۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۲
واکاوی بدافزار Zbot.A

با حمله خاموش هرزنامه ها مقابله کنید

ایتنا - بدترین حالت زمانی اتفاق می افتد که یک ویروس یا بدافزار، سیستم و یا حساب کاربری ایمیل شما را مجبور به ارسال هرزنامه کند. در این شرایط تا به پایان رسیدن حملات بدافزار فعال، شما به عنوان یک مجرم شناخته می شوید.


هرزنامه(Spam) يکي از جنبه‌هاي منفي و آزار دهنده استفاده از خدمات پست الکترونيکي و در بسياري از مواقع يکي از راه‌هاي آلوده شدن سيستم‌هاي کامپيوتري به انواع بدافزار است.


به گزارش ایتنا از روابط عمومی شرکت ایمن رایانه پندار، نماینده رسمی و انحصاری شرکت پاندا سکیوریتی در ایران، سرويس‌های پست الكترونيك از راه‌هاي مختلفي براي شناسايي هرزنامه‌ها استفاده مي‌کنند كه بر اثر آن بسياري از آنها حذف شده و يا به فولدر اسپم كاربر ارسال مي‌شود.
با اين وجود باز هم تعدادي از هرزنامه‌ها همچنان شناسايي نشده و به Inbox كاربر ارسال مي‌شوند.

با رعايت نکات زیر مي‌توان تعداد هرزنامه‌هاي دريافتي را کاهش داده و از صدمات ناشي از آنها جلوگيري کرد:
- آدرس ايميل اصلی خود را تنها به دوستان و افراد مورد اعتماد بدهيد.
- علاوه بر آدرس ایمیل اصلی یکی دو آدرس اضافی هم داشته باشید.
این امر به شما کمک می‌کند تا اگر براي ثبت نام در سايتی مجبور به ارائه آدرس ايميل شدید، از آدرس پست الكترونيك اصلی استفاده نکنيد. در اين صورت هرزنامه‌ها به آدرس‌هاي غيراصلي شما ارسال خواهند شد.
- هنگام پر كردن فرم‌ها در فضای وب و يا عضويت در سايت‌ها به موارد پيش فرض دقت كنيد.
وقتي فرمي را در يک وب سايت تکمیل مي‌کنيد، به مواردي كه منجر به ارسال نامه‌هاي ناخواسته از طرف سايت براي شما مي‌شود، توجه كنيد. اين موارد اغلب به صورت پيش فرض فعال هستند كه لازم است آنها را غيرفعال كنيد.
- هيچگاه آدرس ايميل خود را در اختيار وب سايت ها قرار ندهيد.
سعي کنيد آدرس ايميل خود را در اختيار وب سايت‌ها، گروه هاي خبري يا جايگاه هاي عمومي اينترنت(forums) نگذاريد. ارسال کنندگان هرزنامه معمولاً از نرم‌افزارهاي خاصی براي جمع آوري آدرس هاي ايميل در اينگونه محل ها استفاده مي کنند. چنانچه مجبور به قرار دادن آدرس خود بر روي وب سايتی شدید، به جاي شکلuser@iust.ac.ir از این روش user [at] iust.ac.ir هنگام نوشتار استفاده کنيد.
- وقتي يک نامه را براي چند نفر ارسال مي کنيد، از “BCC” استفاده کنيد.
با استفاده از (Blind Carbon Copy)BCC آدرس ايميل دريافت کننده ها از يکديگر پنهان می گردد. اگر همه آدرس ها را در قسمت “to” قرار دهيد، اين امکان را به فرستنده هاي هرزنامه مي دهيد که يکباره به چندين آدرس بي دردسر و معتبر براي ارسال ايميل هاي نا خواسته خود دسترسي پيدا کنند.
- هيچگاه پاسخ هرزنامه ها را ندهيد يا روي لينک هاي معرفي شده در آنها کليک نکنيد.
وقتي جواب يک هرزنامه را مي دهيد، ندانسته آدرس ايميل خود را به عنوان یک آدرس مجاز و معتبر معرفي کرده‌ايد و باعث تشويق ارسال کننده هاي هرزنامه شده ايد.
- از ويژگي پيش نمايش (Preview) در نمايش دهنده ايميل خود استفاده نکنيد.
بسياري از ارسال کننده‌هاي هرزنامه، حتي وقتي نامه الکترونيکي باز هم نشده باشد، با استفاده از ويژگي پيش نمايش مي‌توانند وضعیت ایمیل خود را رديابي کنند. استفاده از امکان پيش نمايش در حقيقت نوعي از باز کردن ايميل است و به ارسال کننده هرز نامه اين امکان را مي دهد که از دريافت هرزنامه اش توسط شما باخبر شود. بنابراين سعي کنيد بدون استفاده از اين امکان و فقط بر اساس موضوع نامه، ناخواسته بودن آن را تشخيص دهيد.
- اگر نسبت به هرزنامه بودن يك نامه الكترونيكي مشكوك شديد، آن را باز نکرده و از بين ببريد.
بيشتر هرزنامه ها صرفا نقش بازاریابی و تبلیغاتی دارند ولي بعضي از آن ها ممکن است حاوي بعضي از انواع ويروس هاي کامپيوتري باشند. با باز شدن اين گونه نامه ها احتمال دارد کامپيوتر شما آسيب جدي ببيند. لذا در صورتي كه از روي موضوع يا آدرس فرستنده متوجه هرزنامه بودن آن شديد، بدون باز كردن نامه آن را پاك كنيد.

اما اگر به هر دلیلی، در دام این گونه حملات گرفتار شدید چکار کنید؟ شما می توانید با استفاده از سه مرحله زیر و رعایت اصول امنیتی مشکل را بطور کامل برطرف کنید:
- مرحله اول: ارتباط اینترنت خود را قطع کنید
قبل از هر چیز به منظور جلوگیری از انتشار هرزنامه توسط آدرس پست الکترونیکی، ارتباطات شبکه ای و اینترنت را بطور کامل قطع کنید. در واقع اولین مرحله در مواجهه با هرگونه آلودگی، قطع کامل ارتباطات کامپیوتر است. اینکار از انتشار بدافزار به سیستم های دیگر و همین طور خارج از شبکه داخلی جلوگیری می کند.
- مرحله دوم: استفاده از نرم افزار آنتی ویروس
در این مرحله مطمئن شوید که سیستم شما دارای یک آنتی ویروس معتبر و بروز باشد. در غیر این صورت ابتدا یک نرم افزار امنیتی بروز روی سیستم خود نصب کرده و سپس سیستم خود را اسکن کنید. انجام عمل اسکن باعث می شود تا تمامی بدافزارهای ذخیره شده در سیستم توسط آنتی ویروس شناسایی و پاکسازی شوند.
- مرحله سوم: رمز عبور حساب کاربری ایمیل خود را تغییر دهید.
اگر حساب کاربری ایمیل شما ربوده شده است، برای جلوگیری از دسترسی های غیرمجاز، باید کلمه عبور خود را تغییر دهید. به خاطر داشته باشید که رمز عبورتان را بیش از حد ساده انتخاب نکنید. ویروس ها به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند و ترکیبات مختلف کلمات عبور را بررسی کرده و سعی در دسترسی به کامپیوترها و حساب های کاربری شما دارند.
یک رمز عبور خوب باید حداقل ۸ کاراکتر شامل حروف کوچک و بزرگ و اعداد باشد. استفاده از تمامی کاراکترهای ذکر شده در رمز عبور، مراحل حدس زدن آن را سخت تر و زمان بر تر می کند. 
 
اما ممکن است اتفاقات بدتری هم در انتظار شما باشد. بدترین حالت زمانی اتفاق می افتد که یک ویروس یا بدافزار، سیستم و یا حساب کاربری ایمیل شما را مجبور به ارسال هرزنامه کند. در این شرایط تا به پایان رسیدن حملات بدافزار فعال، شما به عنوان یک مجرم شناخته می شوید.
به این نوع حملات Spoofing Attack گفته می شود. به این معنی که شخص هکر از آدرس ایمیل شما برای ارسال هرزنامه استفاده کرده و آدرس حقیقی خود را پنهان می کند. 

به عنوان مثال بدافزار Zbot.A پس از آلوده سازی سیستم، نام کاربری ایمیل فعال موجود بر روی سیستم را نیز آلوده کرده و مجبور به ارسال هرزنامه می کند. تروجان Zbot.A بدافزاری به ظاهر ساده است که بعد از رسوخ به یک سیستم می تواند حملاتی را علیه سیستم انجام دهد. این تروجان به صورت خودکار منتشر نمی شود بلکه با دخالت کاربر بر روی سیستم اجرا و فعال می شود.
در چنین شرایطی تنها به کاربران توصیه می شود با تامین امنیت کامل و همه جانبه سیستم خود، ناخواسته به پیشبرد اهداف مجرمانه مجرمان رایانه ای کمک نکنند. 
 
 
کد مطلب: 26695
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام