۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۳

کارکنان ناراضی مقصران هک سونی

ایتنا- گویا سرنخ‌های هک شدن جنجالی سونی به کارمندان ناراضی این کمپانی عظیم رسید!
کارکنان ناراضی مقصران هک سونی


محققان موسسه امنیت سایبری نورس اعلام کردند: در جریان تحقیقات مستقل خود درباره هک شدن سیستم‌های رایانه‌ای استودیوی سونی پیکچرز متوجه شدند که گروه کوچکی از افراد از جمله کارکنان سابق ناراضی این شرکت در این جریان دست داشته‌اند.


به گزارش ایتنا از ایسنا، به نقل از گلوبال ریسرچ، پیشتر گروهی موسوم به "محافظان صلح " مسئولیت حمله هکری به این استودیو فیلمسازی را برعهده گرفته و تهدیدهایی را علیه سینماهایی که قرار بود فیلم "مصاحبه" (یک کمدی در برابر ترور رهبر کره شمالی) را منتشر کنند، مطرح کردند.

شرکت سونی در مواجهه با این تهدیدها ابتدا برنامه پخش این فیلم را در سینماهای سراسر آمریکا لغو کرد، اما سپس فیلم را در اینترنت و تعداد محدودی از سینماها منتشر کرد.

پیونگ یانگ به طور رسمی هرگونه دخالت در حمله هکری به سونی پیکچرز را رد و به آمریکا پیشنهاد کرد که در تحقیقات درباره این موضوع همکاری کند، اما واشنگتن این پیشنهاد را نپذیرفت.

کرک استمبرگر، نایب رییس موسسه نورس گفت: تحقیقات این شرکت نشان می‌دهد که شش فرد مستقیما در این حمله سایبری دست داشته‌اند که شامل یکی از کارکنان سابق سونی می شود که به مدت ۱۰ سال در این شرکت سابقه کار دارد اما در ماه مه گذشته اخراج شده است.

دیگر مظنونین شناسایی شده شامل دو تن در آمریکا و سه نفر دیگر در کانادا، سنگاپور و تایلند هستند.

نورس با این فرضیه که این حمله از داخل شرکت صورت گرفته از اطلاعات افشا شده منابع انسانی سونی برای شناسایی کارکنانی که به تازگی از این شرکت اخراج شده و مهارت فنی لازم برای انجام این هک را داشته اند استفاده کرده است.

آنها یک مظنون احتمالی را شناسایی و فعالیت‌های آنلاین وی را رصد کرده‌ و متوجه شدند که وی پست‌هایی مبنی بر نارضایتی خود از سونی پیکچرز را در شبکه‌های اجتماعی قرار داده است.

بازرسان نورس همچنین مکالمات مربوط به حمله سایبری به سونی را در یک تالار گفتگوی اینترنتی (جایی که هکرها با یکدیگر در ارتباط بودند) پیدا کردند. در این تحقیقات مشخص شد که یکی از افراد حاضر در این مکالمات با این پرسنل سابق سونی و سروری که روی آن یکی از بدافزارهای مورد استفاده در حمله جمع‌آوری شده، ارتباط داشته است.

افشاگریهای این موسسه سایبری درباره حمله به سونی از داخل این شرکت به طور مستقیم با ادعاهای دولت آمریکا که به طور علنی کره شمالی را مقصر این حمله معرفی کرده در تناقض است.

پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) در ماه دسامبر در بیانیه‌ای علنا دولت کره شمالی را مسئول این حمله اعلام کرد.

اف بی آی مدعی شد که بررسی‌هایش از بدافزار مورد استفاده در حمله به سونی نشان دهنده ارتباطاتی با دیگر بدافزارهایی است که اف بی آی معتقد است عاملان کره شمالی قبلا آ‌نها را ساخته‌اند.

در این بیانیه همچنین به شباهت آدرس‌های اینترنتی مورد استفاده در این حمله و حملات قبلی مرتبط با دولت کره شمالی استناد شده است.

اف بی آی همچنین مدعی شد شباهت هایی را در ابزار مورد استفاده در حمله سونی با حمله سال گذشته به بانک‌ها و رسانه‌های کره جنوبی پیدا کرده است.

در همان روز باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری آخر سال ۲۰۱۴ کره شمالی را مسوول این حمله دانست و متعهد شد که آمریکا یک پاسخ متناسب در مکان و زمانی که خود انتخاب می کند به کره شمالی خواهد داد.

چند روز پس از این سخنان ارتباط کره شمالی با اینترنت جهانی برای چندین ساعت قطع شد که احتمالا در نتیجه حملات سایبری آمریکا بوده است. اینترنت کره شمالی و شبکه موبایل ۳G این کشور نیز برای چندین ساعت قطع شدند.

آمریکا همچنین موج تحریمهای جدیدی را علیه کره شمالی اعمال کرد که اولین واکنش رسمی این کشور به این حمله سایبری محسوب می‌شود.

استدلال مطرح شده از سوی دولت آمریکا از سوی چند تن از کارشناسان امنیت اینترنت مورد بررسی قرار گرفت و اعلام کردند که واشنگتن استدلالهای کافی که نشان دهد کره شمالی مسئول این حمله بوده ارائه نداده است.

مارک راجرز، محقق امنیت اینترنت برای شرکت امنیت موبایلی کلاد فلر گفت: استدلال آمریکا ضعیف و سست است.

وی به این حقیقت اشاره کرد که شباهت این بدافزار با بدافزارهای حملات قبلی امر عادی است زیرا هکرها بدافزارها را می فروشند و کدهای آنها اغلب در اینترنت موجود است.

راجرز خاطرنشان کرد که آی پی آدرسهای مورد استفاده در این حملات نیز نشان نمی‌دهد که این حمله از سوی کره شمالی بوده است. هکرها اغلب حملات خود را از طریق پروکسی‌ها پنهان می کنند تا از تعقیب شدن اجتناب کنند.
کد مطلب: 34024
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام