۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۳۰
درخواست همكاري با شركت‌هاي خصوصي

فراخوان شوراي عالي اطلاع‌رساني براي تهيه نرم‌افزار خلاصه‌ساز

ایتنا- خلاصه‌ساز، برنامه‌ای است که نسخه مختصرتری از متن را تولید می‌کند؛ به طوری که مهم‌ترین نکات متن در این نسخه آورده می‌شود.


دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی در راستای نیاز کشور به مباحث مدیریت اطلاعات در جهت نشر هرچه بیشتر زبان فارسی، در قالب فراخوان، درخواست همکاری با شرکت‌های خصوصی در جهت تولید نرم‌افزار خلاصه‌ساز کرده است.

به گزارش ایتنا به نقل از واحد ارتباطات دبيرخانه شوراي عالي اطلاع‌رساني، با افزایش حجم اطلاعات در عصر حاضر، دسترسی و بررسی اطلاعات در قالب‌های مختلف از جمله تصمیم‌گیری کارشناسان و مدیران سازمان‌ها در زمان معین با مشکلاتی مواجه است و وجود ابزاری که خلاصه اطلاعات ورودی به سازمان را تهیه کند، بیش از پیش اهمیت یافته است.

براین اساس دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی با توجه به نیاز کشور برای تولید یک سیستم خلاصه‌ساز پیشگام شده و از افراد و شرکت‌های خصوصی که در این حوزه دارای سابقه فعالیت یا دارای محصول هستند دعوت به همکاری کرده است.

خلاصه‌ساز، برنامه‌ای است که نسخه مختصرتری از متن را تولید می‌کند؛ به طوری که مهم‌ترین نکات متن در این نسخه آورده می‌شود.

خلاصه‌سازها را می‌توان بر اساس دامنه عملکرد و شیوه تولید خلاصه دسته‌بندی کرد.
اگر دامنه عملکرد تنها یک سند متنی یکپارچه باشد، خلاصه‌سازی تک سندی است و اگر دامنه عملکرد بیش از یک سند متنی باشد خلاصه‌سازی چند سندی خواهد بود.

شیوه تولید خلاصه نیز به استخراجی و چکیده‌سازی تقسیم می‌شود.
خلاصه‌سازی استخراجی مقید به استفاده از عبارات و جملات در متن است در حالی ‌که در روش چکیده‌سازی فقط از عبارات و جملات متن استفاده نمی‌شود، بلکه برای تولید خلاصه‌ای ساخت‌یافته‌تر و منسجم‌تر عبارات و جملات جدید تولید می‌شود و سعی می‌شود پیوند منطقی بین عبارات و جملات ایجاد شود.

از جمله کاربران سیستم خلاصه‌ساز خبرگزاری‌ها، مدیران سازمان‌های دولتی و خصوصی و افراد فعال در سیستم‌های مدیریت اطلاعات هستند.

امید است انجام طرح حاضر و ارائه آن به صورت برون‌خط و برخط گامی در جهت نشر هرچه بیشتر زبان فارسی باشد و همچنین بر میزان و کیفیت فعالیت‌های تحقیقاتی در این حوزه و حوزه‌های مشابه پردازش زبان افزوده شود.

گفتنی است کلیه نیازمندی‌های و شرایط ارائه سیستم یاد شده (به صورت برنامه کاربردی و برنامه تحت وب) در وب-گاه دبیرخانه با آدرس www.scict.ir موجود است و از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که در این زمینه فعالیت می‌کنند و پایه‌های این سیستم را تولید و در اختیار دارند، دعوت می‌شود با مطالعه کلیه شرایط و نیازمندی‌ها، حداکثر تا تاریخ ۱۷ بهمن سال جاری، پیشنهادهای خود را به آدرس دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی، واقع در خیابان استاد مطهری بین قائم‌مقام و سنایی پلاک ۳۵۸ با ذکر عنوان "مربوط به سیستم خلاصه‌ساز خودکار" و یا به پست الکترونیکی info@scict.ir ارسال کنند.
 
کد مطلب: 20944
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام