همه شركتهاي سختافزاري، نرمافزاري، مشاورهاي و فروشگاهها عضو نظام صنفي شوند
اولين نشست كميسيون فروشگاههاي سازمان نظام صنفي رايانهيي استان تهران با حضور جمعي از مديران فروشگاههاي رايانهيي برگزار شد.
به گزارش ايسنا در ابتداي اين نشست، سعيدي رييس سازمان نظام صنفي رايانهيي گفت: سابقه فعاليت اين صنف به 11 سال گذشته بازميگردد. در اين 11 سال همواره شاهد اين مشكل بوديم كه قانون خاصي براي نهادهاي مردمي وجود نداشته است و عدهاي منافع گروهي خود را به عنوان منافع جمع مطرح ميكردند كه اين امر مطلوب بخش خصوصي نيست زيرا صنوف اين حرفه با يكديگر رقابت دارند و گاهي اوقات منافع آنها متضاد است. وي گفت:سازمان نظام صنفي، نهاد غيردولتي صنف فناوري اطلاعات است كه اعضاي آن صددرصد از بخش خصوصي و فعالان اين حرفه هستند كه با توجه به تصويب قانون تشکيل اين سازمان توسط مجلس شوراي اسلامي، شوراي نگهبان و اعطاي حكم رياست سازمان از سوي رييس جمهور داراي پشتوانه قانوني است.
رييس سازمان نظام صنفي رايانهيي ادامه داد: به موجب تصويب قانون تشكيل سازمان نظام صنفي، كليهي اعضاي حرفه اعم از شركتهاي سختافزاري، نرمافزاري، مشاورهاي و فروشگاهها موظف به عضويت در آن هستند و از اين پس زير چتر اين سازمان فعاليت خواهند كرد. فروشگاهها نيز از اركان اين صنف به شمار ميروند، چرا كه اگر توليد محتوا و توليد سختافزار صورت گيرد اما شبكه توزيع آن وجود نداشته باشد، شريان اقتصادي قطع خواهد شد. در واقع فروشگاهها در اين جا نقش شبكههاي توزيع را ايفا ميكنند.
سعيدي با اشاره به فناوري اطلاعات به عنوان محور و ابزار توسعه اظهار داشت : امروزه كشورهاي پيشرفته درصدد رسيدن به جامعه اطلاعاتي ارزان وآسان هستند كه سازمانها در آن از كارايي، بازدهي و شفافيت بالايي برخوردار باشند. در واقع اين كشورها به سمت اقتصاد دانايي محور حركت ميكنند. جامعهاي كه در آن دانايي توليد و توزيع ميشود، وظيفه توزيع اين دانايي هم برعهده فروشگاهها است.
رييس سازمان نظام صنفي رايانهيي اظهار داشت: بازار ايران، بزرگترين بازار خاورميانه است. اما عدم ارجاع كار و ايجاد موانع بر سر راه فعاليت شركتها، موجب ميشود كه شركتها، درآمدهاي لازم و در شان اين حرفه را كسب نكنند.
وي گفت: به دليل شرايط موجود متاسفانه داراي شركتهاي باقدرت و فروشگاههاي زنجيرهاي بزرگ نيستيم كه البته بخشي از اين ضعف مربوط به دولت و بخش ديگر مربوط به اين حرفه است و در اين زمينه انتقاداتي نيز بر ما وارد است. بنابراين رسيدن به اين سطح، اتحاد و انسجام صنفي را ميطلبد.
در ادامه جلسه «صباغ»، مسئول کميسيون فروشگاهها با ارائه توضيحاتي در خصوص اهداف کميسيون فروشگاههاي نظام صنفي گفت: زماني منافع يک صنف تامين ميشود که حرکت دسته جمعي صورت گيرد چراکه به صورت انفرادي هرگز موفق نخواهند شد. انجمن شرکتهاي انفورماتيک با قدمت 11 ساله يکي از نمونههاي موفق در اين زمينه است. در واقع اين انجمن با تلاش خود توانست مصوبات تشکيل سازمان نظام صنفي را از مجلس شوراي اسلامي بگيرد. تشکيل يک صنف و اين که بتوانيم مشکلات و مسائل خود را بازگو کنيم، همواره از آرزوهاي ما بوده است. وي گفت: يکي از مشکلات ما اين است که متاسفانه انسجام ميان فروشگاهها کم است همچنين يکي ديگر از مشکلات فروشگاهها بي ضابطه وارد شدن افراد به اين صنف و عدم رتبه بندي فروشگاهها است که در قالب کميسيون فروشگاههاي سازمان نظام صنفي اين مشکلات مورد نظر قرار گرفته و جزو شرح وظايف اين کميسيون ميباشد.
وي افزود: تشويق و سازماندهي فروشگاهها در نظام صنفي و شرکت در امور صنفي، تعيين صلاحيت فروشگاهها به منظور عضويت در نظام صنفي، شناسنامه دارکردن فروشگاهها، تنظيم روابط و تعامل با اتحاديه، تنظيم روابط بين فروشگاهها ،شرکتها و مصرف کنندگان، دفاع از حقوق اجتماعي و حيثيت فروشگاهها از جمله شرح وظايف کميسيون فروشگاهها به شمار ميرود.همچنين همکاري با مراجع ذيربط در ارزشيابي و ظرفيت انجام کار فروشگاهها و تعامل در امر آموزش فروشگاهها از ديگر موارد ذکر شده در شرح وظايف اين کميسيون ميباشد.