تلكام) در جمع خبرنگاران و در پاسخ به خبرنگار ایتنا مبني براينكه چند درصد تجهيزات مخابراتي از شركت‌هاي خارجي تامين مي‌شود گفت: اين ميزان در كميسيون تحقيق و تفحص مجلس شوراي اسلامي به صورت دقيق مشخص مي‌شود و پس از بررسي لازم به عدد واقعي خواهيم رسيد؛ ولي اعتقاد ما بر اين است كه دست كم ۷۰ درصد خريد تجهيزات از شركت‌هاي خارجي صورت مي‌گيرد.

«سيد احمدرضا دستغيب» با بيان اينكه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات معتقد است كه ۷۰ درصد تجهيزات از داخل كشور تامين مي‌شود خاطرنشان كرد: «منظور مجلس شوراي اسلامي تامين «تجهيزات مخابراتي» است و اين در حالي است كه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات فونداسيون و ساختمان و تجهيزات اداري را نيز جزو تجهيزات محسوب مي‌كنند؛ اين در حالي است كه اين موارد در زمره تجهيزات مخابراتي نيست بلكه ساختمان است؛ ساختمان ممكن است ميلياردها تومان قيمت داشته باشد.»

نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي گفت: منظور ما دانش فني تجهيزات مخابراتي داخل كشور است كه با احتساب اين موارد به نظر مي‌رسد بيش از ۷۰ درصد از تجهيزات مخابراتي از خارج از كشور تامين مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: وضعيت بدتر اين است كه ورود تجهيزات مخابراتي به داخل كشور بدون احتساب دانش فني انجام مي‌گيرد و با اين كار عملا ايران تنها يك خريدار صرف و بدون دانش فني مبدل شده است.

دو شركت مخابراتي در شرف تعطيلي
دستغيب در بخش ديگري از سخنان خود گفت: شركت «صنايع مخابراتي ايران» و گروه كارخانجات مخابراتي «آي.تي.آي» دو شركت مخابراتي است كه در حال حاضر در شرف تعطيلي است.

وي افزود: شركت «صنايع مخابراتي ايران» با همكاري شركت‌هاي خارجي در سال ۱۳۵۰ در شيراز تاسيس شد و تامين كننده تجهيزات مخابراتي در ايران و خاور ميانه محسوب مي‌شد و گروه كارخانجات مخابراتي «آي.تي.آي» با هزار و ۸۰۰ پرسنل، به كارخانه‌اي با ۳۰۰ پرسنل تبديل شده است و در حال تعطيلي است.

عضو هيئت رييسه كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: اين دو شركت تامين كننده تجهيزات مخابراتي است و اين در حالي است با وجود الزام قانوني خريد بيش از ۵۰ درصدي تجهيزات مخابراتي از شركت‌هاي داخلي، دولت در راه‌اندازي اپراتور اول و دوم خريد مناسبي را از اين شركت‌ها انجام نداد.

وي گفت: تامين تجهيزات از شركت‌هاي خارجي و بدون در نظرگرفتن انتقال فناوري به داخل كشور صورت مي‌گيرد؛ حتي شركت زيرساخت – كه زيرنظر خود وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات فعاليت مي‌كند - نيز از اين رويه پيروي نمي‌كند.

نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: بنابراين عدم خريد تجهيزات مخابراتي از شركت‌هاي داخلي و طرح سوال از وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از سوي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ارائه شده است و خريد از شركت‌هاي خارجي در نوبت تحقيق و تفحص قرار گرفته است.

چرا وزير ارتباطات در ابتدا از يك شركت چيني ديدن كرد؟
عضو هيات رييسه كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي همچنين اظهار داشت: تاسف مي‌خورم از اينكه در نمايشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی، اولين شركتي را كه مورد بازديد وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات قرار مي‌گيرد شركت «هوواوي» چين باشد.

وي افزود: شركت هوواوي عملا تامين كننده تجهيزات مخابراتي ايران است و كشور ما به عنوان يك كارپرداز انحصاري در اختيار اين شركت قرار گرفته است و بيشتر تجهيزات مخابراتي كشور از طريق اين شركت تامين مي‌شود.

وي اظهارداشت: من مخالف استفاده از تجهيزات خارجي نيستم اما استفاده از تجهيزات خارجي به شرط اين است كه تكنولوژي و دانش فني نيز به داخل كشور باشد صورت گيرد.

دستغيب ادامه داد: اگر شركت زيمنس آلمان در سال‌ها قبل با كارخانجات مخابراتي ايران و كارخانجات آي.تي.آي در شيراز همكاري مي‌كرد دانش فني را نيز وارد شركت مي‌كرد، اما اكنو شركت زيمنس مدت زمان يك سال است كه به دليل تحريم‌هاي موجود با جمهوري اسلامي ايران قطع ارتباط كرده است و اين در حالي است كه ايران فعاليت‌هاي خود را با شركت هواوي چين انجام مي‌دهد و با اين كار تنها خريدار بوده و دانش فني نيز وارد كشور نمي‌شود.

وي در پاسخ به خبرنگاران درباره اينكه آيا تا اين زمان از مسئولين شركت مخابرات در اين زمينه سوالي شده است گفت: بله، ما سوال از وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات كرديم و سوال و تحقيق و تفحص در دستور كار است.
 
کد مطلب: 20187
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام